eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozySystemy informatyczne w biznesie: realne koszty problemów

Systemy informatyczne w biznesie: realne koszty problemów

2015-02-25 12:45

Systemy informatyczne w biznesie: realne koszty problemów

Problemy z systemami informatycznymi, czyli co się stało © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ponad 2 miliony złotych - tyle w minionym roku kosztowały przedsiębiorców nieplanowane wydatki związane z incydentami systemów informatycznych. Każdy z takich incydentów dotyczył średnio 776 tys. osób i stanowił zagrożenie dla średnio 4 mln rachunków (m.in. rachunków bankowych oraz kart kredytowych). Tymczasem - jak pokazuje druga już edycja opracowanego przez KPMG Technology Risk Radar - ponad połowy tych problemów można było uniknąć.

Przeczytaj także: Ile kosztuje nieużywane oprogramowanie biznesowe?

522 problemy z systemami informatycznymi, z którymi zetknęły się firmy z całego świata


Od września 2013 roku do sierpnia 2014 roku specjaliści z firmy KPMG dokonali przeglądu ponad 10 tys. angielskojęzycznych informacji prasowych, w których opublikowane informacje dotyczące aż 522 problemów z systemami informatycznymi, z którymi mieli do czynienia przedsiębiorcy z całego świata. Analiza pokazała, że niemal 50 procent incydentów dotyczyło bezpieczeństwa systemów, a prawie 16 procent miało związek z niezamierzoną utratą lub ujawnieniem danych. Niemal 27 procent przypadków dotyczyło problemów z dostępnością systemów lub ich niewłaściwego działania.

Specjaliści KPMG obliczyli, że w wyniku incydentów związanych z systemami informatycznymi w minionym roku firmy poniosły nieplanowane wydatki średnio w wysokości 410 tys. funtów (ponad 2 mln zł), każdy z incydentów dotyczył średnio 776 tys. osób, a średnio 4 mln rachunków klientów, np. kont bankowych, kart kredytowych było zagrożonych.

fot. mat. prasowe

Problemy z systemami informatycznymi, czyli co się stało

W okresie od września 2013 roku do sierpnia 2014 roku opublikowano informacje na temat 522 problemów z systemami.


Przyczyny problemów z systemami informatycznymi



Ponad połowa problemów z systemami informatycznymi została zakwalifikowana jako możliwe do przewidzenia i uniknięcia. Największą, blisko 44%, grupę przyczyn stanowią problemy związane z awarią lub usterką komponentów systemów (zarówno sprzęt jak i oprogramowanie). Tam gdzie udało się zidentyfikować komponent, który uległ awarii, okazywało się, że komponentem tym było oprogramowanie. Zaplanowane ataki na systemy informatyczne w blisko 64% przypadków pozostały bez zidentyfikowania źródła. Zaskakujący, a jednocześnie niepokojący jest fakt, że wiele organizacji dysponujących danymi wrażliwymi nadal nie potrafi poradzić sobie z podstawami zarządzania bezpieczeństwem systemów. 24% przypadków, w odniesieniu do których udało się ustalić przyczynę incydentu, były to przypadki fizycznej kradzieży.

fot. mat. prasowe

Jakie były przyczyny?

Awaria lub usterka komponentów systemów to najczęstsze przyczyny problemów z systemami informatycznymi


Kogo dotykają problemy z systemami informatycznymi?



Najmocniej dotknięta przez problemy z systemami informatycznymi jest branża technologiczna, medialna i telekomunikacyjna oraz sektor publiczny (odpowiednio 24,6% oraz 24,2% odnotowanych w prasie zdarzeń). W dalszej kolejności znajduje się sektor usług finansowych (11,8%) oraz opieka medyczna i branża farmaceutyczna (10,9%).
Szybko zmieniające się otoczenie technologiczne i rynkowe powodują konieczność nieprzerwanego monitorowania otoczenia i dostosowywania środowiska IT w firmach do nowych wyzwań. Zjawisko to będzie się nasilać w kolejnych latach zmuszając służby IT do dynamicznego wdrażania nowych technologii i usług przy równoczesnym zachowaniu ich wysokiej jakości na poziomie nie niższym niż dotychczas. Dlatego tak ważne jest zarządzanie ryzykiem i zrozumienie faktycznych zagrożeń, przed którymi stoi firma. Podejście takie pozwoli firmom w sposób świadomy ukierunkować wysiłki służb bezpieczeństwa organizacyjnego i technologicznego tam gdzie są najbardziej potrzebne. – wyniki raportu komentuje Krzysztof Radziwon, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

O RAPORCIE
Raport KPMG „Technology Risk Radar – 2nd Edition”, powstał na podstawie analizy za pomocą systemu Astrus 10 tys. angielskojęzycznych informacji prasowych opublikowanych w okresie od 1 września 2013 roku do 31 sierpnia 2014 roku. Specjaliści KPMG zidentyfikowali i szczegółowo przeanalizowali 522 wyodrębnione problemy informatyczne, z którymi zetknęły się firmy z całego świata.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: