Świat: wydarzenia tygodnia 8/2015
2015-02-22 14:03
Przeczytaj także: Ranking najcenniejszych marek 2013
- Według Fed styczniowa produkcja przemysłowa w USA wzrosła o 0,2 proc. m/m, a wykorzystanie mocy produkcyjnych w USA utrzymało się w styczniu br. na grudniowym poziomie 79,4 proc. Według Urzędu Statystyki Rynku Pracy wskaźnik cen producentów (PPI) wyrównanych sezonowo w USA spadł w styczniu br. o 0,8 proc. w ujęciu miesięcznym, a inflacja PPI w ujęciu rocznym wyniosła 0,0 proc. (niewyrównana sezonowo).
- Produkt Krajowy Brutto Japonii wzrósł w IV kw. 2014 r. o 2,2 proc. r/r. (wobec spadku w III kw. o 2,3 proc., po korekcie). W ujęciu kwartalnym PKB Japonii wzrósł w IV kw. o 0,6 proc. (po spadku w III kw. o 0,6 proc., po korekcie).
- Wielu członków Federalnego Komitetu Otwartego Rynku (FOMC) jest gotowa do "dłuższego" utrzymywania stóp procentowych w Stanach Zjednoczonych bez zmian. Równocześnie wskazano na zagrożenia wynikające z umacniającego się dolara, punktów zapalnych na świecie, takich jak Grecja i Ukraina, oraz powolny wzrost wynagrodzeń w USA, jako czynniki zmniejszające konieczność podwyżek stóp proc. Fed w komunikacie po posiedzeniu podtrzymał stanowisko z grudnia, że będzie "cierpliwie" czekać na odpowiedni moment do podwyższenia stóp procentowych w USA.
- Rosja jako największy światowy producent ropy. Wydobywa się ją na Syberii w różnych warunkach geologicznych i klimatycznych. Rosja jest też od lat ważnym rynkiem dla firm specjalizujących się dostawach wyposażenia i oferujących swoje zaawansowane doświadczenie w sektorze naftowym i gazowym. Mimo głośnych wypowiedzi amerykańskich i europejskich polityków o sankcjach mających uderzać w rosyjski przemysł naftowy okazuje się, że w dalszym ciągu firmy bazujące na ich kapitale świadczą usługi w sektorze naftowym na rosyjskim rynku. Oferują one swoje możliwości w obszarze bardzo zaawansowanych technologii, szczególnie w przedsięwzięciach związanych z przygotowaniem do eksploatacji złóż w rosyjskiej Arktyce. Przestrzeganie nałożonych sankcji jest obowiązkowe dla obywateli Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej, a także dla osób prawnych, ich międzynarodowych oddziałów i filii, ale nie dla spółek zależnych. Żeby działać w obszarach objętych sankcjami, firmy muszą zbudować przysłowiowy "chiński mur" między firmą macierzystą w Unii Europejskiej czy Stanach Zjednoczonych a międzynarodową spółką zależną. W ten sposób w dalszym ciągu na rosyjskim rynku działają największe firmy świadczące usługi w sektorze naftowym z amerykańskim Schlumbergerem – największą na świecie firmą w tym sektorze na czele. Nie przeszkadza to też w rozwijaniu przez tą firmę zaangażowania na rosyjskim rynku. W ubiegłym miesiącu Schlumberger kupił udziały w Eurasia Drilling Co., która jest największą rosyjską firmą zajmującej się wierceniami, a wartość transakcji wyniosła za 1,7 miliard USD.
- Kolejny, wielki program chińskiego rządu. Pekin zainwestuje 40 mld USD w fundusz, który ma ożywić handel na tzw. nowym Jedwabnym Szlaku. W rezultacie mają być zrewitalizowane lądowe i morskie szlaki handlowe łączące Chiny z Europą i Australią. Ma to być jeden ze strategicznych celów najbliższych lat. Fundusz ma być instrumentem finansowym, który sposobem działania będzie zbliżony do projektów infrastrukturalnych realizowanych przez Bank Światowy czy Afrykański Bank Rozwoju. Chińskie środki finansowe będą wykorzystywane na projekty w krajach przez które przebiega Jedwabny Szlak. To kolejny krok mający na celu umocnienie gospodarczych związków Chin z ich gospodarczymi partnerami. Swoistym novum jest to, że fundusz powstał ze środków zgromadzonych przez prywatnych inwestorów (dotąd takie strategiczne inwestycje były tworzone ze środków publicznych.
- Opublikowany został coroczny ranking Brand Finance Global 500 2015 najwyżej wycenianych i najsilniejszych na świecie marek. Czołówkę tego rankingu stanowią: Apple, Samsung, Google, Microsoft, Verizon Communications, AT&T. Najszybciej wzrasta marka Twitter (w ciągu roku zyskał 185 proc.), a kolejne miejsca zajęły wyszukiwarka Baidu (zwiększyła swoją wartość o 161 proc.) oraz Facebook (jest wyceniany o 146 proc. drożej niż rok temu). Brand Finance prezentuje też listę najsilniejszych marek w tym roku. W tej klasyfikacji znaczenie ma nie tylko wycena finansowa spółki, ale także m.in. prognoza jej przychodów oraz lojalność i przywiązanie klientów. Wszystkie czynniki brane pod uwagę w tej klasyfikacji składają się na ocenę punktową, tworząc Brand Strenght Index (BSI). Tu liderem jest Lego (93,4 pkt BSI), przed PwC (91,8 pkt. BSI) i Red Bull-emz (91,1 pkt. BSI).
