Polska - centrum SSC/BPO
2015-03-26 10:44
Polska - centrum SSC/BPO © xtock - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polska – pierwsze centrum usług biznesowych w Europie
Procesy outsourcingowe odgrywają coraz istotniejszą role w funkcjonowaniu światowej gospodarki. Korporacje posiadające swoje oddziały w niemal wszystkich zakątkach świata, lokalizują swoje centra usług w wielu regionach. Okazuje się, że jednym z lepszych miejsc do budowania takich centrów jest Polska. W najświeższym rankingu Tholons, który wskazuje 100 najlepszych miast dla outsourcingu, aż 3 z nich znajdują się w naszym kraju. Największe powody do zadowolenia może mieć Kraków, który zajmuje 9. miejsce na świecie (wyprzedzają go tylko lokalizacje południowoazjatyckich tygrysów - w Indiach i na Filipinach) i pierwsze w Europie. Na 30. pozycji plasuje się Warszawa, która w stosunku do poprzedniego roku przeskoczyła o dwa miejsca w górę, a na 62. Wrocław, który podniósł się z kolei o trzy lokaty. Warto przy tym pamiętać, że w rankingu znalazło się tylko 21 miast z całej Europy.W Polsce pojawia się coraz więcej centrów usług biznesowych. Zasadniczo można mówić o czterech ich rodzajach. SSC, Shared Services Centers, to zintegrowany dział, np. księgowości, który obsługuje korporację w całym regionie. Centra BPO, Business Process Outsourcing, funkcjonują w nieco podobny sposób, z tym wyjątkiem, że jedna wyspecjalizowana firma prowadzi działy dla kilku korporacji. Dodatkowo, centra ITO zajmują się obsługą procesów informatycznych, a B+R – badaniami i rozwojem. Tak rozumianych centrów usług biznesowych, jak donosi raport przygotowany przez PAIiIZ, jest w Polsce łącznie 659. W tym, 133 znajdują się w Warszawie, 78 w Krakowie i 69 we Wrocławiu. Pracuje w nich kolejno, ok. 27 000, 30 000 i 23 000 osób. Takie liczby robią wrażenie. Warto się jednak zastanowić, co rozwój tego sektora oznacza dla nas w praktyce.
fot. xtock - Fotolia.com
Polska - centrum SSC/BPO
Przede wszystkim, inwestycje w procesy outsourcingowe są domeną potężnych, ponadnarodowych korporacji. Polska przyciąga je najskuteczniej z całej Europy Środkowo-Wschodniej – nad Wisłę trafia prawie 40% inwestycji w regionie. Wiąże się to oczywiście z napływem zagranicznego kapitału, który ożywia krajową i lokalną gospodarkę. Ale obecność globalnych firm to nie tylko nowe środki w obrocie, to także nowe informacje. Ma miejsce proces zwany dyfuzją wiedzy. W placówkach otwieranych przez zagraniczne podmioty obowiązują procesy i rozwiązania, np. w dziedzinie zarządzania, stosowane na Zachodzie. Pracownicy centrów nabierają doświadczenia w ich wykorzystywaniu, a kiedy w przyszłości zmieniają pracę lub zakładają własną działalność, dalej je rozpowszechniają. Tym samym wpływa to korzystnie na funkcjonowanie i kulturę organizacyjną polskich przedsiębiorstw.
Outsourcing jest także dużą szansą dla młodych ludzi, którzy po studiach zaczynają działać na rynku pracy. O ile poziom polskiego szkolnictwa wyższego jest imponujący, to wciąż borykamy się z drenażem wiedzy. Najzdolniejsi studenci, inżynierowie i doktoranci wyjeżdżają za granicę, gdzie ściągają ich np. amerykańskie czy niemieckie firmy. Tymczasem dynamicznie rozwijające się centra usług dla biznesu (w szczególności bardzo aktywny sektor IT) potrzebują wykwalifikowanych specjalistów na miejscu. Co więcej, przedsiębiorstwa inwestują w rozwój swoich pracowników, umożliwiając im ciągłe doskonalenie umiejętności i poszerzanie swojej wiedzy. Dzięki temu Polska zyskuje dodatkowy kapitał intelektualny – niezbędny dla prowadzenia badań i tworzeniu innowacji. To dla naszego kraju szczególnie ważne, gdyż pod względem innowacyjności jesteśmy w ogonie Unii Europejskiej. Warto przy tym pamiętać, że kierunkiem outsourcingu są przede wszystkim duże miasta, stanowiące ośrodki akademickie (pod względem ich ilości również przodujemy w Europie Środkowo-Wschodniej). Zupełnie naturalne, że to właśnie absolwentów uczelni wyższych poszukują zagraniczni inwestorzy i prężne polskie firmy.
oprac. : Advisory Group TEST Human Resources
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)