Branża transportowa bez pewności
2015-02-18 13:46
Przeczytaj także: Transport lotniczy górą, a morski tonie
Ceny ropy naftowej oraz paliw spadają od czerwca 2014 r., co pozytywnie wpływa na poziom kosztów zarówno armatorów morskich, jak i przewoźników lotniczych. Zdecydowanym liderem wzrostów na rynku przewozów lotniczych są linie lotnicze z Bliskiego Wschodu, których wzrost jest dwa razy większy niż wzrost światowego rynku przewozów lotniczych. Głównym powodem tak dobrej sytuacji są niskie koszty, głównie paliwa i wynagrodzeń, a także wielkość rynku i potencjał jego rozwoju w rejonie Bliskiego Wschodu – mówi Wojciech Drzymała, dyrektor w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.
Wzrósł także wolumen przewozów towarowych – o 4,4% r/r w skali globalnej. Podobnie jak przypadku lotów pasażerskich, najlepszy wynik osiągnęły linie lotnicze z Bliskiego Wschodu. Natomiast niepokojącym sygnałem był chwilowy spadek wolumenu przewozów towarowych w Europie, do którego doszło we wrześniu 2014 r.
fot. mat. prasowe
Zmiana liczby tonokilometrów
Kurierzy walczą o coraz bardziej wymagającego klienta
Przewóz przesyłek i usługi kurierskie pozostają najszybciej rosnącym sektorem światowej branży transportowej, głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi e-commerce. Trzeci kwartał 2014 r. ujawnił jednak kilka niepokojących sygnałów, m.in. informacje o zmniejszonych przychodach opublikowane przez niektórych z największych graczy na rynku. Ponadto, jak wynika z analizy KPMG, pod koniec III kwartału widoczny był spadek globalnej wartości akcji firm z sektora przesyłek i usług kurierskich.
W przyszłości sukces firmy z tej branży będzie zależał od umiejętności szybkiego dopasowania modelu operacyjnego do bardzo wymagającego i dynamicznie rozwijającego się rynku. Dla konsumentów liczy się już nie tylko niska cena przesyłki. Branżę czeka rewolucja związania z rozwojem usług doręczenia w dniu nadania przesyłki, coraz częściej konsumenci chcą też sami wybrać dogodny termin dostawy. Inny trend, który będzie miał ogromny wpływ na branżę, to rosnąca popularność zakupów dokonywanych w zagranicznych sklepach internetowych. Zakupy te wiążą się z licznymi formalnościami, np. odprawą celną, pobieraniem dodatkowych opłat (VAT, cło), czy też kwestiami związanymi ze zwrotem zakupionego towaru. Wdrożenie rozwiązań, które oferują klientom możliwie największy komfort w tym zakresie, jest dużą szansą, ale także ogromnym wyzwaniem dla firm zajmujących się przewozem przesyłek i usługami kurierskimi – podsumowuje Wojciech Drzymała, dyrektor w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.
O PUBLIKACJI
The KPMG Transport Tracker jest kwartalną publikacją cykliczną, w której eksperci KPMG podsumowują wyniki międzynarodowego sektora transportowego.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)