Pakiet onkologiczny w mediach
2015-04-28 13:24
Pakiet onkologiczny w mediach © kolinko_tanya - Fotolia.com
Pakiet onkologiczny ciągle wzbudza duże zainteresowanie mediów - z najnowszej analizy NEWTON Media wynika, że w okresie 7 tygodni (od 16 marca do 19 kwietnia br.) na jego temat pojawiły się łącznie 1872 informacje, z czego 248 w prasie, 306 w radiu bądź telewizji, a najwięcej, bo aż 1318 na łamach portali internetowych.
Przeczytaj także: Czy pakiet onkologiczny zmniejszył kolejki?
Raport NEWTON Media powstał we współpracy z Polską Koalicją Pacjentów Onkologicznych, Fundacją Wygrajmy Zdrowie oraz Obywatelskim Porozumienia na rzecz Onkologii.Jak pokazują zawarte w nim informacje, najwięcej uwagi pakietowi onkologicznemu poświęcił portal rynekzdrowia.pl, gdzie ukazały się 84 artykuły na ten temat. W przypadku prasy, najczęściej o pakiecie onkologicznym wspominała Gazeta Wyborcza – 27 publikacji, w przypadku telewizji był to Polsat News – 28 audycji, a radia – Polskie Radio Program I oraz RMF Fm – po 20 audycji. Ekwiwalent reklamowy informacji z prasy wyniósł 3 203 733 zł. Dniem, w którym ukazało się najwięcej materiałów był czwartek, 16 kwietnia (149 publikacji). Najczęściej kwestie związane z pakietem onkologicznym poruszała prasa regionalna – 54%, dzienniki ogólnopolskie – 27%, a także prasa medyczna – 11%. W 1734 informacjach wymieniono hasło: pakiet onkologiczny, w 433 – karta DILO, w 214 – karta pacjenta, a w 25 – szybka ścieżka diagnostyczna. Niemal 13% wszystkich publikacji prasowych ukazało się na pierwszych stronach gazet.
- To już nasz drugi raport dotyczący pakietu onkologicznego w mediach. Tym razem chcieliśmy sprawdzić, w jaki sposób odebrano propozycje zmian dotyczących pakietu i w jaki sposób zareagowało na nie środowisko medyczne, pacjenci, a także społeczeństwo – powiedział Szymon Chrostowski, Prezes Fundacji Wygrajmy Zdrowie. – Temat pakietu onkologicznego wciąż wzbudza kontrowersje. A to przekłada się bezpośrednio na poczucie bezpieczeństwa społeczeństwa – czyli pacjentów. Brak tego aspektu może w wielu wzbudzić niepotrzebny niepokój, brak zaufania do lekarza. – dodał Szymon Chrostowski.
W zakresie zmian w pakiecie onkologicznym wypowiadał się w mediach m.in. Minister Zdrowia, Bartosz Arłukowicz:
fot. kolinko_tanya - Fotolia.com
Pakiet onkologiczny w mediach
Objęcie pakietem onkologicznym kolejnych rodzajów nowotworów, uelastycznienie sposobu działania konsyliów lekarskich, które podejmują decyzje o sposobie leczenia - to niektóre zmiany, które zapowiedział w środę minister zdrowia Bartosz Arłukowicz po spotkaniu z premier Ewą Kopacz.
Jak poinformował minister, pierwsze zmiany w pakiecie onkologicznym mogą zostać wprowadzone w ciągu kilku tygodni. (pap.pl, 15.04.2015, „Arłukowicz: będą zmiany w pakiecie onkologicznym”).
Tłumaczenia Ministra nie spotkały się jednak ze zrozumieniem ekspertów, m.in.: Adama Maciejczyka, dyrektora Dolnośląskiego Centrum Onkologii we Wrocławiu, który komentował:
Reforma uderza w finansowanie szpitali onkologicznych. Przykład? Zmniejszono wycenę hospitalizacji pacjentów chemioterapii i radioterapii (to znaczy, że szpital na ich leczenie dostaje mniej pieniędzy – przyp. red.). Wszystkie uwagi zgłaszamy ministerstwu, ale ono niestety milczy. (Gazeta Wyborcza, 17.03.2015, str.1, „Lekarze punktują ministra”).
W podobnym tonie wypowiadał się także Romuald Krajewski, wiceprezes Naczelnej Izby Lekarskiej:
Na dużych świadczeniodawców wywierany jest nacisk, by pakiet onkologiczny był sukcesem. Tymczasem system jest nieelastyczny. Pakiet zmienia sprawozdawczość i tylko sprawozdawczość. (Służba Zdrowia, 17.04.2015, str.6, „CYTATY MIESIĄCA”);
– Negatywne komentarze i sceptyczne opinie są nieuniknione przy wdrażaniu nowych rozwiązań i wprowadzaniu zmian – przyznał Szymon Chrostowski, Prezes Fundacji Wygrajmy Zdrowie. – Najważniejsze jest jednak to, aby wszelkie planowane działania miały na celu dobro pacjenta, a także ochronę jego zdrowia i życia – dodał Szymon Chrostowski.
Pakiet onkologiczny został wprowadzony w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku. Jego celem było skrócenie diagnozowania i leczenia nowotworów złośliwych przez wprowadzenie szybką terapię onkologiczną, która ma na celu szybkie poprowadzenie pacjenta przez poszczególne etapy diagnostyki i samego leczenia.
Przeczytaj także:
Najczęściej cytowane media IX 2024. Gazeta Wyborcza liderem
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)