Dbamy o prywatność w sieci
2014-12-15 11:08
Dbamy o prywatność w sieci © Imillian - Fotolia.com
Przeczytaj także: Konsumenci a prywatność w Internecie
Autorem zleconego przez EMC badania jest Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Podobnie badanie, o wymiarze globalnym, zrealizowała nieco wcześniej EMC Corporation. Swoim zasięgiem objęło ono internautów z piętnastu krajów (m.in. Australii i Nowej Zelandii, Niemiec, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Chin, Indii).Wyniki obu badań pokazują, że Internauci cenią zalety technologii cyfrowych, dostrzegają w nich ogromny potencjał, a także szanse na korzystne zmiany rynkowe. Jednak ogromna większość konsumentów nie chce, aby ktokolwiek wiedział coś o nich samych albo o ich zwyczajach dopóki sami nie zechcą udostępnić takich informacji. Taką postawę reprezentuje 84% konsumentów biorących udział w badaniu globalnym. Wśród polskich respondentów tylko 8% nie ma nic przeciwko temu, aby sklepy sprzedawały ich dane. Przy czym temat ten najmniej interesuje ludzi młodych, w wieku 19-24 lata. W tej grupie wiekowej aż 24% osób nie dba o to, czy i w jaki sposób dane o nich są wykorzystywane.
Postawa wobec wykorzystywania danych o konsumentach w sieci zależy od różnych czynników, tj. wiek, płeć i wykształcenie. Aż 2/3 respondentów nie chciałoby, aby ktokolwiek nieupoważniony posiadał informacje o ich działaniach w Internecie. Częściej nieufne w stosunku do dzielenia się informacjami w sieci są kobiety, osoby z wyższym wykształceniem, w przedziale wiekowym 25-34 lata. Próba respondentów powyżej 65 roku życia najbardziej niepokoi się o swoją prywatność. Najmniej do ukrycia mają osoby najmłodsze, z niższym wykształceniem, zamieszkujące mniejsze ośrodki.
fot. Imillian - Fotolia.com
Dbamy o prywatność w sieci
Polscy użytkownicy Internetu podchodzą dość sceptycznie do zjawiska handlu danymi osobowymi. Aż 3 na 4 respondentów jest przeciwna temu zjawisku i chciałaby, aby było ono zabronione. Podobnie w tym przypadku częściej są to kobiety niż mężczyźni (81% do 65%), w wieku 25-34 lata (80%), z wyższym wykształceniem (prawie 9 na 10 respondentów), a także mieszkańcy średnich i dużych miast (83 – 85 %). Badanie pokazało, że we wszystkich krajach spada poziom zaufania użytkowników i przekonania o możliwości zachowania prywatności.
Ponadto konsumenci są zdania, że instytucje mające chronić prywatność danych osobowych w sieci mają niskie kwalifikacje i są pozbawione silnych zasad etycznych. Wśród polskich uczestników badania tylko ok. ¼ respondentów wierzy w etyczne postępowanie firm i organizacji. Najbardziej sceptyczne są osoby w wieku 25-34 lata, mieszkańcy największych miast. Bardziej optymistycznie problem ten odbiera młodzież i co zaskakuje, najstarsi respondenci, mieszkający w większych miastach. Wśród respondentów na świecie tylko 51% osób twierdzi, że ma zaufanie do kwalifikacji instytucji mających chronić prywatność. Jednocześnie tylko 39% respondentów wierzy w etyczne postępowanie tych podmiotów.
Z inwigilacją ze strony władz liczy się co trzeci uczestnik badania w Polsce. Znacznie częściej mężczyźni , osoby w wieku 25-34 lata. We wsparcie państwa w zakresie ochrony prywatności wierzy 29% respondentów, w tym prawie połowa to osoby powyżej 65 roku życia.
Wyniki badania pokazują też, że konsumenci chętnie będą współpracować w sieci z tymi podmiotami, które dysponują lepszymi środkami ochrony prywatności. Stwarza to duże możliwości biznesowe, których nie powinny ignorować przedsiębiorstwa i instytucje rządowe.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)