Branża motoryzacyjna w Polsce IV kw. 2014
2015-02-03 16:40
Rynek i przemysł motoryzacyjny mają za sobą dobry rok © industrieblick - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polska branża motoryzacyjna = 8 proc. PKB
Samochody osobowe
Ostatni kwartał minionego roku okazał się szczególnie korzystny dla rynku nowych osobówek. Raport wskazuje, że zarejestrowano w nim aż 82,7 tys. nowych samochodów. To o 5,8 tys. więcej niż w czwartym kwartale 2013 roku i o 13,5 tys. więcej niż w poprzednich trzech miesiącach. Po pierwszym kwartale, kiedy okienko derogacyjne napędziło sprzedaż do wyjątkowych rezultatów, był to drugi wynik kwartalny ubiegłego roku.
W całym 2014 roku zarejestrowano 327,7 tys. samochodów osobowych, czyli 13% więcej niż rok wcześniej. Do końcowego wyniku pozytywnie przyczyniły się wyniki wszystkich miesięcy, ze szczególnym wkładem pierwszego kwartału. Mimo, że był to najlepszy rok od wielu lat, końcowy rezultat jest daleko poniżej możliwości ponad 38-milionowego społeczeństwa – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Rejestracje nabywców instytucjonalnych rosły w 2014 roku znacznie szybciej niż indywidualnych. Samochodów firmowych przybyło 201,2 tys., czyli o 19,3% więcej niż rok wcześniej. Klienci indywidualni nabyli 126,5 tys. samochodów, o 4,3% więcej niż przed rokiem.
W 2014 roku marki popularne stanowiły blisko 90% rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce (294,3 tys. sztuk). Liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 12% r/r.
fot. industrieblick - Fotolia.com
Rynek i przemysł motoryzacyjny mają za sobą dobry rok
Rynek premium+ tradycyjnie rośnie szybciej niż segment popularny. W 2014 roku zbliżył się do 34 tys. aut i było to o 24% więcej niż rok wcześniej. W tym segmencie trzy największe marki - BMW, Audi, Mercedes-Benz odnotowały dwucyfrowe wzrosty 23-26% r/r. Piąty na liście rankingowej Lexus, zwiększył swoją liczebność ponad dwukrotnie - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Największe tempo wzrostu popytu odnotowały stosunkowo nieliczne samochody luksusowe z segmentu F (+59% r/r). Jednak wzrosty zanotowano w większości segmentów oprócz samochodów najmniejszych o znacznym udziale klasy A i zwłaszcza B (-2% i -3%). Najliczniej rejestrowane samochody średniej wielkości (kompakty), jeszcze powiększyły swój udział w rynku do 31%. Razem z małymi/średnimi SUV-ami i crossover-ami stanowią już łącznie ponad połowę wszystkich nowych rejestracji samochodów osobowych.
Jednoślady
Po bardzo dobrym III kwartale, w którym rejestracje nowych motocykli wzrosły prawie 94% r/r, IV kwartał nie przyniósł rozczarowania. Zwiększony popyt na pojazdy do 125cm3, wsparty zmianami regulacyjnymi, utrzymał się, dzięki czemu od października do grudnia zarejestrowano o prawie 106% więcej motocykli niż w analogicznym okresie roku 2013. Łącznie w całym 2014 roku zarejestrowano 9 845 maszyn, czyli 33,2% więcej niż rok wcześniej.
Po słabym II kwartale, rynek nowych motocykli zaczął odbudowywać się w reakcji na przekazaną jeszcze w czerwcu do podpisu Prezydenta ustawę o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Korzystny dla tej części rynku zapis, pozwalający na kierowanie motocyklem z silnikiem do 125 cm3 osobom posiadającym prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat, jest pozytywnym przykładem, jak przyjazne przepisy mogą ożywiać gospodarkę. – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)