Bezpieczne zakupy online w 10 krokach
2015-02-25 09:48
Przeczytaj także: Cyberbezpieczeństwo w Black Week 2023 w e-commerce. O czym muszą pamiętać konsumenci?
8. Czy pouczenie o odstąpieniu od umowy jest dostępne na stronie?
Każdy poważny sklep powinien posiadać pouczenie o odstąpieniu od umowy zgodne z obowiązującą od 25 grudnia 2014 roku ustawą o prawach konsumenta. Klienci mają bowiem prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie 14 dni od otrzymania towaru, bez konieczności argumentowania swojej decyzji. Sprzedawcy internetowi zobowiązani są do poinformowania swoich klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy i związanych z nim konsekwencjami.
Pod koniec 2014 roku weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Od tego czasu klienci sklepów internetowych zobowiązani są do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy w dowolnej – także elektronicznej – formie. Przesyłka zwrotna pozbawiona takiego dokumentu nie musi zostać uwzględniona przez sprzedawców.
9. Czy produkty oferowane przez sklep są wyczerpująco opisane i odpowiednio przedstawione?
Produkty oferowane przez e-sklepy powinny zawierać dokładne i wyczerpujące informacje z uwzględnieniem najważniejszych właściwości artykułu. Sprzedawcy, których głównym celem jest czerpanie jak największych zysków, nie przykładają wagi do dbania o wygląd prezentowanych na ich stronie produktów. Profesjonalni przedsiębiorcy natomiast, aby sprostać oczekiwaniom swoich klientów i zaoferować im jak najlepsze towary, najczęściej poświęcają wiele czasu na umieszczenie na stronie dokładnych i szczegółowych informacji o produkcie.
Dodatkowe informacje umieszczane w dużych tabelach lub wskazówki dotyczące możliwych odstępstw lub różnic, takich jak komunikaty typu „Kolor na zdjęciu może być w rzeczywistości nieco jaśniejszy” lub „Spodnie mają zaniżoną numerację o jeden rozmiar” świadczą o rzetelnym podejściu sprzedawcy.
Nie bez znaczenia są także dołączane do opisów zdjęcia produktów, które powinny odzwierciedlać ich rzeczywisty wygląd. Najlepiej, kiedy na stronie zamieszczone są galerie zdjęć, przedstawiające towar z różnej perspektywy i wielu ujęć. W razie wątpliwości co do prawdziwości znajdujących się na stronie obrazów, zaleca się sprawdzenie ich na oficjalnej stronie producenta.
To, jakie informacje są istotne, zależy przede wszystkim od rodzaju produktu. W przypadku zakupu ubrań przydatne będą zupełnie inne dane niż podczas poszukiwania nowego sprzętu elektronicznego. W razie wątpliwości, czy produkt posiada wystarczające i najważniejsze informacje, warto spojrzeć na dane umieszczane na stronie producenta lub porównać je z innymi e-sklepami.
10. Czy ceny produktów nie zwierają ukrytych kosztów i są realne?
Ta sama zasada dotyczy cen produktów. Szczególnie bardzo niskie cenyczęsto wydają się nierealne i takie też w rzeczywistości są. W przypadku podejrzanych sklepów, zamówione towary z niskimi cenami w najgorszym wypadku w ogóle nie zostaną wysłane. Często za okazyjną ceną, której głównym zadaniem jest zwabienie konsumentów i zachęta do zakupu, ukrywają się koszty dodatkowe. Umieszczane na stronach sklepów ceny produktów powinny być cenami końcowymi. W przypadku poważnych sklepów nie może zabraknąć także informacji o podatku VAT i kosztach przesyłki.
Przed zakupem zalecane jest także porównanie cen towarów w innych sklepach. W razie wątpliwości pomocne okażą się także porównywarki cen, które pozwolą również na zorientowanie się, czy przedstawiane ceny są prawdziwe, a sklep wiarygodny i znany. W wielu przypadkach bardziej opłaca się zainwestowanie kilku złotych więcej u poważnego sprzedawcy niż skorzystanie z pozornie wspaniałej okazji i zakup taniego produktu, który tak naprawdę nigdy nie trafi do klienta.
Tak, jak w prawie każdym obszarze działalności, tak i w handlu elektronicznym znaleźć można klika czarnych owiec. Anonimowość w Internecie sprzyja podejrzanym sklepom, które wykorzystują ją do swoich oszustw. Jednak ci, którzy wezmą sobie do serca przedstawione powyżej porady dotyczące sprawdzania sprzedawców i sklepów oraz korzystać będą ze znanych i wiarygodnych instytucji lub portali kontrolujących, mogą spokojnie i bezpiecznie kupować online.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)