- Dochodzą do nas kolejne informacje z Chin o postępach w walce z korupcją. Według "Financial Times" w swoim artykule zwraca uwagę, że korupcja towarzyszyła przez dekady podziwianemu przez świat, chińskiemu wzrostowi gospodarczemu. Teraz jest już na takim etapie, że musi zostać uznana za jedno z poważnych zagrożeń chińskiego życia gospodarczego. Nasila się więc propagandowa kampania przeciw tym szkodliwym procesom. Równocześnie wzrasta w tym zakresie aktywność władz, tworzone są niezależne komisje antykorupcyjne, a równocześnie zwiększane są płace urzędników, aby zmniejszyć pokusę łapownictwa. Zagraniczni obserwatorzy wskazują na konieczność stworzenia odpowiedniego prawa i uruchomienia niezależnych od polityków działań prokuratorskich.
- Iran prowadzi negocjacje z sześcioma mocarstwami - USA, Wielką Brytanią, Francją, Rosją, Chinami i Niemcami. Celem jest przygotowanie sposobu ograniczenia irańskiego programu nuklearnego. Zachód nie chce dopuścić do tego, by został on wykorzystany do budowy broni nuklearnej. Iran chce ograniczenia sankcji nałożonych na ten kraj przez Zachód. Chodzi tu szczególnie o narzucone ograniczenia w eksporcie gazu i ropy (Iran posiada znaczące w świece złoża tych strategicznych surowców.). Obecnie obowiązuje ustalona data 30 czerwca jako termin ostatecznego porozumienia z Iranem w sprawie ograniczenia jego programu nuklearnego. Negocjatorzy prognozują porozumienie się co do głównych punktów do końca marca.
- Poznaliśmy kolejne szczegóły planu japońskiego koncernu Sony na najbliższe trzy lata. Ma on zapewnić tej znanej firmie wyjście z kryzysu. Plan zakłada skupienie uwagi na dochodowych sektorach konsol i czujników obrazu. Sony skupi się na bardziej dochodowych sektorach: grach wideo, filmie, muzyce oraz czujnikach obrazu produkowanych na potrzeby urządzeń Apple. Jednocześnie firma nie wyklucza możliwości wycofania się z produkcji telewizorów i telefonów. Sony nie stawia już sobie za cel wzrostu przychodów ze sprzedaży smartfonów, gdzie przegrywa zarówno w konkurencji z Apple i Samsung Electronics. Firma kontynuuje sprzedaż oddziałów związanych z produkcją laptopów i gier sieciowych na komputery osobiste oraz przekształcenie oddziału odpowiedzialnego za produkcję telewizorów. Tym kierunkowym działaniom towarzyszy redukcja zatrudnienia. Dzięki od roku wprowadzanym zmianom, kurs Sony wzrósł o ponad 80 proc. Według prognoz Sony przewiduje zysk operacyjny na poziomie co najmniej 500 mld jenów (ok. 4,2 mld USD) w roku finansowym 2017/2018, w porównaniu z prognozą na rok bieżący, zakładającą zaledwie 20 mld jenów zysku operacyjnego przy równoczesnej stracie netto. Do niedawna firma spodziewała się zakończyć rok finansowy 2014/2015 stratą operacyjną.
- Połączyli siły hakerzy z Rosji, Chin i Europy i okradli 100 banków w 30 krajach. Szacuje się, że wyprowadzono z banków ok. 1 mld USD. Dochodzenie wykazało, że przez dwa lata nie zauważono działań hakerów. Wykryto te działania przypadkowo, gdy ukraiński bankomat działając w awaryjnym trybie wyrzucał z siebie duże kwoty na chodnik.
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
NAJWYŻEJ WYCENIANE I NAJSILNIEJSZE MARKI NA ŚWIECIE
Opublikowany został coroczny ranking Brand Finance Global 500 2015 najwyżej wycenianych i najsilniejszych na świecie marek. Czołówka tego rankingu jest nieosiągalna dla polskich firm i jak się okazuje trudności w tym gronie maja także europejskie firmy. Proponuję zapoznanie się z najważniejszymi elementami tego dokumentu...
Z rankingu wynika, że Apple jest w dalszym ciągu najwyżej wycenianą marką na świecie. Wyceniana jest dziś na 128 mld USD. W stosunku do ubiegłorocznej wyceny jest ona wyższa o 24 mld USD (wzrost o 23 proc. r/r). Opublikowane dane wskazują też, że najszybciej wzrasta marka Twitter (w ciągu roku zyskał 185 proc.), a kolejne miejsca zajęły wyszukiwarka Baidu (zwiększyła swoją wartość o 161 proc.) oraz Facebook (jest wyceniany o 146 proc. drożej niż rok temu).
A oto kolejność w rankingu najwyżej notowanych marek w świecie:
- Apple
- Samsung
- Microsoft
- Verizon Communications
- AT&T
- Amazon.com
- General Electric
- China Mobile Limited
- Walmart
Brand Finance prezentuje też listę najsilniejszych marek w tym roku. W tej klasyfikacji znaczenie ma nie tylko wycena finansowa spółki, ale także m.in. prognoza jej przychodów oraz lojalność i przywiązanie klientów. Wszystkie czynniki brane pod uwagę w tej klasyfikacji składają się na ocenę punktową, tworząc Brand Strenght Index (BSI).Tu liderem jest Lego (93,4 pkt BSI), przed PwC (91,8 pkt. BSI) i Red Bull-emz (91,1 pkt. BSI). Na dalszych miejscach znalazły się: Unilever, McKinsey&Company, Burberry, Rolex, L’Oreal, na dziewiątym miejscu ex aequo Coca-Cola, Ferrari i Nike, a na dziesiątym miejscu znalazł się Walt Disney Pictures.
Henryk S.TUSZYŃSKI, konsultant CGKL GRUPA DORADCZA
Przeczytaj także:
Ranking najcenniejszych marek 2012
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)