Konkurencyjność przedsiębiorstw do poprawy
2015-04-27 10:51
Menedżerowie © ZoomTeam - Fotolia.com
Przeczytaj także: Najlepsi pracodawcy wg menedżerów 2014
Powyższe opinie są rezultatem badań zrealizowanych przez instytut GfK i Central European University Business School z siedzibą w Budapeszcie na zlecenie firmy TARGET Executive Search. Jednocześnie badanie wskazało również na etos pracy lokalnych menadżerów, duże zaangażowanie ze strony pracujących pań oraz wysoki poziom umiejętności interpersonalnych. To jednak za mało - jeżeli chcemy mówić o większej konkurencyjności, to na wielu płaszczyznach pozostało jeszcze dużo do zrobienia.Warunki prowadzenia biznesu, styl zarządzania, menadżerowie i rynek oraz transparentność i kwestie międzykulturowe – to cztery główne tematy badania przeprowadzonego niedawno w Bułgarii, Czechach, Polsce, Rumunii oraz na Słowacji i Węgrzech wśród blisko tysiąca menadżerów wysokiego szczebla: obcokrajowców i ich lokalnych kolegów. Pod wieloma względami jest to kontynuacja podobnego projektu zrealizowanego przez firmę TARGET Executive Search w 2009 r., co pozwala na porównanie wyników oraz obserwowanie zachodzących trendów. W badaniu wzięło udział 1108 menedżerów pracujących w Europie Środkowo-Wschodniej pochodzących z ponad 50 krajów.
fot. mat. prasowe
Lokalne spółki zazwyczaj mają jasną strategię biznesową - reakcje
Ekspaci cenią sobie jakość życia w Europie Środkowo-Wschodniej, jednak ich ocena pracy tutaj jest bardziej złożona. „Świetne miejsce do życia, nie zawsze równie dobre do pracy” – skomentował jeden z przyjezdnych menadżerów. Respondenci wskazywali, że mieszkańcy regionu są na ogół towarzyscy, a nawiązanie osobistych relacji jest istotne w biznesie. Szczególnie widać to w przypadku orientacji proklienckiej, gdy zdaniem obcokrajowców ich lokalni koledzy wyżej stawiają dobre relacje z odbiorcami niż faktyczną koncentrację na ich potrzebach
w prowadzonych działaniach.
fot. mat. prasowe
Łatwo można znaleźć wykwalifikowanych menedżerów w tym kraju - reakcje
„Brak zdecydowanego skupienia się na klientach wydaje się jednym z głównych powodów blokujących wzrost konkurencyjności. Co ciekawe, rodzimi menadżerowie postrzegają to jako mniejszy problem, podczas gdy obcokrajowcy uważają miejscowe firmy za odstające pod tym względem” – wyjaśnia Klemens Wersonig, CEO TARGET Executive Search Group. „Gdyby udało się to zmienić, jednocześnie z obniżeniem stopnia biurokracji oraz wyeliminowaniem korupcji, przedsiębiorstwa z Europy Środkowo-Wschodniej mogłyby uzyskać kolejny impuls do rozwoju. Miałyby szansę na odzyskanie impetu, jakiego nabrały po zmianie ustroju oraz po wstąpieniu do Unii Europejskiej, a który, jak się wydaje, straciły po kryzysie ekonomicznym w 2009 r.” – dodał Klemens Wersonig.
fot. mat. prasowe
Możemy rekrutować lepszych menedżerów, jeżeli zapłacimy im więcej - reakcje
Chociaż mało kto popiera twierdzenie, że biznes i handel są w tych krajach mocno zorientowane na klienta (pogląd taki jest wśród najrzadziej wyrażanych w całym badaniu), przyjazne stosunki z odbiorcami są postrzegane jako kluczowy element sukcesu. Relacje międzyludzkie są ważne również wewnątrz firm, gdzie „otwarta wymiana poglądów jest często utrudniona, bowiem komentarze są odbierane personalnie”.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)