Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy 2015
2015-01-20 13:06
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: najważniejsze trendy
Ogniwa paliwowe rozpaliły wyobraźnię mediów, ponieważ wyposażone w nie pojazdy zaczynają właśnie wchodzić do sprzedaży. Nie sposób jednak przeoczyć istotnych barier rozwoju mobilności opartej na wodorze – budowa infrastruktury niezbędnej do tankowania to dopiero wyzwanie na przyszłość, nawet w najbardziej rozwiniętych regionach świata. Do tego dochodzi konieczność wdrożenia technologii pozwalających na opłacalną, ale i przyjazną środowisku produkcję wodoru. W końcu brak emisji po stronie pojazdu to tylko pół sukcesu, liczy się całkowity wpływ na środowisko związany z jego użytkowaniem – dodaje Paweł Gawroński, starszy menedżer w dziale audytu, członek zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Strategia na przyszłość
Koncentracja na podstawach biznesu, a nie radykalnych innowacjach wiąże się z faktem, że globalne firmy motoryzacyjne w perspektywie najbliższych 5 lat spodziewają się w swojej branży gruntownych zmian, ale nie rewolucji. Dwie trzecie badanych spodziewa się, że autonomiczne pojazdy nie wejdą do masowego użycia przynajmniej przez 20 lat. Kwestie takie jak upowszechnienie napędów alternatywnych oraz usług mobilnościowych budzą jednak znacznie większy optymizm. Branża jest silnie przekonana, że już za pięć lat dostarczanie usług mobilnościowych na żądanie stanie się dla niej istotnym źródłem przychodów.
Tylko 12% badanych zarządzających z branży motoryzacyjnej uważa, że do 2020 roku prawdopodobne są zdecydowane zmiany, np. technologiczne, społeczne czy regulacyjne, zdolne wywrócić do góry nogami ich modele biznesowe. Nie oznacza to jednak, że w świecie motoryzacji sytuacja jest stabilna, a przyszłość w pełni przewidywalna. Znaczenia nabierają zupełnie nowi gracze, w tym m.in. firmy technologiczne dotąd niezwiązane z samym przemysłem motoryzacyjnym czy też podmioty stworzone wyłącznie z myślą o dostarczaniu usług mobilnościowych. Branża jest jednak przekonana, że jeszcze przynajmniej przez najbliższą dekadę dominującym graczem w świecie mobilności pozostaną producenci pojazdów – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Jak wynika z badania firm motoryzacyjnych, strategią numer jeden na przyszłość będzie dla nich wzrost organiczny (67% wskazań), rozszerzanie i dywersyfikacja zakresu działalności firmy (54%), podczas gdy fuzje i przejęcia nie będą odgrywać już tak istotnej roli (23%).
W obliczu wyzwań technologicznych i konieczności ponoszenia znacznych nakładów na innowacje, niezwykle dużego znaczenia nabrały alianse i joint ventures, zarówno z firmami
z konwergentnych sektorów, takich jak ICT (49% wskazań), jak i w ramach samej motoryzacji (45%).
O PUBLIKACJI:
Raport “KPMG’s Global Automotive Executive Survey 2015. Who is fit and ready to harvest?” powstał na podstawie wywiadów z 200 przedstawicielami kadry zarządzającej producentów samochodów, dostawców części i akcesoriów, dealerów, firm finansowych oraz dostawców usług mobilnościowych. Wywiady przeprowadzono w lipcu i sierpniu 2014 roku. Wśród przebadanych przedsiębiorstw 37% pochodziło z regionu Europy, 26% z Ameryki Północnej i Południowej, a 35% z Azji i Pacyfiku (w tym 13% z Chin). 98% przebadanych firm osiąga przychody powyżej 100 milionów dolarów rocznie, przy czym 39% firm stanowiły organizacje o przychodach przekraczających 10 miliardów dolarów.
Przeczytaj także:
Sprzedaż nowych samochodów V 2019
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża motoryzacyjna, przemysł samochodowy, produkcja samochodów, rynek motoryzacyjny, polski rynek motoryzacyjny
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)