eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPolskaPolska: wydarzenia tygodnia 16/2015

Polska: wydarzenia tygodnia 16/2015

2015-04-19 19:15

Przeczytaj także: Polska: wydarzenia tygodnia 15/2015

  • MFW podwyższył prognozę wzrostu w 2015 r. dla Polski do 3,5 proc. (3,3proc. W roku poprzednim), co wynika m.in. z lepszych warunków u partnerów handlowych. W górę skorygował też prognozy dla krajów rozwiniętych, w tym eurolandu; a w dół dla Rosji, gdzie recesja sięgnie 3,8 proc.. Według MFW, wzrost PKB w Polsce jest wspierany przez popyt wewnętrzny i lepsze warunki u partnerów handlowych. Warto tu dodać, że gospodarka światowa ma wzrosnąć o 3,5 proc. w 2015 roku.
  • Ok. 16 mld euro trafi na dofinansowanie innowacyjnych projektów z pieniędzy unijnych przeznaczonych na lata 2014-2020. Według resortu infrastruktury i rozwoju na innowacyjne projekty z regionalnych programów operacyjnych (RPO) na lata 2014-2020 trafi ok. 6 mld euro, a z krajowych blisko 10 mld euro. Ważną częścią Programu Rozwoju Przedsiębiorstw, który rząd przyjął w kwietniu ub.r., jest dokument "Krajowa Inteligentna Specjalizacja". Określa on priorytety gospodarcze w dziedzinie innowacyjności i badań, w sumie jest ich 19.
  • Według GUS udział Niemiec w polskim eksporcie w okresie styczeń-luty 2015 r. zwiększył się w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r. o 1,4 pkt. proc. i wyniósł 27,8 proc., a w imporcie zwiększył się o 1,3 pkt. proc. i stanowił 23,0 proc. - podał w środę GUS. Wzrósł też polski eksport do Hiszpanii, Holandii, na Węgry, do Wielkiej Brytanii, Włoch, Czech i Francji, a importu – z Chin, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Czech i Wielkiej Brytanii. Udział Rosji w eksporcie obniżył się w porównaniu ze styczniem - lutym 2014 r. o 1,3 pkt. proc. i wyniósł 2,9 proc., w imporcie był niższy o 5,3 pkt. proc. i stanowił 7,1 proc.
  • Rada Polityki Pieniężnej na środowym posiedzeniu pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna NBP nadal wynosić będzie 1,50 proc. w skali roku, w skali rocznej lombardowa stopa NBP nadal wynosić będzie 2,50 proc., depozytowa 0,50 proc., a stopa redyskonta weksli 1,75 proc.
  • Według minister nauki, Lena Kolarskiej-Bobińskiej w najbliższych latach będzie w Polsce mniej studentów, przez co zmniejszy się liczba wyższych uczelni. W jej ocenie w Polsce około 40 procent maturzystów chce iść na studia. Ilość kandydatów na studia będzie jednak spadała ze względu na niż demograficzny i wzrastającą atrakcyjność szkolnictwa zawodowego. Konsekwencja będzie spadek liczby niepublicznych wyższych uczelni. Obecnie ponad 40 z nich jest w stanie likwidacji. Minister podkreśliła, że nie dotyczy to uczelni publicznych.
  • Minister nauki, Lena Kolarskiej-Bobińskie poinformowała, że resort nauki promuje Europejską Kartę Naukowca. To koncepcja przygotowana przez Komisję Europejską, a dotyczy przyjaznego środowiska pracy naukowców. Chodzi tu także o dobre stosunki między starszymi a młodszymi naukowcami, klarowne zasady rekrutacji na stanowiska i przeciwdziałanie patologiom w instytucjach naukowych. Agendy ministerstwa mają więc nagradzać te instytucje i osoby, które zadeklarują przystąpienie do Europejskiej Karty Naukowca.
  • Według CBOS od dwóch lat poprawiają się przewidywania Polaków dotyczące rozwoju sytuacji na rynku pracy. Dziś są one najlepsze od 2009 r., jednak nadal daleko nam do optymizmu z lat 2006-2008. Obecnie tylko co piąty ankietowany przewiduje negatywne zmiany w rozwoju sytuacji na rynku pracy w Polsce w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Ponad połowa respondentów (56 proc.) jest zdania, że w ciągu roku sytuacja na rynku pracy się nie zmieni, natomiast co ósmy (13 proc., wzrost o 2 pkt proc.) oczekuje poprawy w tym względzie.
  • Z raportu Work Service „Migracje zarobkowe Polaków” wynika, że co piąty Polak rozważa opuszczenie kraju i szukanie w najbliższym roku pracy za granicą. Odsetek zdecydowanie planujących wyjazd z kraju wzrósł z 5 % do 6,4%. To oznacza, że zdecydowanych na emigrację jest 1,2 mln Polaków , czyli o 250 tys. osób więcej niż w roku ubiegłym.
  • Liczba nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w marcu w Polsce wyniosła 33.601 sztuk, tj. spadła o 6,3 proc. r/r. W I kwartale liczba zarejestrowanych pojazdów wyniosła 91.670, czyli o 6,1 proc. mniej r/r.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

