Słaba gospodarka i niezłe wyniki, czyli małe firmy o 2014 r.
2015-03-03 11:47
Przeczytaj także: Małe firmy - prognozy III kw. 2014
Widać także większą skłonność przedsiębiorców do korzystania z kredytów. Pod koniec 2013 roku 54% mikrofirm, których przedstawiciele brali udział w ówczesnym badaniu, zadeklarowało, że nie zamierza w nadchodzących miesiącach zaciągać żadnych zobowiązań w bankach. Jednakże w ankiecie, której celem było podsumowanie roku 2014 okazało się, że z tego źródła finansowania nie skorzystało 38 % ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Mikrofirmy na rynku kredytowym w 2014 roku
Czynnikami, które skłoniły mikroprzedsiębiorców do zaciągania zobowiązań w bankach, były bez wątpienia niższe stopy procentowe, przekładające się na spadek kosztów kredytu, oraz wzrost przychodów, dający większą pewność, że nie będzie problemów z obsługą tych zobowiązań. Oba te elementy wystąpiły w minionym roku, jednak wygaszenie nastrojów, które dało się zaobserwować od II kwartału, wzmocnione jeszcze w IV kwartale, spowodowało, że mikrofirmy nie zdecydowały się na realizację swoich planów co do zwiększenia zatrudnienia.
Niewielkie zmiany zatrudnienia i cen
Jak wynika z badań, tylko niespełna 18% ankietowanych mikrofirm zdecydowało się na przyjęcie nowych pracowników, zaś prawie 9% musiało zredukować liczbę zatrudnionych. To daje spore różnice w stosunku do deklaracji, jakie mali przedsiębiorcy składali u progu 2014 r. Wtedy zatrudnienie nowych pracowników rozważało aż 43% ankietowanych, zaś o redukcjach myślało tylko 2% przedsiębiorców.
fot. mat. prasowe
Zmiany zatrudnienia w 2014 roku
Tyle że przy braku nowych pracowników na dłuższa metę trudno mówić o utrzymaniu rozwoju firmy. Zwłaszcza, że mikrofirmy działają na bardzo konkurencyjnym rynku, co powoduje, że często nie są w stanie podwyższać swoich cen. Od dłuższego czasu odsetek przedsiębiorców, deklarujących utrzymanie swoich cen na niezmienionym poziomie, utrzymuje się powyżej poziomu 75% (tylko raz, w IV kw. 2013 r., spadł do 74% na fali notowanego wówczas ożywienia w gospodarce i wzrostu sprzedaży detalicznej). Wprawdzie firm, deklarujących zamiar podwyższenia cen, jest wiele, jednak z faktyczną realizacją takich zamiarów w obecnej sytuacji bywa różnie. Jak wynika z badania, w 2014 r. tylko 15% ankietowanym udało się wprowadzić podwyżki na stałe. Prawie 7% dokonało podwyżek, ale później zostało zmuszonych do obniżenia cen.
fot. mat. prasowe
Zmiany cen w 2014 roku
Marek Siudaj, Katarzyna Miazek
Katarzyna Siwek,
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)