Rynek pracy w 2014: plusy i minusy
2014-12-31 10:38
Przeczytaj także: Główne trendy na rynku pracy w 2024 roku
Rynek pracy tymczasowej
Elastyczne rozwiązania HR i współpraca pracodawców z firmami doradztwa personalnego nabierają coraz większego znaczenia. Wyraźny popyt na pracowników tymczasowych w 2014 roku dotyczył niemal wszystkich branż, a szczególnie zatrudnienia w przemyśle, produkcji, centrach usług wspólnych.
W 2014 roku zaobserwowaliśmy trwałe zmiany w nastawieniu pracowników i pracodawców do elastycznych form zatrudnienia – powiedział, Tomasz Hanczarek. Pracownicy rozumieją, że korzystając z usług agencji pośrednictwa pracy mają większą pewność zatrudnienia i stabilizacji, niż wiążąc się tylko z jednym pracodawcą. Akceptację elastycznych rozwiązań HR widać też po stronie firm, które dzięki dywersyfikacji zasobów kadrowych mogą skuteczniej realizować swoje cele biznesowe – dodał Tomasz Hanczarek.
Odpowiedzialność pracodawców
Rynek pracownika będzie się umacniał. Znaczenia będą nabierały pozafinansowe systemy motywacyjne, dodatkowe korzyści i komfort wynikający z zatrudnienia w danej firmie. Odpowiedzią na rosnące wymagania oraz dodatkowe roszczenia pracowników jest coraz częstsze wdrażanie w firmach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. CSR). Mimo rosnącej popularyzacji dobrych i odpowiedzialnych praktyk firm, faktyczne skutki tych działań nie są dostrzegane przez pracowników.
Z analiz Work Service wynika, że w jednej trzeciej firm w Polsce dochodzi do łamania prawa pracy. Wśród najczęstszych negatywnych działań wymienione zostały np. nierozliczanie nadgodzin, łamanie zasad BHP czy niewypłacanie wynagrodzenia na czas.
Stosunki pracy to jeden z głównym obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Wzrost znaczenia odpowiedzialnego podejścia do pracowników to nie tylko efekt zbliżania się do rynku pracownika. Istotne znaczenie w budowaniu polityki HR w firmach mają też wyzwania demograficzne. Starzejące się społeczeństwo i potrzeba budowania wielopokoleniowych, różnorodnych zespołów powinny zmotywować pracodawców do bardziej etycznego i odpowiedzialnego podejścia do pracowników – powiedział Tomasz Misiak, prezydent Rady Nadzorczej Work Service SA.
Brak wsparcia dla podnoszenia elastyczności i konkurencyjności przedsiębiorstw
Pomimo niestabilnej sytuacji ekonomicznej w całej Europie i silnych zagrożeń dla Polski w zeszłym roku, rząd nie kontynuuje działań ustawowych lub projektów specjalnych mających zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki. Od 1 stycznia 2015 roku z większymi kosztami zatrudnienia będzie borykało się nawet 30% firm, co w szczególności dotknie sektory automotive, przemysł ciężki i produkcję, w których rozwiązania dające przewagę wobec zakładów pracy w starej Europie są kluczowe – komentuje Tomasz Hanczarek, Prezes Zarządu Work Service S.A. Jednocześnie przedsiębiorcy będą musieli udźwignąć rosnącą presję płacową ze strony pracowników, co z jednej strony dodatkowo zwiększy koszty zatrudnienia, a z drugiej pobudzi jeszcze bardziej wzrost wynagrodzeń wywołany podniesieniem płacy minimalnej w 2015 roku – dodaje Tomasz Hanczarek.
Brak bodźców obniżających koszty w firmach
Nadejście nowego roku oznacza również podniesienie płacy minimalnej do poziomu 1750 zł brutto,
co stanowi wzrost najniższych wynagrodzeń o ponad 4% r/r.
Jest to kolejny istotny czynnik negatywnie wpływający na funkcjonowanie polskich przedsiębiorstw. Wzrost płacy minimalnej przekłada się na wyższe koszty zatrudnienia, co jest impulsem do wyhamowania procesów rekrutacyjnych. Dla wielu firm zatrudniających pracowników za minimalne wynagrodzenie, odgórne podniesienie stawek płac będzie oznaczało redukcję etatów i niepotrzebne skłonienie Polaków do funkcjonowania w szarej strefie – mówi Krzysztof Inglot, Dyrektor Działu Rozwoju Rynków w Work Service S.A.
Brak efektywnego wsparcia dla grup zagrożonych wykluczeniem
W 2014 roku nie udało się opracować spójnej strategii przeciwdziałania bezrobociu w grupie absolwentów. Alternatywą dla wchodzących na rynek pracy młodych Polaków nie może być emigracja zarobkowa. Nasz kraj musi być w stanie zagospodarować entuzjazm i kompetencje młodego pokolenia wykształconych specjalistów. Dzięki nim zbudujemy gospodarkę opartą na wiedzy i innowacjach, która za 5-10 lat będzie w stanie konkurować z zamożniejszymi zachodnimi rynkami.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)