eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy"Made in Poland" już na 218 rynkach świata

"Made in Poland" już na 218 rynkach świata

2015-04-29 00:40

"Made in Poland" już na 218 rynkach świata

Polski eksport ma się całkiem dobrze © tashatuvango - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Polski eksport ma się całkiem dobrze, a w najbliższych latach sytuacja jeszcze ulegnie poprawie. Tak przynajmniej wskazują prognozy formułowane przez ekspertów Grant Thornton w raporcie „Zagraniczna ekspansja polskich firm. Dokonania, ambicje, perspektywy”, zgodnie z którymi do 2020 r. wysyłka towarów z naszego kraju wzrośnie o ponad jedną trzecią, a przedsiębiorcy z coraz większą śmiałością będą eksplorować nowe rynki.

Przeczytaj także: Polskie firmy nacierają. Cel: rynki zagraniczne

Kluczowe wnioski z raportu:


  • W ciągu 25 lat realny wzrost wartości polskiego eksportu (po uwzględnieniu inflacji, licząc w USD) sięgnął 2069 proc.
  • Upłynniamy coraz mniej surowców - ich udział w zagranicznej sprzedaży skurczył się do jednej czwartej poziomu sprzed 25 lat
  • Poważnymi barierami nadal pozostają niska innowacyjność polskich przedsiębiorstw eksportowych oraz relatywnie niskie polskie inwestycje bezpośrednie za granicą
  • Przed rodzimym eksportem nadal rysują się dobre perspektywy – Grant Thornton prognozuje do 2020 r. wzrost zagranicznej sprzedaży o 35,6 proc.

Gospodarcza ekspansja zagraniczna to jedno z największych osiągnięć Polski od upadku komunizmu – wynika z raportu firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton. Polskie firmy z sukcesem wykorzystały okazję, którą dało im wprowadzenie wolnego rynku i otwarcie gospodarki na świat. Mimo trudnej sytuacji, w jakiej 25 lat temu był polski przemysł i prywatna przedsiębiorczość, w gospodarce udało się zbudować silny i konkurencyjny sektor eksportowy.
- Do 1989 r. polskie państwo skutecznie temperowało zapędy każdego obywatela, który miał w sobie choć trochę zapału do przedsiębiorczości i zdobywania nowych rynków. Dopiero ustawa Wilczka, okrągły stół i plan Balcerowicza zdjęły ten kaganiec i sprawiły, że Polacy mogli zostać przedsiębiorcami, a w dodatku mogli wchodzić w szranki z zagraniczną konkurencją. Ostatnie 25 lat pokazuje, że zapał do tego rodzaju aktywności był w społeczeństwie ogromny – przekonuje Tomasz Wróblewski, partner zarządzający Grant Thornton w Polsce.

Jak wynika z raportu, przez ostatnie ćwierć wieku polski eksport wzrósł 21-krotnie (dokładnie o 2069 proc.). Ponadto znacząco zmalał w nim udział surowców, a wzrósł udział komponentów i dóbr finalnych. W Polsce działa obecnie 60 tys. firm uzyskujących przychody z eksportu, a według statystyk GUS, polskie towary były sprzedawane w 2014 r. w 218 krajach świata, w tym tak egzotycznych jak Gwinea Równikowa, Wyspy Kokosowe czy Kiribati.

fot. mat. prasowe

Wartość polskiego eksportu pod względem wartości i udziału w PKB

2161% - o tyle wzrosła w latach 1990-2014 nominalna wartość polskiego eksportu liczona w USD.


Pozytywne prognozy


Według ekspertów Grant Thornton, ta dynamiczna ekspansji polskich firm na zagranicznych rynkach będzie w najbliższych latach postępować. Według najnowszych prognoz Grant Thornton, do 2020 r. polski eksport wzrośnie łącznie o 35,6 proc., co oznacza średnią dynamikę roczną eksportu na poziomie 5,2 proc.
- Spodziewamy się, że nałożą się na siebie dwie pozytywne tendencje. Z jednej strony, sytuacja na globalnym rynku zapowiada się dość solidnie, z drugiej – polskie firmy będą nadal zwiększać swoją obecność na nowych rynkach – przekonuje Tomasz Wróblewski.

fot. mat. prasowe

Struktura polskiego eksportu według grup krajów przeznaczenia

Obecnie do krajów dawnego EWG trafia 54,7 proc. polskiego eksportu, a do krajów dzisiejszej Unii Europejskiej – aż 80,6 proc.


Według prognoz Grant Thornton, w najbliższych latach w polskim handlu zagranicznym będzie postępować reorientacja geograficzna, czyli w strukturze eksportu rósł będzie udział nowych, dotąd mało eksploatowanych rynków, a spadać będzie udział większości głównych odbiorców polskiego eksportu.
- Zjawisko reorientacji geograficznej eksport jest w polskiej gospodarce wyraźnie widoczne od kilku lat, zwłaszcza od wybuchu kryzysu strefy euro, który uświadomił polskim firmom, że nie warto skupiać się na jednym – zasobnym, ale mało dynamicznym – rynku, czyli strefie euro i warto rozszerzać zagraniczną ekspansje w nowych, mniej oczywistych kierunkach – tłumaczy Tomasz Wróblewski.

Jak prognozują eksperci Grant Thornton, w latach 2014-2020 udział Unii Europejskiej w strukturze polskiego eksportu spadnie o 4,4 pkt proc. – z 77,1 do 72,7 proc. Nie oznacza to, że zagraniczna sprzedaż polskich firm do Unii spadnie. Wzrost zostanie zachowany i będzie on relatywnie silny (prognoza Grant Thornton wskazuje na 33,6 proc. w latach 2015-2020), jednak dynamika na wielu innych rynkach będzie jeszcze wyższa, dlatego udział Unii będzie się kurczył.

fot. mat. prasowe

Wartość polskiego eksportu oraz wartość polskich bezpośrednich inwestycji za granicą

94 mld zł - tyle kapitału w 2014 r. wycofały z Polski zagraniczne firmy w ramach dywidend. W tym czasie polskie firmy ze swoich zagranicznych podmiotów sprowadziły do kraju zaledwie 13 mld zł.


 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: