Jaki jest świąteczny nastrój Polaka?
2014-12-23 15:14
Galeria Krakowska © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Jak wygląda dekoracja stołu świątecznego?
Jak wynika z badania, statystyczny Kowalski zwykł zwracać uwagę na to, co go otacza - aż 96 procent respondentów badania twierdzi, że lubi świąteczne iluminacje, którymi przyozdobione są ulice wielu polskich miast. Pozwalają one nie tylko poczuć magię Świąt, ale przynoszą też radość, zadowolenie i pozytywną energię.94 procent z nas kultywuje tradycję związaną z drzewkiem świątecznym. Wolimy jednak (62 procent), aby w naszych domach gościła żywa choinka, którą ponad 2/3 badanych uważa za główny symbol świąt.
Badanie dowodzi również, że jesteśmy lokalnymi patriotami - przywiązanie do rodzinnej miejscowości deklaruje aż 90 procent osób w wieku 55+, ale już wśród osób młodych (18-34 lata), aż 21% nie czuje się związana ze swoim miastem.
Kobiety (87,1%), częściej od mężczyzn (61,2%) biorą udział w konkursach lub plebiscytach, a robimy to najchętniej kiedy mają one charakter charytatywny.
Lubimy dawać, 91% Polaków kupuje swoim bliskim prezenty na święta. Kwota przeznaczona na prezenty to najczęściej od 251-500 zł, taki budżet przeznacza na upominki pond 40% badanych. Budżetem podarunkowym na ponad 1000 zł dysponuje 7,2% mężczyzn a zaledwie 1,4% kobiet. 77% badanych odwiedza w okresie przedświątecznym centra handlowe. Lubią i cenią świąteczny wystrój i klimat galerii szczególnie kobiety – aż 95% z nich. Wyszło jednak na jaw, że uważamy iż sklepy są przyozdabiane na święta zbyt wcześnie - tak uważa 70% respondentów. Większość biorących udział w badaniu sugeruje aby bożonarodzeniowe dekoracje pojawiały się w okresie Mikołajek (58,6%).
fot. mat. prasowe
Galeria Krakowska
Pomimo szerokiej gamy dostępnych produktów spożywczych, Polacy pozostają tradycjonalistami. Według 60% osób biorących udział w badaniu na wigilijnym stole nie może zabraknąć karpia. Świąt bez barszczu czerwonego z uszkami nie wyobraża sobie 33%, a pozbawionych pierogów z kapustą lub grzybami 23%
Stereotypowo Polacy to naród narzekający, jednak aż 30% respondentów deklaruje, że nie ma takiej rzeczy, która denerwowałaby ich w święta. Jedynie 12,4%, twierdzi, że męczące są przygotowania i przedświąteczny pośpiech. Kobiety bardziej irytują kolejki w sklepach, tłok, szał zakupów, a mężczyzn nadmierna ilość reklam w telewizji i komercjalizacja świąt.
Informacje o badaniu
Badanie ogólnopolskie zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 503 Polaków przez PBS w grudniu 2014 r. na zlecenie Grupy Energa.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)