E-mail marketing w Polsce 2014
2014-12-15 09:59
E-mail wciąż króluje wśród kanałów komunikacji w Internecie © Brian Jackson - Fotolia.com
Przeczytaj także: Kiedy wysłać newsletter?
W badaniach, na podstawie których powstał raport, dotarto do opinii i refleksji ponad 3000 respondentów. Zapytano m.in. o:- sposób wykorzystania e-mail marketingu w pracy przez osoby z działów marketingu, PR, dyrektorów i właścicieli firm?
- preferencje w kontekście użytkowania poczty elektronicznej?
- to, czy e-mail marketing utrzymuje swoją pozycję lidera pośród narzędzi marketingu online?
Zasadniczo odpowiedzi udzielane przez respondentów odzwierciedlały obecne na rynku tendencje, nie obyło się jednak bez paru niespodzianek.
Okazuje się np., że w sposobie korzystania z poczty elektronicznej następuje pewne przewartościowanie. Aż 32% ankietowanych posiada 5 i więcej kont pocztowych. Czyli co trzeci badany posługuje się 5 różnymi adresami oraz skrzynkami. Użytkownicy często zakładają konta w celach testowych (szczególnie w branży e-commerce), ale też generują dodatkowe adresy przez wzgląd na promocje i rabaty. Jedynie 8% badanych posiada 1 konto pocztowe albo nie ma go wcale. To o 3% mniej niż w roku ubiegłym.
fot. mat. prasowe
Ile posiadasz kont pocztowych?
Potwierdza się wzrost liczby otrzymywanych przez użytkowników wiadomości. Niemal połowa ankietowanych deklaruje, że codziennie otrzymuje średnio więcej niż 40 maili. Z tego 16% badanych ponad 100 wiadomości dziennie! Grupa osób, która otrzymuje mniej niż 20 maili dziennie (23%) maleje z roku na rok – w roku 2013 stanowiła 43% badanych.
Ponad połowa (51%) respondentów odbiera pocztę e-mail za pomocą programów takich, jak Outlook, czy Thunderbird. Wynik ten jest bardzo podobny do tego w roku ubiegłym, wówczas korzystanie z programów pocztowych deklarowało 47% badanych. Niewielki wzrost odnotowała grupa odbierająca pocztę e-mail przez stronę www (z 39% do 41%).
fot. mat. prasowe
W jaki sposób odbierasz pocztę?
W tegorocznym badaniu Gmail zdominował pozostałe serwisy w sposób znaczący, został bowiem wskazany przez 70% respondentów jako serwis, w którym najczęściej sprawdzają swoją pocztę. Zyskał tym samym 21% więcej wskazań niż w roku ubiegłym. Na drugiej pozycji znalazły się ex aequo Onet oraz Wirtualna Polska (21%).
E-mail wciąż króluje wśród kanałów komunikacji w Internecie! Potwierdza się to zarówno od strony klienckiej - 90% ankietowanych subskrybuje różnego rodzaju newslettery. Można dostrzec coraz większe zorientowanie na content – 92% zamawianych newsletterów to wiadomości o charakterze informacyjnym i branżowym. Jak i osób wysyłających - prawie 80% marketerów najczęściej wybierało właśnie tę formę dialogu z klientem.
Największą grupę (32%) stanowią osoby, które otrzymują w tygodniu od 3 do 5 newsletterów.Z kolei grupa, która otrzymuje średnio jeden newsletter dziennie stanowi aż 60% respondentów. Fakt ten cieszy tym bardziej, że taki wynik pozwala na przyswojenie treści zawartych w otrzymywanych wiadomościach. Więcej niż 10 newsletterów w tygodniu ląduje w skrzynce 33% badanych (o 2% więcej niż w roku ubiegłym). Może to oznaczać, że użytkownicy coraz częściej dostrzegają korzyści w licznych subskrypcjach.
Udostępnianie wartościowych i ciekawych treści ma miejsce nie tylko w social media. Aż 58% badanych przesyła wiadomości e-mail do swoich znajomych, jeśli tylko uznają jego treść za wartą uwagi. Wśród 17% ankietowanych, którzy nie dzielą się e-mailami ze znajomymi, najczęstszym motywem jest poczucie, że znajomi również otrzymują podobne bądź te same treści, a dodatkowo nie chcą marnować ich czasu.
Czy marketerzy uważają, że dzięki e-mail marketingowi firma może osiągnąć wymierne korzyści? Tak. Potwierdza ten fakt 90% ankietowanych. Najliczniej ankietowani wskazywali tutaj zwiększenie ilości odwiedzin strony www – 58% głosów. Dzięki e-mailingom możemy skuteczniej zwiększać sprzedaż (57%), pozytywnie wpływać na wizerunek marki (51%) oraz zwiększyć liczbę kontaktów z potencjalnymi klientami.
Informacje o badaniu
Jedenaste Badanie poczty elektronicznej objęte zostało patronatem medialnym Bankier.pl, patronatem merytorycznym iab.Polska i branżowym Magazyn Online Marketing Polska, Mediarun, The Warsaw Voice oraz Nowoczesna Firma. Parterem specjalnym raportu jest Fotolia. Badanie po raz kolejny zostało przeprowadzone w ramach modułu ankiet systemu SARE. Ankieta była dostępna w Internecie od 25 września do 7 listopada.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)