Reklama kontekstowa 2014
2015-04-28 12:26
Digital marketing © Coloures-pic - Fotolia.com
Przeczytaj także: Reklama kontekstowa 2012
Jak czytamy w powołanym raporcie, w minionym roku wydatki na reklamę kontekstową stanowiły nieco ponad 1/4 budżetów SEM.Z kolei badanie IAB AdEx wskazuje, że te ostatnie obejmują 36,5% wydatków na całą reklamę online. Te dane pozwalają szacować, że rynek reklamy kontekstowej stanowił w ubiegłym roku 9,5% całego tortu reklamy cyfrowej. Za najpopularniejsze sieci reklamowe, w których mediaplanerzy kupowali reklamę kontekstową w 2014 roku, należy uznać:
- GDN (87,7%),
- Adkontekst (86,0%) i
- BusinessClick (66,7%).
Trendami, które w minionym roku stały się siłą napędową rynku reklamy kontekstowej, były:
- personalizacja związana z używaniem danych zewnętrznych o użytkownikach do kampanii reklamowych
- wzrost wydatków na content marketing oraz reklamy mobilne.
Personalizacja
Mediaplanerzy w realizowanych kampaniach coraz powszechniej wykorzystują w targetowaniu dane zewnętrzne dotyczące zainteresowań, intencji zakupowych, demografii i profilu zawodowego użytkowników - w 2014 roku w oparciu o te dane było realizowanych 36% kampanii w sieciach kontekstowych.
fot. mat. prasowe
Prognoza 2015 - wykorzystanie obszaru digital marketingu
W tym roku 60% badanych planuje włączyć do swoich kampanii targetowanie behawioralne, co wiąże się właśnie z wykorzystaniem danych zewnętrznych (3rd party data), pochodzących od zewnętrznych dostawców danych.
Ponadto w 2014 roku marketerzy chętnie korzystali z personalizacji przekazu reklamowego przy kampaniach retargetowanych - włączenie spersonalizowanych reklam do prowadzonych przez siebie kampanii zadeklarowało 31,6% badanych. W porównaniu do 2013 wzrosła również sama popularność retargetingu, jako metody kierowania powtórnego przekazu reklamowego (z 58,3% do 61,4%).
Content marketing i mobile
Popularność zyskują boksy i linki content marketingowe, z których korzystanie zadeklarowało 29,8% marketerów. Właśnie ten produkt reklamowy odnotował największy wzrost zainteresowania w porównaniu z poprzednią edycją raportu. Ponad 52% ankietowanych zauważa, że wydatki na content marketing rosną.
Kolejnym motorem rozwoju rynku reklamy kontekstowej mogą być też reklamy mobilne. W 2014 budżety na reklamę mobilną stanowiły średnio 8,9% wydatków na kampanie w sieciach kontekstowych, zaś włączenie reklam mobilnych do swoich mediaplanów w 2015 roku zadeklarowało ¾ ankietowanych.
fot. mat. prasowe
Udział i wartość reklamy kontekstowej
Skuteczność działań reklamowych
Mediaplanerzy doceniają możliwości sieci kontekstowych jako medium, które pozwala pozyskać zarówno wysokiej jakości ruch, jak i zwiększyć współczynnik konwersji. Priorytetami kampanii kontekstowych prowadzonych w 2014 roku były budowanie zasięgu (66,7%) oraz bezpośredni efekt (57,9%).
Trendy 2015
Adkontekst zapytał też mediaplanerów o główne trendy w digital marketingu.
- 2/3 ankietowanych zadeklarowało, że najwyższym priorytetem w ich działaniach w 2015 roku jest optymalizacja konwersji.
- W porównaniu do 2014 roku nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania content marketingiem (otrzymał o ponad 14 punktów procentowych więcej wskazań niż w poprzedniej edycji badania).
- Wysoko na liście są też targetowanie i personalizacja. Wyniki te częściowo pokrywają się z raportem Econsultancy / Adobe Quarterly Digital Intelligence, gdzie 30% ankietowanych marketerów z całego świata wskazało jako najważniejszy priorytet targetowanie i personalizację, a 29% - optymalizację kontentu.
- Rośnie także popularność mobile, który w tym roku otrzymał o 8 punktów procentowych więcej wskazań niż przed rokiem.
Informacje o badaniu
W badaniu wzięło udział 57 przedstawicieli agencji interaktywnych i domów mediowych realizujących kampanie w sieciach kontekstowych.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)