Rynek reklamy online w Polsce 2014
2015-04-08 11:29
2,6 mld zł na reklamę online w roku 2014 © tashatuvango - Fotolia.com
Przeczytaj także: Rynek reklamy online w Polsce 2013
Drugie półrocze minionego roku przyniosło wzrost dynamiki wartości reklamy cyfrowej, która w porównaniu z dwoma pierwszymi kwartałami przyspieszyła do około 9% (odpowiednio: Q3=9,1%, Q4= 8,9%). Tym sposobem pod koniec roku indeks wyniósł 7,2%, po słabszym pierwszym półroczu, w którym zanotowano wynik na poziomie 5,4% rok do roku. Trendy, które obecnie obserwujemy, są zdecydowanie dobrym prognostykiem dla kolejnych kwartałów.– Po słabszych pierwszych sześciu miesiącach roku 2014 drugie półrocze zanotowało wyraźne odbicie, podążające za wzrostem PKB, nie powinniśmy więc być zaskoczeni, że w roku 2015 zrealizuje się optymistyczny scenariusz prognozowany przez IAB Polska i ponownie zaobserwujemy dwucyfrowy wzrost, który charakteryzuje dojrzałe rynki z dużym potencjałem wzrostu. – Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Udział poszczególnych formatów w torcie reklamowym online nie zmienił się znacznie w stosunku do 2013 roku. Reklama graficzna, marketing w wyszukiwarkach oraz ogłoszenia odnotowały wzrosty, podczas gdy e-mail marketing niewielki spadek.
fot. tashatuvango - Fotolia.com
2,6 mld zł na reklamę online w roku 2014
Niekwestionowanym liderem pod względem wartości jest wciąż display. Reklama graficzna wypracowała 44,5% udziału w torcie reklamowym online odnotowując dynamikę na poziomie 7%. Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim wideo online z udziałem 7,5% i dynamiką na poziomie 16%, social mediom (6,1% udziału i wzrost o 33% r/r) oraz reklamie w urządzeniach mobilnych (5,4% udziału przy wzroście o 122% r/r).
– Wyniki badania IAB Polska/PwC AdEx potwierdzają coraz większe znaczenie segmentu reklamy mobile. Podobnie jak rok temu, segment ten wykazał największą dynamikę wzrostu, podwajając swój udział w rynku reklamy on-line. Podkreślić jednak należy, że według badania udział reklamy mobile w rynku on-line wynosi 5,4%, podczas gdy w Europie Zachodniej udział reklam mobilnych kształtuje się na poziomie dwucyfrowym. – Ewa Giel, Wicedyrektor w zespole Telekomunikacji, Mediów i Rozrywki – PwC.
Biorąc pod uwagę strukturę branżową, podobnie jak przed rokiem, najbardziej aktywne były: motoryzacja (18% udziału), finanse (12%) i handel (11%).
O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częśc. szac.), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częśc. szac.), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (szac.), Interia.pl, Iplex (szac.), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (szac.), TVN, TVP, Vivaki. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 13 marca 2015 r.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)