Badanie znajomości marki Orange
2005-11-24 01:14
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Biedronka, Allegro i Lidl liderami YouGov Ad Awareness 2023
Mimo znacznych wydatków na kampanię reklamową - w samej telewizji sięgających niemal 25 mln zł - Orange nie udało się uzyskać rezultatów notowanych dla wskaźników swojej poprzedniczki - wynika z najnowszego badania TNS Telecoms Index & Interbus przeprowadzonego przez firmę TNS OBOP.Jednak jeśli patrzeć przez pryzmat wyników, jakie osiągnęły Heyah i Sami Swoi po pierwszym miesiącu ich obecności na rynku, kampania informacyjna PTK Centertel okazała się być bardziej efektywna.
W październiku Orange spontanicznie wymieniało o 24 punktów procentowych badanych mniej niż markę Idea. Podobna różnica widoczna jest w przypadku znajomości wspomaganej – marka ta była rozpoznawana przez 67% respondentów (Idea przez 87%).
fot. mat. prasowe
Z badania TNS Telecoms Index & Interbus wynika ponadto, że co czwarty użytkownik (25%) Idei/Orange nie wymienił spontanicznie nowej nazwy swojego operatora. Po odczytaniu listy marek, znajomość Orange deklarowała zdecydowana większość klientów tej sieci (94%). Oznacza to jednak, że 6% użytkowników marki nie wymieniło jej nazwy nawet w teście znajomości wspomaganej.
fot. mat. prasowe
- Orange wchodzi na miejsce marki Idea, która w przeciągu kilku lat wyrobiła sobie dużą renomę. Podobne kontrowersje kilka lat temu budził rebranding CPN. Na przemianowanie dobrze znanej marki CPN na Orlen zarówno opinia publiczna jak i specjaliści reagowali niechętnie. Po latach całą operację rynek uznał za udaną – komentuje Konrad Magdziarz z działu badań rynku Telecom & IT – Obecnie obserwujemy trudną operację logistyczną w wykonaniu jednej z największych firm telekomunikacyjnych w regionie. Warto zauważyć, że na sukces rynkowy nie składa się wyłącznie rozpoznawalność marki na rynku. Jednak trendy znajomości marek Idea i Orange w najbliższych miesiącach będą jednymi z mierników jej sukcesu lub porażki.
Przedstawione powyżej wyniki pochodzą z ciągłego badania TNS Telecoms Index realizowanego przez TNS OBOP od początku 2001 roku co miesiąc na reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski powyżej 15 roku życia.
oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl