Polski rynek nieruchomości handlowych 2014-2015
2015-01-26 10:35
W minionym roku centra handlowe powiększyły się o 332 000 mkw. nowej powierzchni © zhu difeng - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nieruchomości handlowe w II kw. 2021
Dane pokazują, że całkowita podaż nowoczesnych powierzchni handlowych w naszym kraju wynosi obecnie 12,4 mln mkw., z czego ponad 70 procent przypada na centra handlowe. Oznacza to, że od momentu wstąpienia do Unii Europejskiej powierzchnia najmu wzrosła o 132%.W minionym roku centra handlowe powiększyły się o 332 000 mkw. nowej powierzchni. Taki wynik świadczy o spadku wobec 2013 roku, kiedy to do użytku oddano 466 000 mkw. Największą ilością nowej podaży cieszyły się miasta poniżej 100 000 mieszkańców (45%) oraz pomiędzy 100 000 a 200 000 mieszkańców (26%). Największe otwarte centra handlowe to:
- Atrium Felicity (75 000 mkw. GLA) w Lublinie,
- Galeria Warmińska (41 000 mkw.) w Olsztynie,
- Galeria Siedlce (34 000 mkw.) w Siedlcach i
- Galeria Amber (33 500 mkw.) w Kaliszu.
fot. zhu difeng - Fotolia.com
W minionym roku centra handlowe powiększyły się o 332 000 mkw. nowej powierzchni
Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL, komentuje:
„Większość obiektów zrealizowanych w miastach małych jest adekwatna do wielkości i możliwości rynku, a projekty architektoniczne coraz częściej odzwierciedlają najnowsze trendy na świecie. Obiekty powstające w dużych ośrodkach nie tylko wypełniają ofertowe luki na mapie handlowej na swoich rynkach, ale są często także przyjazne dla środowiska oraz wprowadzają nową jakość przestrzeni publicznej. Co więcej, nierzadko stanowią one szansę rozwoju dla sieci handlowych, którym nie udało się znaleźć wystarczającej powierzchni w najlepszych istniejących obiektach. Należy także zauważyć, że nowe projekty otwierane w miastach o dużym nasyceniu powierzchnią handlową stanowią wyzwanie dla obiektów starzejących się oraz tych, które są gorzej postrzegane przez rynek. Ponieważ otoczenie konkurencyjne zmienia się i poprawia swoją jakość, słabsze centra mogą w coraz większym stopniu mierzyć się z rosnącym wakatem. To w rezultacie może osłabić ich pozycję rynkową, jeśli odpowiednie działania zapobiegawcze nie zostaną podjęte. Takie zjawisko zaobserwujemy nie tylko w małych ośrodkach, ale także w niektórych największych miastach”.
Od początku 2014 r. średnie nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w Polsce wzrosło z 220 do 229 mkw. na 1 000 mieszkańców. Po ukończeniu wszystkich projektów obecnie w budowie, wskaźnik ten osiągnie wartość 248 mkw./ 1 000 mieszkańców, a więc wciąż poniżej średniej zachodnioeuropejskiej (260).
Łącznie w 2014 r. w ramach wszystkich formatów handlowych (centrów handlowych, parków handlowych, centrów wyprzedażowych i wolnostojących magazynów handlowych) na rynek trafiło 476 000 mkw. podaży.
Powierzchnia w budowie
Pod koniec grudnia w budowie znajdowało się ponad 707 000 mkw. centrów handlowych, z czego otwarcie prawie 547 000 mkw. zapowiedziano na 2015 r. Najprawdopodobniej jednak liczba ta ulegnie zmniejszeniu, ponieważ opóźnienia przy budowie nie należą do rzadkości. Gdyby jednak udało się oddać do użytku wszystkie planowane obiekty, pod względem nowej podaży byłby to najlepszy rok od 2009 r.
Największe projekty, które trafią do użytku w 2015 r. to Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 000 mkw.) oraz Sukcesja w Łodzi (45 000 mkw.), a największym obiektem w budowie jest Posnania w Poznaniu (99 000 mkw., planowane otwarcie w 2016 r.). Utrzymuje się trend rozbudowy i modernizacji istniejących obiektów.
40% nowej podaży trafi na rynki w głównych aglomeracjach.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)