Gotowość na VoIP
2005-11-23 00:33
Voice Over Internet Protocol (VoIP), to technologia transmisji głosu, pozwalająca na rozmowy telefoniczne przy użyciu sieci internetowej. Ze względu na niskie koszty ponoszone przy połączeniach tego typu, korzysta z nich coraz więcej indywidualnych użytkowników ale czy również dla firm może to być opłacalna inwestycja?
Przeczytaj także: Telefonia VoIP w Interii
Jak działaVoIP polega na przetworzeniu sygnału mowy na sygnał cyfrowy za pomocą kompresji. W punkcie odbiorczym zachodzi proces odwrotny. Wykorzystanie Internetu jako kanału transmisyjnego niesie niestety za sobą problem zakłóceń, które powstają w wyniku nieciągłości transmisji.
Aby przeprowadzić rozmowę telefoniczną trzeba wykorzystać wybrane urządzenia: można skorzystać z telefonu tradycyjnego, posiadającego adapter VIP (ATA), specjalnego telefonu IP (pojawiła się możliwość korzystania z połączenia za pomocą Wi-Fi) albo bezpośrednio z komputera (używając mikrofonu i słuchawek) – to była pierwsza dostępna opcja transmisji głosowej tego typu.
Aby wszystko mogło zadziałać niezbędny jest provider usług VoIP. Na rynku są dostępni zarówno, oferujący opłaty tylko abonantowe/pakietowe, jak i opłaty za kolejne minuty rozmowy. Zanim, więc skorzysta się z usług VoIP należy przejrzeć oferty różnych dostawców i wybrać taką, która najbardziej odpowiada istniejącym potrzebom.
Za i przeciw
Największą korzyścią technologii VoIP jest z całą pewnością niski koszt. VoIP pozwala na istotne ograniczenie wydatków związanych z tradycyjnymi opłatami telefonicznymi, gdyż w przypadku połączeń w tej technologii, ponosi się jednorazowe opłaty(głównie abonamentowe) niezależnie od tego jak długo rozmowa jest przeprowadzana i na jaką odległość. Przykładowo można przeprowadzać rozmowy konferencyjne z dowolną ilością osób, nie ponosząc z tego tytułu dodatkowych opłat.
Kolejną zaletą jest mobilność, ponieważ VoIP pozwala na korzystanie z usługi wszędzie. Wybierając się w podróż, można zabrać ze sobą telefon albo komputer, i telefonować z każdego miejsca, w którym posiadamy dostęp do Internetu. Jako, że VoIP jest telefonią cyfrową, oferuje dodatkowe korzyści, jakich nie posiada telefonia analogowa, np. umożliwia korzystanie z usług, takich jak: sprawdzanie skrzynki głosowej poprzez sieć WWW, wysyłanie załączników podczas rozmowy, videorozmowy, itd.
Istotnym ograniczeniem VoIP, jest fakt, iż jest to nowa technologia i jeszcze nie jest rozpowszechniona. Poza tym w przeciwieństwie do zwykłych telefonów, w przypadku braku energii elektrycznej, skorzystanie z VoIP może okazać się niemożliwe.
Podsumowanie
Technologia VoIP wkracza w życie zarówno użytkowników prywatnych, jak i biznesowych. Wydaje się jednak, że migracja przedsiębiorstw w kierunku tej technologii będzie powolna. Jednakże zastosowanie ich teraz, może być pierwszym strategicznym krokiem do udowodnienia swojej przewagi konkurencyjnej w wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Minie jeszcze trochę czasu, zanim VoIP na dobre zadomowi się w przedsiębiorstwach, bo rynek po prostu musi dojrzeć do nowych rozwiązań.
Przeczytaj także:
Dlaczego warto pokochać VoIP?

oprac. : Grażyna Leloch / TEQUILA\DIGITAL