eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiatŚwiat: wydarzenia tygodnia 10/2015

Świat: wydarzenia tygodnia 10/2015

2015-03-07 21:09

Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 9/2015

  • Według Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO) indeks cen żywności na świecie w lutym 2015 r. spadł o 14,0 proc. r/r i o 1,0 proc. m/m. Jest więc na najniższym poziomie od lipca 2010 r. Warto dodać, że jest to już dwudziesty z rzędu miesiąc spadku indeksu r/r, natomiast w ujęciu m/m indeks cen żywności ostatnio wzrósł w marcu 2014 r. Indeks cen żywności (Food Price Index) to średnia indeksów cen mięs, nabiału, zbóż, olejów i tłuszczów oraz cukru, ważona według ich udziału w eksporcie w latach 2002-04.
  • Chiny będą mieć w 2015 r. większy niż przewidywano deficyt budżetowy. To świadoma skutków decyzja Pekinu, bo ma to pobudzić aktywność gospodarczą. Oznacza to, że Chiny będą miały deficyt budżetowy na poziomie 2,7 proc. PKB. Warto dodać, że Chińczycy obniżyli roczny cel wzrostu do 7 proc. PKB w 2015 roku (w 2014 wyniosło 7,4 proc. PKB najniżej od 24 lat), czyli najniższego poziomu w ciągu 24 lat. Międzynarodowy Fundusz Walutowy szacuje tegoroczny wzrost PKB Chin na 6,8 proc., a Bank Światowy na 7,1 proc. Chińskie władze zobowiązały się też do bardziej aktywnej polityki fiskalnej w celu stabilizacji wzrostu przy jednoczesnym zachowaniu ostrożnej polityki pieniężnej.
  • Przygotowany przez Markit Economics indeks PMI w USA (określający koniunkturę w amerykańskim sektorze usługowym) wyniósł w lutym 57,1 pkt. Indeks PMI composite w USA wyniósł w lutym 57,2 pkt. Wartość indeksu PMI powyżej 50 punktów oznacza ożywienie w sektorze.
  • Według Departamentu Handlu zamówienia w przemyśle amerykańskim w styczniu spadły o 0,2 proc. m/m. Warto dodać, że w grudniu zamówienia spadły o 3,5 proc. Wydajność pracy amerykańskich pracowników zatrudnionych w sektorach poza rolnictwem spadła o 2,2 proc. w IV kwartale 2014 r. Jednostkowe koszty pracy w IV kwartale wzrosły 4,1 proc. kw/kw. Deficyt handlowy Stanów Zjednoczonych spadł w styczniu do 41,8 mld USD z 45,6 mld USD miesiąc wcześniej
  • Według Departamentu Pracy stopa bezrobocia w USA w lutym wyniosła 5,5 proc., wobec 5,7 proc. w styczniu, a wskaźnik zatrudnienia (określający jaki odsetek ludności w wieku produkcyjnym pracuje zawodowo), wyniósł w lutym 62,8 proc. wobec 62,9 proc. miesiąc wcześniej. Wynagrodzenia godzinowe wzrosły w lutym o 0,1 proc. wobec wzrostu o 0,5 proc. w styczniu.
  • Według Challenger, Gray & Christmas Inc. w lutym 2015 r. liczba zapowiadanych zwolnień pracowników w USA wzrosła o 20,9 proc. w stosunku do tego samego okresu roku 2014, po wzroście w styczniu 2015 r. o 17,6 proc. Liczba planowanych zwolnień wyniosła w lutym 50.579 wobec 53.041 miesiąc wcześniej.
  • Przygotowany przez Markit Economics indeks PMI w sektorze przemysłowym Chin określający koniunkturę w lutym wyniósł 50,7 pkt. wobec 49,7 pkt. na koniec poprzedniego miesiąca. Wartość indeksu PMI powyżej 50 punktów oznacza ożywienie w sektorze.
  • Bank centralny Chin obniżył stopy procentowe o 25 pkt. Bazowych. W ten sposób roczna stopa depozytowa została obniżona do 2,5 proc., a roczna stopa pożyczek została obniżona do 5,35 proc. To już druga obniżka stóp procentowych w ciągu ostatnich 3 miesięcy.
  • Chiny do 2017 roku zredukują zużycie węgla o ponad 80 mln ton. Te działania są wkomponowane w programu działań na rzecz ograniczenia skali zanieczyszczenia powietrza. Do 2020 roku zużycie węgla w Chinach ma spaść o ponad 160 milionów ton. Udział węgla w wytwarzaniu w Chinach prądu wynosi 80 procent, a w całości produkcji energii około dwóch trzecich. Według tego plany około roku 2030 Chiny zatrzymają wzrost własnej emisji dwutlenku węgla. Równocześnie w tym celu zamierzają udział energii nuklearnej i źródeł odnawialnych w produkcji prądu (obecnie elektrownie atomowe dają 10 proc. energii elektrycznej).
  • Trwają negocjacje w sprawie umowy o wolnym handlu między UE a Stanami Zjednoczonymi (TTIP). Niemiecka kanclerz opowiedziała się za stworzeniem "ram politycznych" do podpisania jeszcze w tym roku, co popiera Rada Europejska oraz Komisja Europejska. Warto tu dodać, że Stany Zjednoczone prowadzą takie negocjacje z państwami azjatyckimi m.in. z Chinami. To transpacyficzne porozumienie postrzegane oceniane jest jako konkurencyjne wobec TTIP negocjowane przez USA z UE.
  • Rosyjski przemysł stoczniowy realizuje coraz więcej zamówień wojskowych. Jeszcze dwa lata temu na produkcję zbrojeniową przypadała mniej niż połowa wartości rocznych zamówień. Według ekspertów w roku 2016 udział zamówień cywilnych może spaść nawet do 15 proc. Już w 2014 roku zamówienia wojskowe wyniosły 80 proc. całości portfela
  • Najbogatsi kupują dzieła sztuki na niespotykaną dotąd skalę. W 2014 roku światowe domy aukcyjne sprzedały dzieła sztuki za ponad 15 miliardów dolarów. To wzrost o ponad 26 procent r/r.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