Oglądalność tzw. wielkiej czwórki stacji telewizyjnych w ciągu ostatniego roku spadła o blisko 2 pkt proc. Zyskują natomiast mniejsze anteny, które łącznie mają już ponad połowę udziałów w oglądalności. Rosnąca popularność powoduje, że coraz częściej zamawiają one u krajowych producentów telewizyjnych.

– Wielka czwórka, czyli TVN, Polsat i dwa kanały telewizji publicznej, straciła pozycję lidera – wskazuje Maciej Grzywaczewski, wiceprezes zarządu spółki ATM Grupa, producenta programów telewizyjnych. – Mniejsze anteny mają już większy udział w rynku niż te cztery główne.

Według danych badającej rynek firmy Nielsen Audience Measurement w marcu pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych należało do TVP1. Udział tego kanału w porównaniu z marcem 2014 roku zmniejszył się jednak o 3,43 pkt proc. i wyniósł 12,97 proc. Z trzeciej na drugą pozycję awansował Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 1,45 pkt proc. do 12,26 proc. Na ostatnią lokatę podium spadł TVN, którego wynik w porównaniu z marcem ubiegłego roku zmalał o 6,23 pkt proc. do 11,89 proc. Czwarte miejsce należało do TVP2 (9,21 proc., czyli o 5,15 pkt proc. mniej niż przed rokiem). Łączny udział wielkiej czwórki zmalał z 48,26 proc. w marcu 2014 roku do 46,33 proc. pod koniec ubiegłego miesiąca.

– Małe stacje zdają sobie sprawę z tego, że trzeba mieć polski kontent, bo on się najlepiej ogląda – wskazuje Maciej Grzywaczewski. – Zwracają się zatem do nas o polskie produkcje, bo krajowy widz najbardziej je lubi. To bardzo nas cieszy. Są one zresztą, porównując z różnymi, zagranicznymi realizacjami, na bardzo dobrym poziomie.

Jak wynika z zestawiania Nielsena w marcu br. wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo dwanaście miejsc, zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1, cztery – TVP2, a po dwie – Polsatu i TVN. Największą widownię zgromadził serial „M jak miłość” TVP2, którego najchętniej oglądany odcinek (10 marca) zatrzymał przed telewizorami 7,43 mln osób. Drugie miejsce zajął serial TVP1 „Ranczo”, którego odcinek z 15 marca zgromadził średnio 7 mln osób.

– Bardzo się otwieramy na przyzwyczajenie krajowego widza do krajowych produkcji – przekonuje Grzywaczewski. – Stąd właśnie poszliśmy w stronę Pulsu, współpracujemy z Foksem i Discovery. Powstaje nowy kanał Canal+ Discovery. Będziemy jednym z jego głównych partnerów produkcyjnych. To bardzo dużo produkcji lifestyle’owych, które choć są trochę tańsze, to rynek jest nimi bardzo zainteresowany.

ATM Grupa współpracuje również ze stacją TV4 przy produkcji telenoweli dokumentalnej „Policjantki i policjanci”. Ten format również cieszy się w Polsce coraz większą popularnością.

– Jesteśmy otwarci także na współpracę z mniejszymi kanałami. One oferują trochę mniejsze budżety, ale jesteśmy w stanie dać im za to dobrą ofertę – zapewnia wiceprezes ATM Grupa.

Producentom telewizyjnym sprzyja również rynek reklamy TV. W ubiegłym roku wpływy w tym segmencie były większe o 5,6 proc.

– Mimo przenoszenia się reklamy do internetu widzimy pozytywne trendy również w telewizji. Cały czas podaż reklamy na tym rynku, szczególnie w kraju, utrzymuje się na dobrym poziomie, bo Polacy przede wszystkim oglądają telewizję. Młode pokolenie może rzeczywiście częściej korzysta z internetu, choć często jest on po prostu instrumentem do ściągania kontentu telewizyjnego czy fabularnego – wskazuje Grzywaczewski.

Maciej Grzywaczewski wiceprezes zarządu ATM Grupa

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: