E-administracja reaguje na potrzeby niepełnosprawnych
2015-03-24 11:12
Przeczytaj także: Partie polityczne a wykluczenie cyfrowe
Warto także wspomnieć o ministerstwie, które znacząco zmieniło na plus swój serwis pod kątem dostępności. Jest to serwis Ministerstwa Zdrowia – serwis tej instytucji w odniesieniu do wyników Raportu Otwarcia 2013 w roku 2015 znacznie się poprawił.
fot. mat. prasowe
Resort Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji
Wszystkie witryny Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji otrzymały ocenę niedostateczną.
Pozytywnym sygnałem jest także fakt, że oprócz wymienionych wyżej dwóch serwisów jeszcze pięć ministerstw poprawiło swoje strony internetowe uzyskując ocenę dostateczną, co znaczy, że w porównaniu z Raportem Otwarcia 2013 notujemy zmianę na lepsze.
fot. mat. prasowe
Resort Ministerstwa Zdrowia
Zdaniem autorów na ocenę dobrą zasłużyła strona Głównego Inspektora Farmaceutycznego (www.gif.gov.pl).
Negatywnym jest z kolei, że nadal funkcjonuje dziesięć niedostępnych serwisów ministerialnych, a przecież wydaje się, że właśnie administracja centralna jest szczególnie zobligowana do przestrzegania prawa. Strony www najważniejszych osób w państwie: Prezydenta i Premiera spełniają minimalne wymogi dostępności, otrzymały ocenę dostateczną. Choć i w tym przypadku zmiana na plus w porównaniu z badaniem z roku 2013 jest niewielka, to cieszy fakt, że konsekwentnie nie schodzą one poniżej minimalnego poziomu dostępności.
Niestety strony resortowe to wciąż „czarna dziura” w kontekście dostępności, zdecydowanie nie są one zbudowane w oparciu o wymogi polskiego prawa i standardy WCAG 2.0. W tym sektorze poprawy nie widać, co jest bardzo złym sygnałem gdyż pomimo ustawowego wymogu nie zadbano o dostosowanie ich do standardów dostępności. Wyniki badań jednoznacznie pokazują potrzebę i konieczność zmiany tego stanu rzeczy, poprawa stanu dostępności informacji cyfrowej na stronach resortów powinna stać się jednym z ich priorytetów.
Wydaje się, że wzrost z poziomu 1,7 procenta do ponad 12 procent powinien cieszyć – i cieszy. Skok jest duży i zmiana na lepsze jest niewątpliwie zauważalna. Jednakże pozostaje wciąż ponad osiemdziesiąt procent serwisów, które po pierwsze nie pozwalają na pełnoprawny dostęp do informacji w nich zawartych, a po drugie nie spełniają nałożonego na nie przez Rozporządzenie w sprawie Krajowych Ramach Operacyjności obowiązku. Trzeba sobie uświadomić wagę tego zjawiska – postawmy się w miejscu użytkownika, który ma dostęp do zaledwie 20 procent informacji zawartych na stronach internetowych administracji centralnej.
![Rządy odcinają dostęp do Internetu. Problem dotyczy 2 mld ludzi [© pixabay.com] Rządy odcinają dostęp do Internetu. Problem dotyczy 2 mld ludzi](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/internet/Rzady-odcinaja-dostep-do-Internetu-Problem-dotyczy-2-mld-ludzi-247566-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)