Centra handlowe wracają do dużych miast
2015-03-25 14:28
Przeczytaj także: Polski rynek nieruchomości handlowych 2014-2015
Autorzy raportu podkreślają pozytywne wskaźniki gospodarcze, jakie prognozowane są dla Polski na nadchodzące lata, jednocześnie jednak wskazują, że tempo wzrostu sprzedaży detalicznej (3,5% w 2015) będzie mniej dynamiczne niż podaż powierzchni handlowej (5,5% w 2015). W efekcie może doprowadzić to do wzrostu średniego współczynnika pustostanów, spadku obrotów oraz odwiedzalności. Te problemy w największej mierze dotyczyć będą starszych i gorzej zarządzanych obiektów. W najlepszych i najpopularniejszych z nich efekt ten będzie albo znikomy albo nawet nie wystąpi.fot. .shock - Fotolia.com
Centrum handlowe
Zainteresowanie deweloperów zajmujących się obiektami handlowymi ponownie skupi się na największych miastach (powyżej 300 tys. mieszkańców).
Według danych Savills, większość nowych marek, które pojawiły się w Polsce w 2014 roku, wynajmuje powierzchnie rzędu 100 – 200 m kw. i najchętniej wybiera stolicę kraju (Neo, Undiz, Kiko Milano, Twin-Set i inni), a tylko nieliczne pojawiają się w pierwszej kolejności w innych lokalizacjach (Sinequanone i Eye-Sport w Olsztynie oraz Leopark w Krakowie). Liczba nowych najemców wynajmujących powierzchnie powyżej 1000 m kw. jest bardzo ograniczona.
Jarosław Tutaj, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych Savills, potwierdza:
“Najlepsze warszawskie centra handlowe są numerem jeden na liście lokalizacji, w których marki handlowe chcą otwierać swoje pierwsze sklepy w Polsce. Ze względu na dość ograniczoną listę nowych obiektów planowanych w największych miastach oraz 100% komercjalizację istniejących centrów, niektóre marki mogą mieć problemy z znalezieniem lokalizacji spełniających ich wymagania”.
Eksperci Savills prognozują dalszy wzrost podaży obiektów handlowych typu pasaży handlowych i niewielkich obiektów dedykowanych codziennym zakupom, ale wskazują również na rosnącą aktywność deweloperów w segmencie projektów o mieszanych funkcjach, które realizowane są zarówno w stolicy (np. Norblin i Royal Wilanów budowane przez Capital Park, Koneser realizowany przez BBI Development, Hala Koszyki budowana przez Griffin Real Estate oraz Bohema planowana przez Okam), jak i (na mniejszą skalę) w innych miastach (np. Browar Lubicz w Krakowie i Ovo we Wrocławiu).
fot. mat. prasowe
PKB: Polska vs Europa
Prognozy Oxford Economics wskazują, że do 2020 roku polski PKB będzie oscylował wokół 3 procent.
Wolumen transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości handlowych wyniósł jedynie 566 mln EUR, ale jednocześnie eksperci Savills prognozują jego dwukrotny wzrost w 2015 roku. Stopy kapitalizacji za najlepsze centra handlowe w Polsce były stabilne w 2014 roku, wynosząc 5,75% w Warszawie, 6,00% w największych miastach regionalnych oraz 7,25-7,50% w mniejszych miastach. Pomimo tego, eksperci firmy spodziewają się niewielkiej obniżki stóp kapitalizacji w najbliższych 12 miesiącach.
![Inwestycje w nieruchomości komercyjne: mocna pozycja Polski w CEE [© Freepik] Inwestycje w nieruchomości komercyjne: mocna pozycja Polski w CEE](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nieruchomosci/Inwestycje-w-nieruchomosci-komercyjne-mocna-pozycja-Polski-w-CEE-264874-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)