Miasta wojewódzkie w mediach w I kw. 2015 r.
2015-04-16 10:16
Warszawa © Henryk Olszewski - Fotolia.com
Przeczytaj także: Miasta wojewódzkie w mediach w I kw. 2016 r.
Na podstawie materiałów prasowych zebranych w okresie styczeń – marzec 2015 r., „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przygotował raport odnośnie obecności stolic województw w mediach. Łącznie na ich temat w analizowanym okresie opublikowano 1,8 mln informacji. Daje to liczbę prawie 20 tys. wzmianek dziennie.Na czele rankingu znalazła się Warszawa z wynikiem 364,8 tys. doniesień medialnych. Co piąty materiał dotyczył właśnie stolicy Polski. Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły: Poznań (182,2 tys.), Kraków (181 tys.), Wrocław (163,4 tys.) oraz Gdańsk (130,1 tys.). Na temat Łodzi pojawiło się 121,5 tys. wzmianek, co daje miastu szóstą lokatę. Za tą miejscowością w zestawieniu ulokowały się Katowice, a następnie Lublin i Szczecin, który nieznacznie wyprzedził Bydgoszcz.
fot. mat. prasowe
Liczba publikacji na temat miast wojewódzkich opublikowana w dniach 1.01-31.03.2015 r.
Warszawa najczęściej gościła w publikacjach internetowych – aż 80 proc. ogółu doniesień medialnych. 10 proc. to informacje pochodzące z prasy. Najaktywniejszymi tytułami w przypadku stolicy były: „Rzeczpospolita”, „Gazeta Wyborcza – Warszawa” oraz „Gazeta Wyborcza”. 6 proc. stanowiły materiały z radia. Najczęściej o tym mieście można było usłyszeć w stacjach: „Polskie Radio Program 1”, „Radio TOK FM”, „Polskie Radio Program 3”. Tylko 4 proc. wzmianek pochodziło z telewizji. Najaktywniejszymi kanałami zostały: Polsat News oraz TVP Info.
Warszawa nie ma konkurencji
Wartość ekwiwalentu reklamowego materiałów na temat stolicy województwa mazowieckiego wyniosła 1,4 mld złotych. Warszawa zdeklasowała tym wynikiem pozostałe miasta.
Kraków, który zajął drugie miejsce, osiągnął wynik ponad 2 razy mniejszy niż lider zestawienia. Informacje odnośnie tego ośrodka wojewódzkiego były warte 603,1 mln złotych. Duże korzyści promocyjne uzyskał także Poznań – powierzchnia w mediach, na której wymieniono nazwę tego miasta, została wyceniona na 530,7 mln złotych. Dla porównania – ostatnie miejsce należało do Gorzowa Wielkopolskiego (54,8 mln złotych).
Warszawa została także liderem zestawienia pod względem wskaźnika dotarcia. Liczbę potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami o mieście oszacowano na 280 mld. Drugie miejsce ponownie zajął Kraków (115 mld), a następny był Poznań (103 mld).
fot. mat. prasowe
Liczba informacji na temat analizowanych miejscowości w mediach ogólnopolskich i regionalnych w dnia
Opole najpopularniejsze w mediach lokalnych
Większość materiałów na temat ośrodków wojewódzkich opublikowano w mediach regionalnych (60 proc.). Do miast, o których najczęściej pisano w źródłach lokalnych, należały: Opole (72 proc.), Gorzów Wielkopolski (71 proc.) i Olsztyn (71 proc.). Z kolei w mediach o zasięgu ogólnopolskim głównie można było znaleźć informacje o Warszawie (51 proc.), Krakowie (40 proc.) oraz Kielcach (40 proc.).
Łódź dominowała w tytułach
Z analizy tytułów publikacji wynika, że dziennikarze najczęściej wymieniali w nich Łódź – aż 1047 razy. Z kolei Warszawa – lider pozostałych zestawień – znalazła się dopiero na czwartym miejscu. Nazwa miasta została przytoczona w 740 tytułach. Stolicę wyprzedziły Kraków (994) oraz Poznań (778).
fot. mat. prasowe
Liczba informacji z nazwami miast w tytułach opublikowanych w dniach 1.01-31.03.2015 r.
Informacje o badaniu
Raport „Stolice Regionów” to kwartalne badanie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, które porównuje wizerunek miast wojewódzkich w mediach. Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Metoda: ilościowa analiza danych. Zakres czasowy: 1.01-31.03.2015 r.
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)