eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetCzy reklama behawioralna zepchnie spam do podziemia?

Czy reklama behawioralna zepchnie spam do podziemia?

2015-04-16 00:41

Przeczytaj także: E-mail marketing: uwaga na słowa


Monetyzacja Big Data


Póki co Big Data w mailingu wciąż nie cieszy się specjalną popularnością. Zresztą trudno się dziwić, skoro według eMarketera co czwarte przedsiębiorstwo w ogóle czyni jakiś (pytanie: jaki?) użytek z gromadzonych przez siebie danych. Wiele firm i wielu marketerów wciąż nie dostrzega gigantycznego potencjału, jaki ma pod ręką, czyli perspektywy monetyzacji Big Data. To trochę tak, jak znaleźć 200 zł na ulicy i nie schylić się po nie, bo nie warto nadwyrężać kręgosłupa. Mimo medialnego szumu wokół Big Data mizerne wykorzystywanie danych pozostaje jednym z grzechów głównych w biznesie. Dlaczego?

„Big Data to biznesowy luksus, na który mogą pozwolić sobie nieliczni”. Tak brzmi obiegowa plotka, która narobiła sporo czarnego piaru branży analitycznej. W rzeczywistości po narzędzia do analityki internetowej, w tym te pozwalające na behawioralne targetowanie maili, może sięgnąć każde przedsiębiorstwo: zarówno duże firmy, jak i sektor MŚP. Jakie ma z tego benefity?

Po pierwsze – zwiększenie szans na sprzedaż usługi/produktu. Po wykorzystaniu anonimowych danych o zachowaniach i preferencjach internautów w mailingu wzrosty wskaźników typu OR (open rate) oraz CTR (click-through rate) są dwucyfrowe. Przykładowo w przypadku Ascena Retail Group wykorzystanie Big Data przyniosło wzrost OR o +70%, CTR o +55%, a konwersji o +225%. Po drugie – wykorzystanie danych znacznie zwiększa precyzję maili, a co za tym idzie – zaangażowanie użytkowników w interakcję z marką. Po trzecie – targetowanie do wąskich grup docelowych: maile docierają dokładnie tam, gdzie powinny dotrzeć, czyli do zainteresowanych użytkowników. Po czwarte – analiza zgromadzonych danych daje biznesowi przewagę konkurencyjną: odblokowuje i identyfikuje dane kluczowe dla przedsiębiorstwa. Dzięki temu pozwala zweryfikować strategię biznesową, także tę polegającą na komunikacji mailingowej.
eMarketer przytacza wymowną ankietę wewnętrzną, zrealizowaną przez KPMG. Ponad połowa dyrektorów z działów finansowych i informatycznych na pytanie o to, jaki wpływ miało wykorzystanie Big Data w strategii ich komórek organizacyjnych, odpowiedziała lakonicznie, ale dosadnie: „zmieniło się wszystko”. Analiza Big Data otwiera zupełnie nowe perspektywy przed biznesem. Według Gartnera to właśnie dzięki wdrożeniu analityki Big Data w firmach do 2020 roku aż 80% procesów biznesowych zostanie zmodernizowanych.

Mailowa @ woli dane


Z masowym mailingiem jest trochę jak z wrzucaniem drobniaków do fontanny. Na dnie tej ostatniej leży zwykle stos zardzewiałych groszówek, symboli w większości niespełnionych życzeń. Podobnie na dnie niejednej skrzynki mailowej zalega stos nieotwartych maili i spopielonych nadziei na to, że ktokolwiek, kiedykolwiek, te wiadomości odczyta. Dlatego zamiast łudzić się, że „ktoś to w końcu kliknie”, zamiast zwyczajnie spamować – warto przyjrzeć się zgromadzonym przez naszą firmę danym i rozważyć możliwości ich monetyzacji w ramach mailingu behawioralnego.

Trzeba postawić sobie pytanie: z jakich metod mailingowych korzysta moja firma? Czy nadal wysyła masowo wszystkim to samo, „jak leci”? Jeśli moi marketingowcy znaczek „@”kojarzą głównie z „małpowaniem” treści tego samego maila, tylko wysyłanego na różne adresy – to porażka. Bananem cyfrowej @ są bowiem dane. Czy bowiem warto wysyłać krzepkim miłośnikom kulturystyki ofertę z najnowszymi hitami sukienek na sezon wiosna/lato 2015? Osobiście raczej nie zaryzykowałbym takiego posunięcia.

W dobie spersonalizowanego przekazu konsumenckiego ignorowanie punktów stycznych Big Data z komunikacją mailową to bowiem krótkowzroczność. A przecież nie od dziś wiadomo, że w biznesie zwycięża ten, kto widzi więcej i sięga wzrokiem dalej.

Piotr Prajsnar, CEO

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • szymanski.75 / 2015-06-25 22:29:19

    Jeśli chodzi o reklamę behawioralna to liderem jest LeadBullet. Tego typu reklama jest skuteczna ale trzeba na to czasu. Niestety jest to proces długotrwały. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: