Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2015
2015-01-20 13:06
Największym wyzwaniem dla branży jest wzrost na rynkach wschodzących © pengyou92 - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy
Wyzwania i trendy w branży motoryzacyjnej
Wśród najważniejszych trendów na najbliższą dekadę branża motoryzacyjna wymienia:
- wzrost na rynkach wschodzących (56% wskazań),
- optymalizację i downsizing silników spalinowych (49%) oraz
- zwiększenie zakresu wykorzystania platform i standaryzacji modułów (48%).
Raport KPMG wskazuje również, że zagadnienia takie jak rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (18%) i akumulatorach (9%), rozwój pojazdów miejskich (16%) czy usług mobilnościowych na żądanie (9%) są istotne, jednak obecnie większe znaczenie mają bieżące wyzwania biznesowe.
Jeszcze kilka lat temu badani przez KPMG zarządzający z branży motoryzacyjnej byli wyraźnie przekonani, że alternatywne napędy czy usługi mobilnościowe to absolutnie kluczowe kwestie, z którymi muszą się zmierzyć. Obecnie obserwujemy jednak, że coraz większe znaczenie mają wyzwania krótko- i średnioterminowe, podczas gdy strategiczne innowacje odchodzą na drugi plan – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Kluczowe trendy w branży motoryzacyjnej do 2025 roku
Kluczowe czynniki zakupowe
Z raportu KPMG wynika, że w najbliższych latach kluczowym czynnikiem zakupowym wśród nabywców samochodów będzie efektywność paliwowa (67%) i wydłużona trwałość pojazdu (53%). Bardzo istotne są także kwestie bezpieczeństwa (52%) oraz ergonomia i komfort (49%). Ekologia jest ważna (41%), ale niekoniecznie w związku z zastosowaniem alternatywnej technologii napędowej (18%). Warto także zwrócić uwagę na relatywnie dużą rangę rozwiązań teleinformatycznych, choć raczej w wersji plug-in (38%) niż wbudowanej
w pojazd (24%).
Branża motoryzacyjna dość ostrożnie ocenia skłonność konsumentów do zakupów pojazdów opartych na alternatywnych technologiach napędowych. Tylko jeden na pięciu badanych uważa, że będzie to w najbliższych latach kluczowy czynnik decydujący o wyborach konsumentów. Ewentualne zmiany popytu na napędy alternatywne będą raczej wynikiem decyzji regulatorów i inwestycji w infrastrukturę. U masowego konsumenta troska o zawartość portfela wpływa na zakupy w większym stopniu niż troska o ekologię. Zgodnie z prognozami KPMG do 2020 roku udział e-napędów (w tym hybryd) w światowej produkcji pojazdów najprawdopodobniej zbliży się do 5% – komentuje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Kluczowe kwestie wpływające na decyzje zakupowe konsumentów
Respondentów badania zapytano także, jakiego typu e-napędy będą cieszyć się największym powodzeniem w ciągu najbliższych 5 lat. Najczęściej (30%) wskazywano napędy hybrydowe typu plug-in oraz napędy elektryczne oparte na akumulatorach (29%). Co istotne, w branży motoryzacyjnej coraz bardziej powszechna jest wiara w rynkowy sukces napędów opartych na ogniwie paliwowym (27% wskazań, dwa lata temu – 17%).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)