POLSKIE MARKI MODOWE POJAWIĄ SIĘ W EGIPCIE, KATARZE, KUWEJCIE I ARABII SAUDYJSKIEJ. LPP CHCE ZWIĘKSZAĆ PRZYCHODY Z ZAGRANICZNYCH RYNKÓW

W ciągu kilku lat LPP chce osiągać nawet 20-30 proc. swoich przychodów z rynku niemieckiego. Żeby osiągnąć ten cel, spółka będzie co roku otwierać mniej więcej 10 nowych sklepów. Na razie w Niemczech działają cztery salony Reserved. Duże nadzieje LPP wiąże też z rynkami bliskowschodnimi, gdzie ryzyko jest zminimalizowane poprzez działalność w formie franczyzy. Na ten rok planowane są otwarcia sklepów m.in. w Katarze i Kuwejcie...

LPP, właściciel marek Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp i House, stawia na rynki bliskowschodnie. Będą one obsługiwane w formacie franczyzowym, przez co ryzyko dla LPP będzie mniejsze. W Egipcie działa już pierwszy salon marki Reserved, kolejne pojawią się najprawdopodobniej w Katarze, Kuwejcie i Arabii Saudyjskiej. Do końca tego roku w tych krajach ma być łącznie 8 salonów marek LPP.

Mówimy o salonach Reserved, ale jest również pojawienie się sklepów marki Mohito, a w 2016 roku może marki Sinsay. Poziom cenowy będzie nieco wyższy niż w Polsce, natomiast ryzyko i dobór lokalizacji będą po stronie naszego partnera – mówi agencji informacyjnej Newseria Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes i dyrektor finansowy LPP.

Zaznacza, że oferta w bliskowschodnich sklepach LPP będzie zbliżona do polskiej kolekcji z wyjątkiem odzieży zimowej.

Dla spółki wejście na te rynki oznacza pozyskanie dwóch nowych źródeł przychodów – po pierwsze z hurtowej sprzedaży towaru do franczyzobiorcy na rynku lokalnym, a po drugie z udziału w przychodach ze sprzedaży.

- Nam i naszemu partnerowi biznesowemu zależy na tym, by maksymalizować sprzedaż, przez co obie strony będą partycypować w przyszłych zyskach – tłumaczy Lutkiewicz.

Kluczowy dla spółki pozostanie rynek niemiecki.

Liczymy, że w perspektywie kilku lat udział przychodów z tego rynku może stanowić 20-30 proc. całości w grupie. Wystarczy 30 sklepów z wysokim obrotem, a sprzedaż może być dwu-, trzy-, może nawet czterokrotnie wyższa z metra kwadratowego niż dla identycznych sklepów w Polsce. To może znacząco poprawić nasze przychody i wzmocnić zyskowność LPP – przekonuje wiceprezes LPP.

LPP uruchomiła w zeszłym roku pierwsze cztery sklepy za zachodnią granicą. Salony marki Reserved działają obecnie w Bremie, Hanowerze, Recklinghausen i Stuttgarcie. W tym roku i kolejnych latach ma ich przybywać. W tym roku ruszą trzy sklepy przy ulicach handlowych – największy w Stuttgarcie. W 2016 r. LPP planuje m.in. uruchomienie flagowego sklepu w Berlinie, przy prestiżowej ulicy Tauentzienstrasse, tuż przy słynnym Ku’dammie. Salon będzie miał powierzchnię ponad 2 tys. mkw.

To właśnie ulice handlowe będą coraz ważniejsze w strategii LPP w Niemczech. Za zachodnią granicą centra handlowe cieszą się mniejszą popularnością niż w Polsce – twierdzi Lutkiewicz. Spółka planuje w 2016 i 2017 r. otwierać rocznie ok. 10 nowych sklepów w Niemczech.

Rynek niemiecki to przede wszystkim największy rynek w Europie: bardzo trudny, bardzo konkurencyjny, ale i bardzo obiecujący, ponieważ klient niemiecki ma wysoką siłę nabywczą. Cały rynek jest ośmiokrotnie wyższy, jeśli chodzi o wartość sprzedaży odzieży, niż rynek polski – wyjaśnia Lutkiewicz.

Grupa LPP przygląda się także rynkowi rumuńskiemu, na którym jest już obecna z markami Reserved, Cropp, Sinsay i House. Jak tłumaczy Lutkiewicz, dużo budujących się tam centrów handlowych oznacza szansę na niższe czynsze. Perspektywiczne są też rynki czeski, słowacki i węgierski.

Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes i dyrektor finansowy LPP

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: