Powierzchnie handlowe w rozkwicie
2015-03-17 12:29
Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com
Na rynku powierzchni handlowych szykują się zmiany. Po pierwsze, po niedawnym spowolnieniu, mamy mieć do czynienia ze wzrostem aktywności deweloperów. Po drugie, aktywność ta ma być szczególnie widoczna w dużych aglomeracjach, a nie - jak to dotąd bywało - w mniejszych miastach. Najnowszy raport Knight Frank przewiduje również, że kontynuacji doczeka się trend w zakresie modernizacji centrów handlowych oraz rozwoju ulic handlowych.
Przeczytaj także: Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014
Jak czytamy w raporcie stanowiącym podsumowanie sytuacji na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce, pod koniec minionego roku zasoby powierzchni handlowej w naszym kraju sięgały 11,5 mln mkw. Aktywność deweloperów skupiała się głównie w mniejszych miastach poniżej 400 tys. mieszkańców. Tam właśnie w 2014 roku zrealizowano aż 94 proc. nowej powierzchni. Należy się jednak spodziewać, że już od tego roku trend ten ulegnie odwróceniu, a podaż nowych projektów w głównych aglomeracjach zacznie wzrastać.– Na koniec 2014 roku w budowie było niemal 900.000 mkw. powierzchni handlowej. Niemal 60 proc. podaży w trakcie realizacji zlokalizowane jest w głównych aglomeracjach (pomimo wysokiego wskaźnika nasycenia na tych rynkach), podczas gdy na koniec 2013 roku udział ten wynosił zaledwie 20 proc. Na tak wysoki wolumen wpłynęło kilka wielkoskalowych projektów, m.in. Posnania w Poznaniu (100.000 mkw.), Sukcesja w Łodzi (57.000 mkw.) czy trójmiejskie Forum Radunia (62.000 mkw.) i Galeria Metropolia (33.700 mkw.) – podsumowuje Bożena Kozłowska, konsultant w Dziale Badań Rynku Knight Frank.
fot. .shock - Fotolia.com
Centrum handlowe
Jednocześnie obserwowana jest kontynuacja trendu modernizacji, rozbudowy i rekomercjalizacji centrów starszej generacji.
– Na rynku obserwujemy aktywności związane z modernizacją obiektów handlowych, które przekładają się na wartość aktywów. W głównej mierze są to rozbudowy – komentuje Agnieszka Mielcarz, Dyrektor Działu Retail Asset Management Knight Frank. – Tego typu działanie pozwala na wykorzystanie sprawdzonej destynacji zakupowej, a jednocześnie, poprzez równocześnie prowadzone remonty, umożliwia dostosowanie istniejącej powierzchni do standardów rynkowych. Obserwujemy procesy repozycjonowania, rekomercjalizacji, wręcz reprofilowania projektów, które tym samym budują swoją przewagę lub doprowadzają do stworzenia równowagi konkurencyjnej na danym obszarze. Tu również wiele inwestycji dotyczy największych aglomeracji – jak choćby wrocławska Magnolia Park, toruński Atrium Copernicus czy warszawskie centrum Wola Park. Trend związany z modernizacją widać również pośród najemców, którzy wdrażają nowe koncepty, woląc inwestować w powiększone salony w dobrze znanych lokalizacjach.
fot. mat. prasowe
Nowa podaż i pustostany w Warszawie
Pozytywną dynamikę można zaobserwować również w innych obszarach rynku najemców – kolejne marki decydują się na wejście do Polski, a te już obecne, prowadzą politykę ekspansji.
– Sukcesywnie obserwujemy zainteresowanie polskim rynkiem handlowym ze strony nowych, zagranicznych marek. W 2014 roku swoje salony w Polsce otworzyły m.in.: Kiko Milano, Sinequanone, Twin-Set, Inside, Valentina. Najemcy, którzy są już obecni na polskim rynku, tacy jak choćby TK Maxx czy Media Markt, decydowali się na ekspansję i nowe lokalizacje – dodaje Paweł Materny, Dyrektor Retail Agency w Knight Frank.
Przeczytaj także:
Centra handlowe przed wyzwaniami
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe, obiekty handlowe, ulice handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)