Multiscreening w popularnych talent shows
2014-12-12 12:49
Multiscreening w popularnych talent shows © naypong - Fotolia.com
Multiscreening to nadal niezgłębiony w pełni obszar, na który użytkownicy nowych technologii wkraczają chętnie, a nieco ostrożniej czyni to szeroko pojęta branża komunikacyjna. Do kogo docierać i gdzie szukać multi-ekranowych odbiorców komunikatów reklamowych, czy PR-owych – dokładnie wskazuje kompleksowy monitoring mediów, obejmujący zarówno nowe media, jak i media tradycyjne oraz monitoring reklam. Właśnie zakończył się sezon popularnych programów typu talent show, dlatego Instytut Monitorowania Mediów wybrał programy: Mam Talent, The Voice of Poland i Must Be The Music jako przykłady do analizy tego, coraz bardziej popularnego w Polsce, zjawiska.
Przeczytaj także: Polski Internet a wiosenna ramówka TV
Informacje, które użytkownicy co najmniej dwóch ekranów jednocześnie przekazują przede wszystkim do wirtualnej przestrzeni, są bogatym źródłem danych konsumenckich dla marketerów. Miejsca styku pomiędzy telewizorem, smartfonem, laptopem i tabletem są możliwe do zdefiniowania, a następnie do zbadania ilościowego oraz jakościowego między innymi za pośrednictwem monitoringu mediów. Odpowiednio dobrane narzędzia pozwalają współczesnym markom, firmom, instytucjom i osobom realizować swoje cele promocyjne na bieżąco, wraz z kolejnymi wpisami „multi-użytkowników” na portalach społecznościowych.Multiscreening multitalentów
Programy rozrywkowe przyciągają nie tylko rzeszę kandydatów, którzy pragną zaprezentować swój wyjątkowy talent, np. muzyczny, taneczny, akrobatyczny, ale również skupiają szerokie grono fanów danego talent show, jego wiernych obserwatorów i komentatorów. Producenci programów stawiają na angażującą formułę konkursową, dzięki której często widz może poczuć się jak jeden z jurorów i nie zapominają także o możliwościach multiscreening.
Trzy polskie wersje talent shows emitowanych w ostatnim półroczu: Mam Talent, The Voice of Poland i Must Be The Music wykraczają zdecydowanie poza ramy ekranu TV. Wszystkie odcinki możemy oglądać zarówno w telewizji, w internecie, jak i szukać nowości o uczestnikach i jurorach w oficjalnych kanałach social media, ale to dopiero czubek góry lodowej. Mam Talent wprowadził aplikację, dzięki której publiczność przed dowolnym rodzajem ekranu może oddawać swoje głosy na występujących uczestników w trakcie programów na żywo. Taki zabieg daje odbiorcom poczucie uczestnictwa w wyborze finalistów i nagrodzenia jednego z nich oraz uwiarygadnia dodatkowo proces liczenia „głosów”. Must Be The Music na ipla.tv z kolei prezentuje spektrum swoich możliwości wyliczając, że odcinki dostępne są na: PC, SmartTV, smartfonach i tabletach oraz dekoderach Cyfrowego Polsatu. The Voice of Poland natomiast zdaje się przodować w liczbie i różnorodności wieloekranowych zastosowań. Poza klasycznym zabiegiem umieszczenia ekranu w tzw. „green room’ie”, gdzie rodzina i bliscy danego uczestnika mogą na bieżąco obserwować jego występ, odpowiadać na pytania prowadzącego i dzielić się z widzami swoimi odczuciami, VOP jako jedyny z wymienionej trójki zakłada już na poziomie „przesłuchań w ciemno” oficjalne fanpage’e każdemu wokaliście, który został zakwalifikowany do kolejnego etapu konkursu. Uczestnik schodzi ze sceny pełen pozytywnych emocji i odbiera gratulacje od znajomych. Prowadzący zadaje mu jedno/dwa proste pytania, by zatrzymać go jeszcze przez chwilę przed kamerą, a w tym czasie na ekranie TV pojawia się jego nazwa użytkownika przypisana do dwóch kanałów social media: Facebooka i Twittera.
