Centra handlowe w Europie w 2014 r.
2015-04-24 12:41
Centrum handlowe © .shock - Fotolia.com
Po 43 latach bezwzględnej dominacji Francji na pierwsze miejsce rankingu największych rynków handlowych w Europie wskakuje Rosja - wynika z najnowszych informacji opublikowanych przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield. Nasz kraj zajął dobrą, siódmą pozycję, wyprzedzając m.in. Holandię, Norwegię i Austrię.
Przeczytaj także: Powierzchnie handlowe w rozkwicie
Jak podaje Cushman & Wakefield, w drugim półroczu 2014 r. ponad 50 procent nowej podaży centrów handlowych przypadła na naszego wschodniego sąsiada - pod koniec roku łączne zasoby powierzchni w Rosji przekroczyły 17,7 mln mkw. Na drugim miejscu, z nieco słabszym wynikiem (17,66 mln mkw. GLA), znalazła się zdetronizowana po 43 latach Francja, a na trzecim - Wielka Brytania (17,1 mln mkw.). Kolejne pozycje zajęły: Niemcy, Włochy oraz Hiszpania. Polska jest na siódmym miejscu listy największych rynków centrów handlowych w Europie.Z najnowszego raportu firmy Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie European Shopping Centre Development wynika, że na dzień 1 stycznia 2015 r. łączne zasoby powierzchni handlowej na Starym Kontynencie wyniosły 152,3 mln mkw., co oznacza wzrost rok do roku o 3,3%. Na Europę Zachodnią przypada obecnie 69% istniejącej powierzchni w centrach handlowych. Warto jednak zwrócić uwagę na znaczący wzrost aktywności deweloperskiej w drugim półroczu 2014 r. w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie oddano do użytku 2,2 mln mkw. powierzchni w porównaniu z 981,000 mkw. w tym samym okresie w Europie Zachodniej.
Głównym czynnikiem motywującym deweloperów do większej aktywności w Europie było rosnące zainteresowanie konsumentów dużymi centrami handlowymi, które mogą pochwalić się bogatszą ofertą handlową, rozrywkową i gastronomiczną.
fot. .shock - Fotolia.com
Centrum handlowe
Na największych rynkach Europy Zachodniej aktywność deweloperska coraz częściej koncentruje się wokół rozbudowy lub modernizacji małych lub starszych centrów handlowych, natomiast w Europie Środkowo-Wschodniej nadal budowane są przede wszystkim nowe, regionalne obiekty handlowe o dużym zasięgu oddziaływania. Trendy te utrzymają się również w bieżącym i przyszłym roku. Ze względu na niski wskaźnik nasycenia centrami handlowymi najwięcej nowej powierzchni może powstać w Rosji i Turcji, przy czym w Rosji realizacja inwestycji będzie uzależniona od warunków finansowania i sytuacji geopolitycznej. Wzrost aktywności deweloperskiej dotyczy także niektórych rynków Europy Zachodniej o niższym wskaźniku nasycenia, między innymi Włoch i Hiszpanii. We Włoszech ilość powierzchni w centrach handlowych w przygotowaniu na kolejne dwa lata jest ponad dwukrotnie wyższa niż w Wielkiej Brytanii.
Maxim Karbasnikoff, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie Cushman & Wakefield w Rosji, powiedział:
„Od marca 2014 r. rynek handlowy w Rosji znajduje się pod niespotykaną presją. Oprócz kryzysu na Ukrainie i związanych z nim sankcjami, spadek kursu rubla i cen ropy naftowej zwłaszcza w drugiej połowie roku niemal doprowadził do paniki wśród najemców. Z tego względu niektóre obiekty o wyjątkowo dużej nowej podaży nadal dysponują niewynajętą powierzchnią, a najemcy w większym stopniu koncentrują się na optymalizacji istniejącej sieci niż otwieraniu kolejnych sklepów, które mogą nie odnieść sukcesu ekonomicznego. Jednak stabilny poziom sprzedaży detalicznej w pierwszym kwartale 2015 r., aprecjacja rubla w ostatnim czasie, niski wskaźnik pustostanów w istniejących galeriach i nieco mniejsza liczba nowych projektów w przygotowaniu świadczą o odporności rosyjskiego rynku, który wszedł już w fazę konsolidacji”.
Przeczytaj także:
Centra handlowe w Polsce IV kw. 2014
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)