Rynek lotniczy 2014
2015-02-16 10:18
Przeczytaj także: Rynek przewozów lotniczych a interesy konsumentów
- Funkcjonowanie przez cały 2013 rok lotniska w Lublinie (otwartego w grudniu 2012 r.) pozwoliło na ocenę realnego popytu na przeloty z i do tego regionu. Pierwszy pełen rok działalności lotnisko zakończyło z 190 tys. pasażerów, co było sporo poniżej oczekiwań jego twórców i zarządzających, ale nieco więcej niż szacował instytut Turystyki (150 tys.).
- Ponowne otwarcie we wrześniu 2013 r. lotniska w Modlinie i przeniesienie tam operacji linii Ryanair zmniejszyło ruch na Okęciu, zwiększyło natomiast ofertę Ryanair o nowe połączenia, a w 2014 r. także krajowe.
- Ruch krajowy w 2013 r. zmniejszył się w stosunku do 2012 r., zarówno jeśli chodzi o liczbę pasażerów, jak i pod względem udziału w całości przewozów; pasażerów przewieziono o ponad 450 tys. mniej, a udziały spadły o 4,5 pkt. proc. Było to jednak spowodowane głównie przez tzw. efekt OLT Express, który rok wcześniej wykreował krótkotrwały, gwałtowny wzrost popytu w wyniku dumpingowych cen i agresywnej reklamy. Szacuje się, że koszty 4-miesięcznej działalności OLT Express przewyższały wpływy o ok. 300 mln PLN.
- W segmencie zagranicznych przewozów czarterowych sezon 2013 r. układał się niekorzystnie; liczba pasażerów zmniejszyła się o 7,4% (wobec 2012 r.) i był to drugi rok z rzędu spadku ruchu czarterowego; liczba pasażerów zdołała utrzymać się na poziomie ok. 3 mln. Za element, który z rynkowego punktu widzenia należy ocenić pozytywnie było wprowadzenie do obsługi rejsów dalekich nowoczesnych samolotów B-787, kontraktowanych od PLL LOT. Stworzyło to nadzieję na większe zróżnicowanie i wzrost liczby czarterów na kierunkach egzotycznych.
- Na podstawie monitorowania rynku w 2014 r. Instytut Turystyki przewiduje, że ruch całkowity na polskich lotniskach wzrośnie o ok. 7,7% i przekroczy 27 mln pasażerów. Nastąpi to, mimo ograniczeń wynikających z sytuacji politycznej na Ukrainie i w Rosji, a także pewnego zmniejszenia się popytu na niektórych kierunkach Europy Centralnej. Możemy także oczekiwać znaczącego wzrostu ruchu krajowego o ok. 7 -8%, a liczba pasażerów w tym segmencie powinna zbliżyć się do poziomu ok. 2,6 mln i być najwyższą w historii (pomijając wynik osiągnięty w 2012 r. i ekscesy cenowe OLT Express).
- Niezwykle dynamicznie rozwinął się w sezonie 2014 ruch czarterowy. Po 2 latach regresu, Instytut Turystyki przewiduje, że pasażerów rejsów czarterowych będzie ok. 3,6 mln, przy prawie 20% wyroście przewozów (w układzie r/r). Zwiększy się też udział kierunków dalekich. Wzrost ruchu czarterowego to wynik m.in. dobrego klimatu gospodarczego w Polsce w pierwszych dwóch kwartałach 2014 r. , a także stosunkowo korzystnych kursów walutowych, które ograniczały ceny wyjazdów i przelotów.
- W 2011 r. Instytut Turystyki przewidywał, że w 2015 r. ruch na polskich lotniskach wyniesie 30 mln pasażerów. Obecne wyniki (za 2014 r.) pozwalają sądzić, że ruch w 2015 r. nie będzie zbytnio odbiegał od tej prognozy.
- Prognoza w średnim horyzoncie czasowym na 2020 r. (także sporządzona przez IT w 2011 r.) zakładała 41 mln pasażerów. Szacunek ten jest aktualnie podtrzymywany. Instytut rozpoczął też prace nad prognozą ruchu lotniczego na 2025 r. Opublikowana ona będzie w nowej edycji raportu Rynek Lotniczy.
Tomasz Dziedzic,
Przeczytaj także:
Europejskie linie lotnicze nierentowne
![Europejskie linie lotnicze nierentowne [© Sailorr - Fotolia.com] Europejskie linie lotnicze nierentowne](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/linie-lotnicze/Europejskie-linie-lotnicze-nierentowne-143920-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
rynek lotniczy, transport lotniczy, przewoźnicy lotniczy, linie lotnicze, branża lotnicza, sektor lotniczy, przewozy lotnicze
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)