Polska branża motoryzacyjna = 8 proc. PKB
2014-12-18 12:32
Polska branża motoryzacyjna jest odpowiedzialna za produkcję niemal 8 proc. krajowego PKB © habrda - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce III kw. 2014
Trendy globalne a przyszłość polskiej branży motoryzacyjnej
Światowy przemysł motoryzacyjny stoi obecnie na ścieżce przemian. Odpowiedzialne za to są dwa czynniki. Pierwszy z nich to globalizacja zasięgu produkcji i sprzedaży aut, a co za tym stoi konieczność konsolidacji i obniżania kosztów. Drugi to zupełnie nowe preferencje ze strony konsumentów czyli w przeważającej mierze pokłosie rosnącego zapotrzebowania na innowacje.
W obliczu takich realiów prawdopodobne jest, że w ciągu najbliższych pięciu lat:
- obecny poziom koncentracji głównych grup producenckich zwiększy się o połowę(5-6 grup),
- na rynkach wschodzących wzrośnie zapotrzebowania na auta wyższej klasy kosztem aut najtańszych,
- na rynkach rozwiniętych będziemy mieli do czynienia ze wzrostem popytu ma na auta zaawansowane technologicznie,
- nastąpi dynamiczny rozwój rozwój samochodów z napędem, które stanowić będą około 1/3 sprzedaży na rynkach rozwiniętych i około 1/5 sprzedaży w miastach krajów rozwijających się.
Udział Polski w światowej produkcji motoryzacyjnej (pod względem ilościowym) jest dziś znikomy (0,7 proc. w 2013 r.) i malał w ostatnich kilku latach – przede wszystkim z powodu spadku produkcji aut osobowych (w 2013 r. zaledwie 475 tys. sztuk, tj. o połowę mniej niż w 2008 r.). Jeśli nie uda się zwiększyć popytu na polską produkcję, Polska będzie dalej tracić udział w produkcji aut na rzecz innych krajów w regionie.
fot. habrda - Fotolia.com
Polska branża motoryzacyjna jest odpowiedzialna za produkcję niemal 8 proc. krajowego PKB
Jeśli chcemy, aby polski sektor motoryzacyjny rozwijał się w zrównoważony sposób, poprzez produkcję części do aut i akcesoriów, jak również samochodów, to należy podjąć walkę o inwestorów i wspierać nowoczesne inwestycje, mówi Artur Tomaszewski, prezes zarządu DNB Bank Polska.Niestety w ostatnich latach, inwestorzy z sektora motoryzacyjnego preferowali kraje inne niż Polska, pomimo m.in. dobrej oceny działających w naszym kraju specjalnych stref ekonomicznych, poprawy sieci transportowej i porównywalnych kosztów produkcji, w tym kosztów pracy. Możliwe, że brakującym bodźcem dla inwestycji zagranicznych w Polsce jest słaby popyt wewnętrzny na nowe auta z powodu nadmiernego importu używanych samochodów. Może to świadczyć o tym, że w Polsce instrumenty polityki fiskalnej nie są wykorzystywane równie efektywnie dla wspierania zakupów nowych i ograniczania importu starych aut, jak ma to miejsce w innych krajach.
Branża motoryzacyjna a PKB Polski
Produkcja i eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego są silnie powiązane z produkcją sektora auto-moto w krajach Unii Europejskiej. Według modelu opracowanego przez Deloitte widać silne zależności pomiędzy eksportem polskich części a dynamiką produkcji sektora motoryzacyjnego u głównych partnerów handlowych Polski, a także eksportem samochodów wyprodukowanych przez głównych partnerów handlowych Polski. W tym kontekście dynamikę produkcji przemysłu motoryzacyjnego można postrzegać jako wskaźnik koniunktury w Polsce i Unii Europejskiej.
- Według naszych wyliczeń, w wyniku jednorazowego wzrostu dynamiki PKB w Polsce o 1 pkt proc. i towarzyszącego mu wzrostu PKB w UE, dynamika produkcji sektora motoryzacyjnego w Polsce w tym samym roku rośnie o ok. 6,7 pkt. proc. Natomiast w długim okresie skumulowany wpływ zmian koniunktury wynosi ok. 3,3 pkt. proc., mówi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte Business Consulting.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)