Zefir w Litewskiej Administracji Celnej
2003-03-11 00:03
Litewska administracja celna podpisała umowę na udostępnienie licencji systemu informatycznego Zefir, do tej pory odpowiedzialnego za obsługę całości spraw związanych z finansami i rachunkowością Polskiej Służby Celnej. Umowa o przekazaniu licencji stronie litewskiej została podpisana 7 marca przez szefów polskich i litewskich służb celnych.
Przeczytaj także: E-learning w Służbie Celnej
Celem systemu jest ujednolicenie i skomputeryzowanie procedur związanych z finansami całej administracji celnej. Zefir funkcjonuje w Polsce od 2001 roku, oprócz standardowych funkcji finansowo - księgowych, zapewnia obsługę i rozliczanie ceł, podatków pośrednich oraz opłat manipulacyjnych.System obsługuje blisko 30% wpływów do polskiego budżetu. Obejmuje 19 polskich urzędów celnych i ponad 370 punktów odpraw. Rocznie w oparciu o system placówki celne przyjmują ok. 7 milionów zgłoszeń celnych. Zefir, jest jednym z pierwszych systemów finansowych w Polsce o tak dużym stopniu rozproszenia. System działa zgodnie z wymaganiami określonymi przez Unie Europejską.
Funkcje systemu
Zefir usprawnił funkcjonowanie polskich służb celnych, przyspieszając procedury związaną z odprawą celną. Dzięki wprowadzeniu elektronicznego systemu, wyeliminowano papierowy obieg dokumentów, minimalizując ryzyko utraty informacji. System kontroluje poprawność oraz terminowość księgowań i udostępnia wszystkim urzędom aktualną listę dłużników. Usprawnia to odzyskiwanie należnych kwot.
Dodatkowo Zefir analizuje ruch towaru, ułatwiając kształtowanie polityki celnej i podejmowanie strategicznych decyzji. Rozwiązania techniczne mają w przyszłości stanowić podstawę do budowy innych systemów wspomagających obsługę odpraw.
Wdrożenie
Kontrakt zrealizowany przez firmę Systemy Komputerowe Główka, polegał na wykonaniu i wdrożeniu oprogramowania oraz dostawie i instalacji sprzętu komputerowego w Urzędach Celnych oraz podległych im jednostkach: Oddziałach Celnych, Posterunkach Celnych i Miejscach Odpraw Celnych.
Dostęp do systemu może odbywać się nawet za pośrednictwem zwykłych łącz komutowanych i to o słabych parametrach i niskiej jakości połączenia. Ma to szczególne znaczenie w przypadku podrzędnych jednostek celnych, pozbawionych zwykle dostępu do nowoczesnej infrastruktury informatycznej. Główny Urząd Ceł i Urzędy Celne połączone są rozległą, wewnętrzną siecią komputerową
Technologia
Mając na uwadze potrzeby administracji celnej i ograniczenia systemowe firma SKG postanowiła wykorzystać technologię Sybase. Jak mówi wiceprezes, Jarosław Główka - "W związku ze słabym stanem infrastruktury, nie udałoby się przeprowadzić replikacji w rozproszonej strukturze bez użycia technologii Sybase. System pracuje efektywnie w oddalonych placówkach. Koszty implementacji okazały się niskie, nie było również potrzeby rozbudowy infrastruktury".
Bezpieczeństwo danych gwarantuje centralne zarządzanie bazy danych Sybase Adaptive Server Enterprise. Za uaktualnianie danych odpowiedzialne jest narzędzie Sybase SQL Remote. Mechanizmy replikacji baz danych działają nawet mimo niskiej jakości łącz telekomunikacyjnych. W podrzędnych jednostkach zainstalowane zostały bazy Sybase Adaptive Server Anywhere, które nie wymagają administracji na miejscu. Wszystkie czynności wykonywane są przez administratorów z Urzędów Celnych. Dzięki temu nawet w wypadku uszkodzenia bądź zniszczenia bazy i niemożności jej odtworzenia na miejscu, możliwe jest jej ponowne, całkowite wygenerowanie na podstawie bazy danych UC.
Przeczytaj także:
Sybase serwisuje ZEFIR
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl