eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyOutsourcing usług IT: Polska liderem w Europie

Outsourcing usług IT: Polska liderem w Europie

2015-03-20 11:38

Outsourcing usług IT: Polska liderem w Europie

Outsourcing © jd-photodesign - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Jak wynika z najnowszego raportu firmy KPMG, polscy specjaliści IT stanowią zasób przyciągający międzynarodowe firmy – dzięki temu Polska jest drugim (po Indiach) najatrakcyjniejszym miejscem dla outsourcingu usług IT. Wzrasta zainteresowanie modelem centrów usług wspólnych, jednak organizacje z sektora publicznego pozostają wobec niego niechętne.

Przeczytaj także: Region CEE: sektor BPO wciąż rośnie

Polscy specjaliści doceniani przez międzynarodowe firmy


Według respondentów, którzy wzięli udział w ogólnoświatowym badaniu KPMG, najbardziej preferowaną lokalizacją dla outsourcingu usług IT są Indie (42% wskazań). Na 2 miejscu, jednak ze znacznie niższym wynikiem, znalazła się Polska (8% wskazań), a zaraz za nią Brazylia (6% wskazań). Spośród krajów Europy Wschodniej i Ameryki Południowej, to właśnie w Polsce funkcjonuje najbardziej dojrzały rynek outsourcingu usług IT.

fot. mat. prasowe

Najatrakcyjniejsze lokalizacje dla outsourcingu usług IT

Aż 42% badanych przyznało, że najatrakcyjniejszym miejscem dla outsourcingu usług IT są Indie


Polska jest postrzegana jako kraj posiadający duże zasoby utalentowanych młodych i energicznych ludzi o wysokich kompetencjach w obszarze technik informacyjnych. Istotną zaletą naszego kraju jest stabilność gospodarczo-ekonomiczna oraz nieustający rozwój, które w połączeniu z członkostwem w Unii Europejskiej daje międzynarodowym firmom, korzystającym z outsourcingu usług IT, tak ważne dla nich poczucie bezpieczeństwa. Zdecydowanie pomogła nam również znacząca poprawa infrastruktury – komentuje Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

Kierunek – centra usług wspólnych


Jak wynika z raportu KPMG, przy coraz większym znaczeniu usług IT w funkcjonowaniu przedsiębiorstw we wszystkich branżach, największym wyzwaniem jest usprawnienie usług IT wraz z poprawą ich elastyczności. Biorąc pod uwagę wzrastającą konkurencję, redukcja kosztów usług IT jest drugim najważniejszym celem biznesowym dla firm.

fot. mat. prasowe

Plany przedsiębiorców w zakresie outsourcingu usług IT

Dla 26% ankietowanych najważniejsza jest redukcja kosztów, 21% chciałoby poprawić jakość usług


Bardziej dojrzałe organizacje coraz częściej decydują się na transformację lokalnych i centralnych działów IT do modelu centrów usług wspólnych (CUW), działających – w przypadku firm międzynarodowych – w ramach globalnych centrów usług biznesowych. To coraz popularniejszy trend, który będzie się umacniał w perspektywie najbliższych 2 - 3 lat. Z drugiej strony, pomimo wzrastającego udziału usług wspólnych IT w dużych firmach, aż 73% organizacji z sektora publicznego wciąż nie decyduje się na wykorzystanie usług wspólnych w swojej działalności.

Przedsiębiorstwa korzystające z outsourcingu usług IT jako jego główną zaletę wskazały możliwość poprawy jakości usług przy jednoczesnej redukcji kosztów.
Ważną zaletą outsourcingu jest też elastyczność kosztowa opłat za usługi IT. Wykorzystanie specjalistycznych doświadczeń i umiejętności dostawców outsourcingowych, w połączeniu z dostępem do najnowszych rozwiązań, zdecydowanie przyczynia się do skrócenia czasu wdrożenia nowych rozwiązań IT. Rozwiązania te są podstawą sprawnego działania w gospodarce cyfrowej – mówi Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej

Chmury obliczeniowe niezbyt popularne


Jak wynika z badania KPMG, techniki chmury obliczeniowej są w tej chwili najbardziej innowacyjnym i wciąż eksplorowanym obszarem narzędziowym dla outsourcingu usług IT. Proces adaptacji chmur obliczeniowych wydaje się jednak wciąż powolny, a udział wykorzystania chmur obliczeniowych w budżetach IT średnio nie przekracza 10%. Przeprowadzone analizy wskazują, że główną barierą dla szybszej adaptacji rozwiązań opartych na chmurach obliczeniowych w outsourcingu IT są obawy przedsiębiorstw związane z ryzykiem dotyczącym lokalizacji danych, bezpieczeństwa i ochrony prywatności. Dodatkowymi barierami są także specjalne regulacje sektorowe, np. w branży bankowej.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: