Praca w korporacji, czy własny biznes?
2015-03-05 12:05
Wybieramy pracę w korporacjach © puhhha - Fotolia.com
Przeczytaj także: Młodzi Polacy stawiają na przedsiębiorczość
Statystyki prowadzone przez Główny Urząd Statystyczny dowodzą, że 25 procent polskich mikrofirm funkcjonuje na rynku dłużej niż 4 lata. Niemal 70% z nich to przedsiębiorstwa typu self-employed, natomiast co piąte jest niewielkim, rodzinnym biznesem.Co zatem z tą przedsiębiorczością? Z cyklicznego badania Barometr Providenta wynika, że jedynie 19% badanych, gdyby tylko mogło wybierać, postawiłoby na pracę w małej firmie, lub na działalność na własną rękę.
Wciąż większym zaufaniem potencjalnych pracowników cieszą się duże firmy, wynika z tego, że małym firmom trudniej będzie znaleźć ludzi do pracy, zwłaszcza bardziej wykwalifikowanych specjalistów – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Ile na rozpoczęcie działalności?
Niezależnie od wieku i płci blisko połowa Polaków (49%) widzi szansę na założenie biznesu dopiero przy wyłożeniu 10 tys. złotych. Na duży sukces respondenci liczą przy zainwestowaniu 25 tys. złotych (75%). Możliwość w 5 tys. złotych upatruje tylko 23% badanych.
Na początku można zainwestować niewiele, nawet 5 tysięcy złotych środków własnych, żeby na spokojnie sprawdzić, czy biznes powoli będzie się rozkręcał i czy nadajemy się do prowadzenia własnej działalności. Jeżeli po kilku miesiącach zauważymy, że nasza firma ma swoich odbiorców, warto wtedy zastanowić się nad zainwestowaniem większego kapitału – podsumowuje Paweł Szustakiewicz, kierownik ds. rozwoju produktów w Provident Polska
Wybieramy korporacje, bo małym jest trudniej
Ponad 40% badanych przyznaje, że wolałoby pracować w korporacji niż w małej firmie. Niezależnie od wieku blisko 23% respondentów deklaruje, że obie propozycje potraktowałoby tak samo. Trudności w prowadzeniu mikroprzedsiębiorstwa dostrzega zdecydowana większość respondentów (57%).
fot. mat. prasowe
Czy opłaca się być mikroprzedsiębiorcą?
Dodatkowo 59% badanych uważa, że mikroprzedsiębiorcy powinni mieć w instytucjach finansowych specjalną ofertę pożyczkową. Natomiast 25% respondentów uważa, że małe firmy powinny korzystać z oferty dla klientów indywidualnych.
Mikroprzedsiębiorcy mają problemy w dostępie do finansowania, często napotykają na barierę biurokratyczną – muszą przedstawić sprawozdania finansowe, wpływy na rachunek, potencjalne zabezpieczenia kredytu, zaświadczenie o nie zaleganiu z płatnościami wobec ZUS i US – mówi Paweł Szustakiewicz. W dodatku nawet po spełnieniu formalności często spotykają się z odmową, a duży wysiłek i potencjalnie słaby efekt zniechęcają ich do instytucji finansowych. Wiemy, że mikrofirmy poszukują nie tylko szybkiego jednorazowego finansowania, ale przede wszystkim partnera finansowego rozumiejącego specyfikę ich działalności – dodaje
O Barometrze Providenta
„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych Polaków. Provident obsługuje aktualnie ponad 853 tysięcy klientów w całej Polsce, dzięki czemu wyniki badania pokazują prawidłowości i zachowania, które są charakterystyczne dla Polaków o średnich i niższych dochodach. *Badanie zrealizował PBS w dniach 13-15.02.2015 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)