eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyKoniunktura konsumencka XI 2005

Koniunktura konsumencka XI 2005

2005-12-03 16:44

Korzystna zmiana nastrojów społecznych w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej, mająca miejsce w poprzednim miesiącu, widoczna jest równie wyraźnie w czny. Wpisuje się tym samym w okres względnie trwałej poprawy ocen obserwowanej w całym drugim półroczu 2005 r. listopadzie - podał Główny Urząd Statysty.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka X 2005

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł względem października o 1,9 pkt. procentowego, do poziomu –17,8. Tak dobrego wyniku nie notowano po 1997 r., a więc od ponad ośmiu lat. W porównaniu do analogicznego miesiąca 2004 r. mamy do czynienia z utrzymującą się poprawą notowań, z różnicą wynoszącą 8,3 pkt. procentowego.

Wartość wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej przyjęła w bieżącym miesiącu poziom –22,7 i była o 1,7 pkt. procentowego wyższa niż w październiku oraz o 6,6 pkt. procentowego w stosunku do listopada 2004 r. Także i w tym przypadku obecna obserwacja zbliżona jest do najbardziej korzystnych wyników.

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w listopadzie 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w listopadzie wartość –22,8, co oznacza poprawę o 3,1 pkt. procentowego w odniesieniu do października. W stosunku do analogicznego miesiąca 2004 roku wartość ta kształtuje się w dalszym ciągu pomyślnie, przy różnicy 7,7 pkt. procentowego.

W podobny sposób poprawiła się ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach). Wartość wskaźnika wynosi w bieżącym miesiącu –8,6 (wzrost o 3,6 pkt. procentowego względem października), jest zatem najwyższa od początku badania. Jednocześnie jest to wynik o 8,1 pkt. procentowego korzystniejszy niż przed rokiem.

W listopadzie saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) wykazało dalszą poprawę. Obecny wynik –32,6 jest wyższy o 3,0 pkt. procentowe od odnotowanego w poprzednim miesiącu i utrzymuje wysoką różnicę 9,0 pkt. procentowych w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku.

Niewielkiemu pogorszeniu uległo nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen przyjął wartość –10,7, tj. o 1,0 pkt. procentowy niższą od wyniku z ubiegłego miesiąca. Dodajmy jednak, że nadal jest to bardzo korzystny poziom, zaś dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem wynosi 9,4 pkt. procentowego.

Pewne wahanie charakteryzuje konsumentów przy ocenie obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik ten wzrósł nieznacznie względem października (o 1,1 pkt. procentowego) i wynosi aktualnie –14,2. Porównanie z wynikami sprzed roku (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje w dalszym ciągu poprawę w wysokości 7,2 pkt. procentowego.

Listopad jest piątym z kolei miesiącem, w którym maleją obawy społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika obniżyła się dość wyraźnie (o 3,6 pkt. procentowego) i wynosi obecnie 18,0. Widoczna jest również poprawa wyniku w skali roku – o 6,5 pkt. procentowego w porównaniu z listopadem 2004 r.

Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy zmieniły się nieznacznie. W listopadzie wartość wskaźnika ocen wzrosła jedynie minimalnie (względem poprzedniego miesiąca) i wynosi –53,2. Jest więc o 2,1 pkt. procentowego wyższa od notowanej przed rokiem.

Przedstawione powyżej obserwacje pozwalają stwierdzić, że listopad 2005 r. jest drugim z kolei miesiącem, w którym nastroje społeczne mierzone wartością wskaźników koniunktury konsumenckiej poprawiły się w sposób istotny w przypadku wszystkich niemal sald ocen. Jest to najlepiej widoczne w zakresie opinii na temat zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (zarówno przeszłej, jak i przyszłej), zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) oraz w odniesieniu do obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Ocena zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) uległa wprawdzie w skali miesięcznej niewielkiemu pogorszeniu, jednak nie wpłynęło to na bardzo dobrą relację względem poprzedniego roku. Ponadto warto zauważyć, że wartości pięciu z siedmiu prezentowanych tu wskaźników oscylują na poziomie zbliżonym do najbardziej korzystnych wyników, obserwowanych w 1997 roku.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Za dużo chipsetów?

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: