Koniunktura konsumencka IV 2015
2015-04-27 15:31
Wraz z nadejściem kwietnia do Polaków powrócił optymizm - z comiesięcznego badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w czwartym miesiącu tego roku zarówno bieżące jak i wyprzedzające wskaźniki ufności konsumenckiej były wyraźnie wyższe niż przed miesiącem.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka III 2015
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 5,5 p. proc. niż w marcu br. i ukształtował się na poziomie -10,9.Dla wszystkich składowych wskaźnika BWUK odnotowano wartości znacznie wyższe niż w poprzednim miesiącu. Wzrosty te wahały się w granicach od 4,0 p. proc. dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego do 7,4 p. proc. w przypadku ocen dotyczących obecnego dokonywania ważnych zakupów.
W porównaniu do kwietnia 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 7,2 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 5,3 p. proc. i ukształtował się na poziomie -14,2.
fot. mat. prasowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej oraz jego wartości składowe
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej obrazuje bieżące tendencje zmian w konsumpcji indywidualne
Wzrost wartości wskaźnika wystąpił dla wszystkich jego składowych. Najbardziej poprawiły się oczekiwania dotyczące przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 9,7 p. proc. i 6,1 p. proc.).
W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 8,0 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.
Przeczytaj także:
Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025
![Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025 [© Freepik] Nastroje konsumentów poprawiły się w I 2025](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koniunktura-konsumencka/Nastroje-konsumentow-poprawily-sie-w-I-2025-264488-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)