W finałowych odcinkach natomiast wspomniany „green room” staje się „centrum zarządzania komunikatami” – przestrzeń wypełniają różne ekrany. Na tych umieszczonych na ścianach widzimy kolejne fanpage’e programu, które zachęcają do odwiedzin, natomiast prowadzący program robi zdjęcie smartfonem jednemu z uczestników i wrzuca je na Instagrama. Oczekujący na swoją kolej wokaliści skupiają wzrok z kolei na ekranach notebooków, na których śledzą w trakcie programu na żywo bieżące komentarze fanów. VOP nie pozostawia widzowi niemal innej możliwości, jak tylko zaangażować się w pełni w losy bohaterów programu i oddać się wirtualnej multikomunikacji.
Czas emisji = czas dyskusji
Wraz z kolejnymi krokami na drodze rozwoju technologicznego pojawiają się kolejne sposoby na mierzenie zaangażowania konsumentów. Monitoring mediów stanowi dla nich niezbędną bazę. Wskazuje m.in. wzmożone miejsca oraz pory dyskusji w social mediach i pozwala dotrzeć na bieżąco z odpowiednio dostosowanym komunikatem.
Jak wskazuje analiza Instytutu Monitorowania Mediów, pomysłodawcy wykorzystania multiscreeningu w promocji programów nie pomylili się. IMM zbadał, ile wzmianek na temat poszczególnych programów pojawiało się w mediach społecznościowych w dniu ich emisji i porównał do liczby wzmianek w trakcie trwania samych programów. Znaczące dysproporcje potwierdzają tezę, że obecność w wielu medialnych kanałach jednocześnie może przynieść wzrost efektu komunikacyjnego. Wzmianki i dyskusje w social mediach toczyły się przede wszystkim w czasie trwania samych programów. W tym zestawieniu prowadzi Mam Talent (TVN), który komentowano w 76% w trakcie jego trwania względem wszystkich wzmianek w sobotę 15.11.2014. Na drugim miejscu jest The Voice of Poland (TVP2) – 60% wszystkich wzmianek o programie pojawiło się w internecie i social mediach w trakcie emisji programu, natomiast Must Be The Music (Polsat) osiągnął w tym przedziale czasowym 38% wszystkich publikacji z dnia 16.11.2014.
fot. mat. prasowe
Liczba wzmianek w dniu programu i w trakcie jego trwania
Zgodnie z danymi Instytutu Monitorowania Mediów, najpopularniejszymi jurorami badanych programów zostali natomiast: Edyta Górniak (aż 70 wzmianek w dniu emisji VOP; TVP2), Agnieszka Chylińska (25 wzmianek w dniu emisji Mam Talent; TVN) oraz Piotr Rogucki (20 wzmianek w dniu emisji MBTM, Polsat). Pozostali jurorzy The Voice of Poland uzyskali następujące wyniki w dniu 15.11.2014: Justyna Steczkowska – 52 wzmianki, Marek Piekarczyk 38 wzmianek, Tomson i Baron – 36 wzmianek. Natomiast kolejne miejsca w Mam Talent zajęli: Małgorzata Foremniak – 12 publikacji i Agustin Egurrola – 10 publikacji. W Must Be The Music tuż za Piotrem Roguckim w dniu 16.11.2014 znalazł się Adam Sztaba – 19 wzmianek, a dalej Elżbieta Zapędowska – 9 wzmianek i Kora – 7 wzmianek.
Co kryje się pod pojęciem „wzmianki” użytkowników internetu i mediów społecznościowych? Różnorodne komentarze, które czasem świadczą o poparciu dla danego jurora, a czasem wręcz przeciwnie. Z pewnością natomiast potwierdzają zaangażowanie widzów! „Czy ten kołnierz Piotra Roguckiego to lis czy sztuczne futro ??” – podaje w wątpliwość na Facebooku osoba oglądająca MBTM. „Czy Chylińskiej płacą za udawanie Wojewódzkiego w Mam Talent -.-” - zastanawia się użytkownik Twittera, a inny relacjonuje na bieżąco komentarz swojego wujka podczas emisji VOP: „Mój wujek do swojego psa "Śpiewaj jak Edyta Górniak" KILL ME”. „Kompletne mi się nie podobało zgadzam się z Agnieszką #mamtalent” – potwierdza jej fanka na Twitterze, a zwolenniczka Justyny Steczkowskiej w tym samym kanale ogłasza: „Moim zdaniem Justyna ma najlepszą drużynę #VoiceOfPoland”.
fot. mat. prasowe
Najpopularniejsi jurorzy
Przeczytaj także:
Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz?
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)