Sieci rozproszone w biznesie IX 2005
2005-11-14 00:04
Przeczytaj także: Sieci rozproszone w biznesie
Okazuje się że tylko 30% firm i instytucji może wykorzystać pomoc kierownictwa przy formułowaniu strategii informatycznej. Dyrektorzy angażują się w sprawy informatyczne sporadycznie, na ogół w reakcji na zdarzenie biznesowe, które wymaga pomocy działu informatycznego lub które jest związane z informatyką, np. awarię systemów wywierającą negatywny wpływ na działalność firmy. W większości firm i instytucji informatyka ma przypisaną raczej funkcję obsługową i nie jest uznawana za integralny element działalności biznesowej. W ponad 60% firm i instytucji, w których kierownictwo stale angażuje się w strategię informatyczną, więcej niż połowa wydatków na informatykę wiąże się z realizacją projektów biznesowych. Natomiast w prawie 90% firm i instytucji stosujących podejście tradycyjne, w którym kierownictwo nie angażuje się w strategię informatyczną, mniej niż połowa wydatków na informatykę jest wykorzystywana w celu realizacji projektów biznesowych. W 31% firm i instytucji, w których dział informatyki może liczyć na udział kierownictwa w realizacji strategii informatycznej, ponad trzy czwarte dyrektorów docenia znaczenie solidnej infrastruktury informatycznej. Natomiast wśród firm, w których kierownictwo nie angażuje się w realizację strategii informatycznej, tylko 15% menedżerów wyższego szczebla dobrze rozumie znaczenie takiej infrastruktury.
Na koniec warto zajrzeć, co dzieje się z kontynentem nam najbliższym - Europą. Chociaż wskaźnik Grid Index dla krajów skandynawskich wynosi 6,1, tyle co dla Stanów Zjednoczonych, z innych wskaźników wynika, że w kluczowych obszarach, takich jak poziom zadowolenia firm, wydajność i standaryzacja, postęp w Europie dokonuje się wolniej, niż w przypadku reszty świata.
Warto zauważyć, że w niecałych 40% europejskich firm i instytucji kierownictwo jest zadowolone z ogólnej obsługi informatycznej prowadzonej działalności. Dla Ameryki Północnej wartość ta przekracza 45%, a dla Dalekiego Wschodu — 55%.
Oczekiwana efektywność wykorzystania zasobów informatycznych jest w Europie niska. Zaledwie 43,9% respondentów przewiduje, że platformy i aplikacje informatyczne będą bardziej spójne i użyteczne. Dla Ameryki Północnej wartość ta przekracza 45%, a dla Dalekiego Wschodu - 60%.
„Badanie Oracle Grid Index jest źródłem ważnych informacji dla biznesmenów z całego świata” - powiedział Sergio Giacoletto, wiceprezes Oracle na region EMEA. „Wyraźna zależność między rozwojem firmy a stałym zaangażowaniem kierownictwa w strategię informatyczną sugeruje, że zarządy powinny uważać informatykę za obszar inwestycji strategicznych, a nie tylko źródło generowania kosztów. Moim zdaniem firmy i instytucje europejskie powinny być zaniepokojone faktem, że wyniki badań wskazują na rosnące ryzyko pogłębienia się luki dzielącej Europę od reszty świata w kluczowych obszarach wykorzystania nowoczesnych technologii”.
Do września 2005 r. firma badawcza Quocirca przeprowadziła 1466 rozmów z najbardziej wpływowymi i podejmującymi najważniejsze decyzje przedstawicielami branży informatycznej. 302 wywiady przeprowadzono w Ameryce Północnej, 603 w Europie, a resztę (561) na Dalekim Wschodzie. Respondenci reprezentowali zarówno wielkie korporacje międzynarodowe, jak też średnie i duże przedsiębiorstwa o zasięgu krajowym z różnych sektorów branżowych.
Przeczytaj także:
Sieci rozproszone w biznesie VI 2006
1 2
oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl