Rolex, Omega i Patek Phillippe: synonimy luksusu
2015-01-26 15:25
Luksusowy zegarek © kopitinphoto - Fotolia.com
W ciągu najbliższych dwóch lat rynek odzieży luksusowej w naszym kraju ma wzrosnąć o 13 procent, co pozwoli pozostać drugim co do wielkości rynkiem dóbr luksusowych, po samochodach luksusowych i premium. Liderem wzrostów będą jednak luksusowe zegarki i biżuteria - ten rynek wzrośnie o 27 procent i według prognoz KPMG sięgnie 466 milionów.
Przeczytaj także: Rynek dóbr luksusowych w Polsce wart ponad 42 mld zł na koniec 2023 roku
Zachód cały czas wydaje więcej na dobra luksusowe
Jak wynika z najnowszej edycji raportu KPMG, polskiemu rynkowi dóbr luksusowych ciągle bliżej do Europy Środkowo-Wschodniej niż Zachodu. Statystyki pokazują, że w minionym roku wartość rynku luksusowej odzieży i dodatków w naszym kraju sięgnęła 2 060 mln zł, co jest 23 razy niższą wartością od osiągniętej na rynku włoskim i 22-krotnie niższą od tego, co udało osiągnąć się we Francji.
W przypadku luksusowej biżuterii i zegarków dysproporcje są jeszcze znaczniejsze - wartość tego rynku w naszym kraju sięgnęła 368 mln zł, tj. o 30 razy mniej niż na Półwyspie Apenińskim i 27 razy mniej niż nad Sekwaną. Tak duże różnice są łatwo wytłumaczalne - rzesza Polaków o ponadprzeciętnych dochodach jest bowiem znacznie niższa niż w przypadku krajów Europy Zachodniej. W zeszłym roku liczba dolarowych milionerów wyniosła w Polsce 50 tys. osób. Dla porównania we Francji było ich 2,4 mln osób, a we Włoszech - 1,6 mln.
Postrzeganie odzieży jako luksusowej zależy od wysokości zarobków
Wyniki raportu KPMG wskazują, że niezależnie od poziomu dochodów, Polacy zarabiający powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie kojarzą luksusowe ubrania przede wszystkim z markami Hugo Boss, Armani i Prada. Poziom zarobków wpływa już natomiast na ceny, od jakich produkt uznawany jest za luksusowy. Osoby zarabiające między 7,1 a 20 tys. zł brutto wskazywały, że garnitur luksusowy to wydatek rzędu 2,8 tys. zł, podczas gdy dla osób bogatych było to już 4,5 tys. zł. W zależności od poziomu dochodów, od 59% do 77% badanych Polaków deklarowało, że posiada luksusową odzież lub obuwie.
Warto zwrócić uwagę, że dość duża część Polaków kupuje odzież luksusową za granicą. Zakupów poza granicami kraju dokonuje aż 38% Polaków o dochodach miesięcznych powyżej 20 tys. zł brutto, najczęściej w Stanach Zjednoczonych i we Włoszech – mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Osoby o ponad przeciętnych dochodach a odzież luksusowa
Przeczytaj także:
Dobra luksusowe: polski rynek notuje rekordową wartość
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
dobra luksusowe, preferencje zakupowe, marki luksusowe, rynek dóbr luksusowych, bogaci Polacy, luksusowe zegarki, markowe ubrania, luksusowa biżuteria
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)