eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeRelacje inwestorskie: zarządzanie poprzez raportowanie o kapitale intelektualnym

Relacje inwestorskie: zarządzanie poprzez raportowanie o kapitale intelektualnym

2015-01-02 10:51

Relacje inwestorskie: zarządzanie poprzez raportowanie o kapitale intelektualnym

Sprawozdania finansowe nie zaspokajają potrzeb informacyjnych interesariuszy firmy © goir - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Relacje inwestorskie są specyficznym elementem komunikacji obwarowanej wieloma przepisami co, komu, kiedy i w jakim celu można przekazać. Reakcja interesariuszy na informacje płynące ze spółki giełdowej jest natychmiastowo ujmowana w wycenie giełdowej jej walorów. Tym samym istnieje pewna zależność pomiędzy przekazaną informacją, relacjami inwestorskimi a wyceną rynkową przedsiębiorstwa na giełdzie.

Przeczytaj także: Decyzje inwestycyjne na rynku giełdowym a raport kapitału intelektualnego

Zarządzanie relacjami inwestorskimi poprzez raportowanie o kapitale intelektualnym powinno być oparte na efektywnej uczciwej komunikacji, pomiędzy zarządem spółki a inwestorami. Wpływa to bowiem na racjonalne reakcje popytowe lub podażowe urzeczywistniające realną wycenę spółki w danym czasie opartą o dyskontowanie przyszłości: wyników ekonomiczno -finansowych przedsiębiorstwa, jego pozycji rynkowej oraz innowacyjności i konkurencyjności spółki na tle branży. Tak naprawdę wgląd przedsiębiorstwa w „korzenie drzewa” określane mianem kapitału intelektualnego firmy, gdzie „korona” rośliny stanowi synonim widzialnych, często historycznych wyników ekonomiczno – finansowych, związany jest z próbą odgadnięcia przyszłej wyceny waloru notowanego na giełdzie.

Raportowanie danych pozafinansowych, gdzie informacja o potencjale kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa stanowi kluczowy czynnik cenotwórczy, a pomiar kapitału intelektualnego o ile w ogóle da się go zmierzyć jest ciągle dość trudnym i pracochłonnym procesem. Stąd raportowanie danych pozafinansowych staje się kłopotliwe. Tym bardziej, że złożoność czynników uznanych za generatory wartości firmy, zwłaszcza w przypadku identyfikowania ich w obszarach niematerialnych, które są z zasady trudniej mierzalne, sprawia, że wartość przedsiębiorstwa i jego wycena są procesem bardzo skomplikowanym.

Z drugiej zaś strony olbrzymia rozbieżność pomiędzy wartością bilansową, wartością rynkową i wartością ekonomiczną przedsiębiorstwa świadczy o tym, że sprawozdania finansowe nie zaspokajają potrzeb informacyjnych interesariuszy firmy i tylko dane pozafinansowe mogą ukazać prawdziwą wartość przedsiębiorstwa. Pojawia się pytanie zatem jakie informacje ujawniać, w jakiej formie i jak często dokonywać pomiarów i zestawiać je ze strategią przedsiębiorstwa.

W dzisiejszych czasach, pełnych gwałtownych zmian rynkowych, kiedy każda ujawniona na rynku informacja znacząco wpływa na wartość spółki, warunkiem osiągnięcia przez firmę sukcesu jest przekazywanie na rynek informacji rzetelnych, wiarygodnych i kompletnych. Sama sprawozdawczość finansowa i dane stricte ekonomiczne nie są jednaj już dzisiaj główną informacją, która determinuje zachowania inwestorów rynku i wpływa na cenę walorów spółki. Jak ma zatem wyglądać raportowanie danych niefinansowych, a co za tym idzie pomiar i raportowanie o kapitale intelektualnym firmy w kontekście zarządzania relacjami inwestorskimi ?

1. DEFINICJA I STRUKTURA KAPITAŁU INTELEKTUALNEGO


Poprawność raportowania w obszarze kapitału intelektualnego zależy od właściwego zrozumienia czym jest i z czego składa się kapitał intelektualny oraz jak oddziaływują na siebie wzajemnie jego składowe w procesie budowania wartości. Można założyć, że kapitał intelektualny firmy, niezależnie od definicji jaka zostanie przyjęta do jego określenia, stanowi o wycenie rynkowej przedsiębiorstwa na rynku giełdowym. Jednocześnie rynek wycenia na dany moment kapitał intelektualny przedsiębiorstwa notowanego na giełdzie, szacując na ile wiedza ukryta /czyli właśnie kapitał intelektualny firmy/ determinuje osiągnięcie przyszłych wyników ekonomiczno - finansowych prognozowanych przez zarządy spółek. Zazwyczaj w uproszczonym modelu racjonalnych zachowań rynkowych po publikacji danych, inwestorzy /rynek/ dokonują korekty wyceny waloru w dół bądź w górę adekwatnie do sytuacji, w której podane publicznie dane finansowe pokrywają się bądź nie z prezentowaną wcześniej prognozą. Tak więc najprostszą definicję kapitału intelektualnego można przedstawić jako:
wartość rynkowa - wartość księgowa = kapitał intelektualny,

gdzie wartość rynkową wycenia sam rynek /kurs akcji/, z kolei wartość księgowa wyliczana jest z bilansu przedsiębiorstwa.

 

1 2 ... 8

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: