Rynek makaronów w Polsce rośnie
2015-03-12 11:50
Makarony © Africa Studio - Fotolia.com
Rynek makaronów w Polsce odnotował w minionym roku 2-procentowy wzrost ilościowy i jakościowy w stosunku do roku 2013. Polacy coraz częściej kupują makarony pełnoziarniste i kolorowe, choć i tak makarony pszenne wybierane są przez konsumentów w 95%. Na jedno gospodarstwo domowe przypadało w 2014 r. średnio 12 kg makaronu o wartości 65 zł.
Przeczytaj także: Budżet domowy: Polacy wiele ukrywają przed partnerami
Według analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK, w monitorowanym okresie polskie gospodarstwa domowe kupiły łącznie ponad 154 tys. ton makaronu. Wynika z tego, iż pojedyncze gospodarstwo domowe kupiło w ubiegłym roku przeciętnie prawie 12 kg makaronu (dokonując zakupu makaronu 18 razy) i wydało na ten cel 65 zł.Największy udział w rynku odnotowują makarony pszenne z 93 proc. udziałem wartościowym i 95 proc. udziałem ilościowym. Uwagę konsumentów przyciągają również makarony pełnoziarniste: owsiane, gryczane, orkiszowe, żytnie. Mają one łącznie odpowiednio 5 proc. (wartościowo) i 3 proc. (ilościowo) udziału w rynku.
fot. mat. prasowe
Wzrost segmentu makaronów kolorowych oraz pełnoziarnistych 2011-2014
Biorąc pod uwagę kanały sprzedaży, makarony kupowane były głównie w dyskontach – z 38 proc. udziałem wolumenowym w 2014 r. Gospodarstwa domowe pozostawiły tam ponad 30 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę kategorię produktów.
Marki własne stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec produktów innych producentów, na co decydujący wpływ ma ich niższa cena. Liderem na rynku makaronów jest Biedronka, która zanotowała ponad 15 proc. wzrost wartości w analizowanej kategorii. Marki własne Lidla straciły w 2014 r. zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym. Zatem za wzrost udziału dyskontów w rynku odpowiedzialna jest Biedronka, która od ubiegłego roku promuje włoskie smaki z nowymi markami: La Speciale oraz Luximo Premium.
Wśród producentów markowych niezmiennie od kilku lat największy udział w rynku posiada Maspex (12 proc.; główna marka Lubella). Pozostali czołowi producenci makaronów markowych to: Eko-Mak, Makarony Polskie, Goliard i Czarneckie Makarony.
O badaniu
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Przeczytaj także:
Promocje Biedronki pod lupą UOKiK
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)