Satysfakcjonująca praca
2005-12-05 00:24
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Polacy o pracy. Jak do niej podchodzą?
Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, przy współpracy z portalem Pracuj.pl, zrealizował ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy. Osoby zatrudnione w średnich i dużych przedsiębiorstwach działających na rynku polskim zapytane zostały między innymi o ocenę warunków pracy, wysokość wynagrodzenia oraz relacje ze współpracownikami i przełożonymi.Jak pokazują wyniki badania, zdecydowana większość zatrudnionych (73,6 proc.) jest zadowolona ze swojej pracy. Wskaźnik ten jest najwyższy wśród pracowników firm zajmujących się consultingiem i doradztwem (84,1 proc.), natomiast najniższy – wśród pracujących w firmach z sektora produkcji przemysłowej (69,7 proc.) oraz handlu hurtowego i detalicznego (69,5 proc.).
Rys.1. Odsetek pracowników deklarujących zadowolenie z własnej pracy w podziale na branże
fot. mat. prasowe
Źródło: IIBR, Pracuj.pl: „Satysfakcja pracowników 2005”
Dzięki badaniu udało się wykazać, że na satysfakcję z pracy wpływa przede wszystkim zadowolenie z relacji ze współpracownikami, satysfakcja z wysokości wynagrodzenia oraz poczucie stabilności zatrudnienia. Z kolei niezadowolenie z pracy uwarunkowane jest głównie zbyt niskim w odczuciu badanych wynagrodzeniem, wysokim obciążeniem obowiązkami oraz stresem w pracy. Można więc powiedzieć, że zadowolenie z pracy zawdzięczamy przede wszystkim współpracownikom, a niezadowolenie – poczuciu, że nie zarabiamy wystarczająco dużo.
Relacje ze współpracownikami wśród ogółu badanych ocenione zostały pozytywnie. Wyraźne różnice wystąpiły natomiast w ocenach wysokości własnego wynagrodzenia. Najwyższy odsetek badanych określających swoje wynagrodzenie jako satysfakcjonujące zanotowano wśród pracujących w branży farmaceutycznej (72,6 proc.) oraz w consultingu i doradztwie (69,4 proc.), zaś najniższy, w ochronie zdrowia i opiece społecznej (41,5 proc.).
Respondentów poproszono również o ocenę wysokości swoich zarobków w porównaniu z zarobkami pracowników zajmujących podobne stanowiska w innych firmach. Najwięcej osób oceniających w takim zestawieniu swoje zarobki jako niższe („zdecydowanie” lub „raczej”) znalazło się wśród respondentów najmniej zadowolonych z wysokości swojego wynagrodzenia. Interesujący jest tu przypadek zatrudnionych w takich branżach, jak produkcja przemysłowa czy finanse. Pomimo relatywnie wysokiego zadowolenia z poziomu wynagrodzeń w tych sektorach, znaczna część badanych uznała jednocześnie, że zarabia mniej, niż mogłaby otrzymać w innej firmie na podobnym stanowisku. Taka ocena może wynikać z relatywnie wysokiej rozpiętości wynagrodzeń w tych branżach.
„Satysfakcja z pracy – co szczególnie istotne z punktu widzenia firm – ma bezpośredni związek z zaangażowaniem pracowników oraz ich motywacją do pracy. Warunkuje ona również chęć dalszego rozwoju zawodowego w obrębie organizacji. Zadowolenie pracowników przekłada się na ich lojalność, a niski poziom satysfakcji skłania do rozpoczęcia poszukiwań innego miejsca zatrudnienia” – komentuje Anita Wojtaś z Pracuj.pl. „Dzięki badaniu możliwe było określenie, na które z elementów w procesie zarządzania zasobami ludzkimi należy zwrócić szczególną uwagę.”
Analiza odpowiedzi respondentów wskazała, że do poszukiwania nowego miejsca zatrudnienia skłaniają ich najczęściej te same powody, które determinują niezadowolenie z pracy, a więc niska satysfakcja z wynagrodzenia oraz przemęczenie i stres w miejscu pracy. Trzecim w kolejności czynnikiem jest obszar relacji z przełożonym. Potwierdza się więc znana prawidłowość, że do pracy przychodzi się do firmy, natomiast odchodzi się przede wszystkim od przełożonego.
„Na satysfakcję z pracy ma wpływ nie tylko odpowiedni system motywacyjny, ale również jakość relacji pomiędzy pracownikami” – mówi Dominika Kowalczyk z IIBR. „Zapewnienie przyjaznej atmosfery w pracy – jakkolwiek nie zastąpi satysfakcjonującego wynagrodzenia – może w istotny sposób poprawić zadowolenie w zespole, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracowników oraz zwiększenia ich lojalności w stosunku do pracodawcy.”
Badanie zrealizowano w dn. 11–21 października 2005 metodą CAWI na próbie 4 827 pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw.
oprac. : eGospodarka.pl