eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyInflacja XI 2014

Inflacja XI 2014

2014-12-16 13:23

Przeczytaj także: Inflacja X 2014


Ceny w zakresie transportu były niższe niż w październiku br. o 2,0%, głównie w wyniku obniżek cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 3,2%, w tym benzyny – o 3,7%, a oleju napędowego – o 3,4%). Mniej niż w poprzednim miesiącu płacono także za samochody osobowe i usługi transportowe (po 0,7%).

Opłaty związane z łącznością obniżono w listopadzie br. o 0,7%. W wyniku spadku opłat za usługi internetowe (o 3,7%) obniżyły się ceny usług telekomunikacyjnych (o 0,7%). Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 0,2%.

Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w listopadzie br. wzrosły przeciętnie o 0,3%. Więcej niż przed miesiącem płacono za gazety i czasopisma (o 1,7%). Odnotowano wzrost cen w zakresie turystyki zorganizowanej (o 0,2%, w tym za granicą – o 0,9%, przy spadku cen turystyki zorganizowanej w kraju – o 0,7%). Podrożał także sprzęt audiowizualny, fotograficzny i informatyczny oraz artykuły piśmienne, malarskie, kreślarskie (po 0,1%). Ceny usług związanych z rekreacją i kulturą pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Mniej niż w październiku br. konsumenci płacili za książki (o 0,2%).

W listopadzie br. opłaty dotyczące edukacji oraz ceny w restauracjach i hotelach utrzymały się na poziomie obserwowanym w październiku br.

Spośród innych towarów i usług, w listopadzie br. więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za ubezpieczenia, artykuły papierniczo-higieniczne i pozostałe oraz usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne (po 0,1%). Ceny w zakresie opieki społecznej utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w październiku br. Spadły natomiast ceny środków kosmetycznych i higienicznych (o 0,2%).

Spadek cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 0,6% wobec celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej na poziomie 2,5% (+/- 1 p. proc.). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały niższe ceny żywności (o 2,7%), w zakresie transportu (o 3,7%) oraz odzieży i obuwia (o 4,6%), które obniżyły wskaźnik o 0,61 p. proc., 0,34 p. proc. i 0,23 p. proc. Wzrosty cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 3,6%), a także związanych z łącznością (o 3,0%) i mieszkaniem (o 0,4%), podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,24 p. proc., 0,16 p. proc. i 0,12 p. proc.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: