Outsourcing IT okiem MSP
2015-03-05 10:45
Outsourcing IT okiem MSP © Imillian - Fotolia.com
Przeczytaj także: Outsourcing IT okiem dużych firm
Kolejny, drugi już raport z cyklu Orange Insights poświęca uwagę postawie, jaką polski sektor MSP (firmy zatrudniające poniżej 250 pracowników) reprezentuje wobec outsourcingu informatycznego. Zleceniodawcą badania była firma Orange Polska, a jego wykonawcą ICAN Research.Główne wnioski
Wyniki raportu dowodzą, że dla trzech czwartych małych i średnich firm outsourcing IT jest istotną kwestią w procesie informatyzacji przedsiębiorstwa. Na jego znaczenie szczególnie zwracają uwagę firmy z branży handlowej (75 proc.), usługowej (74 proc.) oraz produkcyjnej (72 proc.).
Według 49 proc. badanych firm outsourcing IT wywiera pozytywny wpływ na efektywność biznesu. Niewiele mniej - 47 proc. zauważa, że ostatnie lata przyniosły wzrost jego znaczenia. W przypadku tych dwóch twierdzeń warto przyjrzeć się podejściu sektorowemu. Ponad połowa firm z branży usług (54 proc.), twierdzi, że outsourcing informatyczny poprawia efektywność biznesu. Podobnie twierdzi 48 proc. przedstawicieli sektora handlu. Jedynie w sektorze produkcji odsetek wskazań jest niższy i wynosi 39 proc. Podobnie rozkładają się proporcje w przypadku twierdzenia o rosnącej roli outsourcingu IT. Zgadza się z nim 57 proc. firm z branży handlowej, 46 proc. usługowej oraz 36 proc. produkcyjnej.
fot. mat. prasowe
Dla kogo istotny jest outsourcing IT?
Formy outsourcingu IT
Małe i średnie firmy korzystające z outsourcingu w większości (55 proc.), preferują usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Ponadto 41 proc. badanych woli współpracować z niezależnymi konsultantami, bądź informatykami. Tylko co dziesiąty respondent korzysta z outsourcingu wewnętrznego. Najczęściej w modelu outsourcingowym kupowane są usługi telekomunikacyjne – korzysta z nich 98 proc. badanych. Następne, wśród najchętniej outsourcowanych są usługi informatyczne (39 proc.) oraz czasowe zatrudnianie pracowników (14 proc.).
fot. mat. prasowe
Formy outsourcingu IT
Co ciekawe, zdecydowana większość firm (79 proc.) poza IT, w ogóle nie korzysta z outsourcingu. Pozwala to sądzić, że jest to najbardziej istotna i potencjalnie najważniejsza gałąź usług w informatyzacji biznesu. Tylko 7 proc. firm korzysta z outsourcingu w finansach, a także w obszarze jakości obsługi klienta.
Usługi w outsourcingu IT
49 proc. małych i średnich firm korzysta z outsourcingu usług informatycznych, przede wszystkim do wdrażania i utrzymywania systemów informatycznych, a 36 proc. wykorzystuje go do serwisu sprzętu oraz rozwoju systemów informatycznych. W sektorze usług, przedsiębiorcy najchętniej za pomocą działań outsourcingowych rozwijają systemy informatyczne (45 proc.), w produkcji i handlu rozwiązania te służą do wdrażania oraz utrzymywania systemów informatycznych (odpowiednio 75 proc. i 49 proc.). Wszystkie firmy są najmniej skłonne do korzystania z outsourcingu informatycznego w przypadku takich usług jak back-up danych, chmura obliczeniowa oraz helpdesk (po 1 proc. wskazań). Jak pokazują wyniki badania, te trzy obszary mają jednak największy potencjał wzrostu zainteresowania outsourcingiem w najbliższych latach.
fot. mat. prasowe
Outsourcing IT za i przeciw
Respondenci pytani o usługi w outsourcingu IT, z których planują korzystać w przyszłości najczęściej wskazywali rozwijanie systemów informatycznych oraz serwis sprzętu (po 15 proc.). Z kolei 9 proc. firm wskazało na doradztwo w zakresie wykorzystania IT w biznesie oraz na usługi online. Skupiając się na sektorach, dla co piątej firmy usługowej priorytetem na przyszłość jest przede wszystkim serwis sprzętu. Przedsiębiorstwa z sektora handlu planują w pierwszej kolejności korzystać z usług online (18 proc.), a z sektora produkcji głównie z rozwoju systemów informatycznych (18 proc.).
Outsourcing IT coraz mocniej zyskuje na znaczeniu dla małych i średnich firm. Ich przedstawiciele doskonale zdają sobie sprawę, że dzięki niemu mogą skutecznie i efektywnie budować przewagę konkurencyjną. Dostrzegają też, że znacznie bardziej opłacalne jest nawiązanie współpracy z jednym wyspecjalizowanym i doświadczonym dostawcą zewnętrznym, niż rozwijanie własnego działu IT, czy wykorzystanie pracowników najemnych. Dotyczy to zwłaszcza firm z sektora usług i handlu, które muszą stale uatrakcyjniać swoją ofertę, by skutecznie trafiać z nią bezpośrednio do klientów. Potrzebują one najnowszych rozwiązań oraz narzędzi, czyli elastycznych, stale rozwijanych systemów informatycznych oraz sprawnego serwisowania sprzętu. Te obszary będą jeszcze przez długi czas znajdować się na czele przyszłych inwestycji małych i średnich firm – powiedział Artur Stankiewicz, Dyrektor Segmentu Klientów SME i SOHO Orange Polska. Wyzwaniem jest dla nas przekonanie firm do stosowania outsourcingu bardziej innowacyjnych usług IT, takich jak back-up danych, usługi w chmurze, czy helpdesk. Już teraz mamy w tych dziedzinach świetne rozwiązania i pomimo, iż nie leżą one jeszcze w centrum zainteresowania małych i średnich przedsiębiorstw, to spodziewamy się dynamicznego wzrostu ich roli w najbliższych latach.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)