Negatywne opinie o sklepach - broń masowego rażenia
2014-12-28 08:05
Przeczytaj także: Opinie klientów lepsze niż reklama
Projektowanie dobrej pamięci
Na drugim biegunie znajdują się dobre wspomnienia zakupowe, związane z uczuciem przyjemności, a nawet wdzięczności. Pozytywne doświadczenia sprawiają, że zadowolony klient chętnie wraca na kolejną transakcję, a nawet poleca usługę i sklep innym kupującym.
Psychologia sprzedaży i badania insightów konsumenckich udowodniły, że klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale także wartości dodane. Co więcej — oczekują dobrych produktów i jeszcze lepszej obsługi. Tymczasem, z analiz Opineo.pl wynika, że największe grzechy sklepów internetowych to wciąż:
- Utrudniony kontakt.
- Fatalna obsługa.
- Uszkodzony towar.
- Spóźniona przesyłka.
- Towar, który okazał się podróbką.
- Towar niezgodny z opisem lub inny niż zamówiony.
- Anulowanie zamówienia przez e-sklep.
- Brak możliwości wyboru kuriera.
- Niedotrzymanie słowa przez e-sprzedawcę.
- Problemy z uznaniem reklamacji.
Ale i najlepszym sklepom zdarza się tego rodzaju przewinienie. Różnica pomiędzy dobrym sklepem a złym polega jednak na tym, że ten pierwszy przyzna się do błędu, zadba o spersonalizowaną komunikację i zaproponuje rozwiązanie problemu z korzyścią dla klienta. Choćby nawet przybrałoby to formę komentarza do negatywnej opinii…
Przykłady:
Empatia, przyznanie się do błędu, wzięcie na siebie winy za zaistniałą sytuację, przeprosiny i wreszcie obietnica poprawy — powyższe sklepy internetowe w modelowy sposób radzą sobie z sytuacją kryzysową w Internecie, a przy okazji budują pozytywny wizerunek swojej marki w oczach potencjalnych klientów.
fot. mat. prasowe
Komentarz Empik
Dobry sklep przyznaje się do błędu i dba o spersonalizowaną komunikację.
fot. mat. prasowe
Komentarz Gigant
Zachowanie Giganta to modelowy sposób radzenia sobie z sytuacją kryzysową w Internecie.
Ale nie trzeba być złym, aby stać się dobrym. Można stawać się coraz lepszym, każdego dnia pracując nad reputacją i renomą własnej marki. Reguła wzajemności — to kolejna bardzo skuteczna metoda projektowania dobrego doświadczenia u klienta. W zamian za pozytywną opinię — sklep odwdzięcza się miłym słowem. To jednocześnie podziękowanie oraz zachęta do kolejnych zakupów. Regułę tę stosują zarówno więksi, jak i mniejsi gracze na rynku, doskonale zdając sobie sprawę z tego, jak motywująco może ona działać na obecnych i potencjalnych klientów.
fot. mat. prasowe
Komentarz Opony
Dobre słowo w podziękowaniu za pozytywną opinię skuteczna metoda projektowania dobrego doświadczenia u klienta
Ocalić klienta
Przeciętny sprzedawca głowi się, jak zdobyć konsumenta. Wybitny sprzedawca dąży do sytuacji, w której klient wraca na kolejną transakcję i zadowolony poleca sklep innym kupującym. Obsługując klienta dziś — projektuje jego jutrzejszą decyzję zakupową. Bo jak mówi psycholog dr Ewa Woydyłło „Najważniejszym zadaniem pamięci nie jest ocalenie przeszłości, tylko przyszłości”.
Klient wraca do sklepu, z którym zbudował już pozytywną relację, ale jak ognia unika miejsc, w których potraktowano go nieprofesjonalnie. Pół biedy, jeśli zachowa żal tylko dla siebie, coraz częściej jednak tego rodzaju case studies stanowią cenny materiał redakcyjny, o czym przekonał się pewien internetowy sklep z bielizną. Jego pracownicy obrazili klientkę, a ta nagłośniła całą sprawę w Internecie. Po publikacji niepochlebnego artykułu i krytycznych głosach internautów, właścicielka sklepu zmuszona była oficjalnie przeprosić konsumentkę za zachowanie personelu.
![Po co e-sklepom opinie konsumentów? [© DOC RABE Media - Fotolia.com] Po co e-sklepom opinie konsumentów?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/opinie-klientow/Po-co-e-sklepom-opinie-konsumentow-154223-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)