SEO i SEM dla opornych – 7 najważniejszych pojęć
2015-05-08 00:20
SEO © patpitchaya - Fotolia.com
Przeczytaj także: Jak ostatnie 10 lat zmieniło SEO i content marketing?
1. SEO
SEO to skrót od Search Engine Optimization i można go przetłumaczyć jako pozycjonowanie stron internetowych w taki sposób, aby poprawić ich widoczność w internecie. Po czym poznamy, że dana strona jest dobrze wypozycjonowana? Jeśli po wpisaniu w wyszukiwarkę danych fraz kluczowych zobaczymy ją na pierwszych pozycjach. SEO dąży również do osiągnięcia dużego ruchu na stronie. Warto jednak pamiętać, że nie chodzi tu tylko o ilość, ale także o jakość ruchu.
Trzeba wiedzieć, że SEO to proces, a nie jednorazowa akcja. To oznacza, że nie wystarczy wykonać kilka manewrów w sieci, by witryna znalazła się na pierwszym miejscu. Żeby efekty były długotrwałe, potrzebna jest odpowiednia strategia. Na wyniki pozycjonowania należy czekać od 3 do nawet 6 miesięcy. Przed rozpoczęciem działań pozycjonerskich dobrze jest stronę najpierw zoptymalizować.
2. SEM
SEM, czyli Search Engine Marketing, to wszystkie działania e-marketingowe, podejmowane w celu jak najlepszego wypromowania danej strony w wyszukiwarce. Mało tego – strona powinna pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, czyli tzw. fraz. Nie ma bowiem żadnego sensu istnienia strony, na którą nie trafią jej potencjalni odbiorcy. Działania e-marketingowe służą więc temu, by na daną witrynę weszli odpowiedni internauci.
Na działania SEM składa się kilka elementów, m.in. SEO, kampanie linków sponsorowanych PPC (Pay Per Click), optymalizacja. Bardzo często SEM jest mylnie utożsamiany z reklamami AdWords, które w rzeczywistości są tylko jednym z elementów działań SEM.
fot. patpitchaya - Fotolia.com
SEO
3. PPC
PPC, czyli Pay Per Click, to rodzaj opłat za reklamę internetową. Polega na płatności za kliknięcie w reklamę, która przekierowuje do danej strony. Tym samym reklamodawca płaci za każdego użytkownika, który po kliknięciu w baner reklamowy przejdzie na jego stronę internetową. Najważniejszy w tym typie reklamy jest więc efekt końcowy – i to za niego właśnie agencja rozlicza się z klientem. Najpopularniejszym przykładem systemu reklamowego wykorzystującego model PPC (lub, bardziej adekwatnie, Cost Per Click) są Google AdWords.
4. Optymalizacja
Optymalizacja stron www jest procesem, który należy wykonać, zanim zacznie się konkretne działania pozycjonerskie. Bez wcześniejszego przygotowania strony efekt pozycjonowania będzie bardzo niechlujny – warto więc wprowadzić odpowiednie zmiany. Dzięki temu efekty w wyszukiwarce przyjdą szybciej i będą bardziej trwałe.
Na czym więc polega takie „przygotowanie” witryny? W skład optymalizacji wchodzi m.in.:
- analiza treści na stronie (wszystkie teksty powinny być unikalne, zawierać odpowiednie słowa kluczowe i być odpowiednio sformatowane),
- ustawienie przekierowań,
- poprawa szybkości ładowania się strony,
- linkowanie wewnętrzne,
- poprawa błędów kodu, które uniemożliwiają odpowiednie wczytywanie się strony,
- wprowadzenie metadanych, czyli metatitle i metadescription, a także przyjaznych adresów URL.
5. Frazy kluczowe
Słowa czy zbitki słów, po wpisaniu których Twoja strona powinna pokazać się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwarki. Frazy kluczowe są jak tropy dla internautów, bo pomagają znaleźć to, czego szukamy. Dlatego też frazy powinny być dobrane w przemyślany sposób. Na co zwracać uwagę przy wyborze najbardziej efektywnych słów kluczowych?
- Grupa docelowa. Frazy powinny być sformułowane tak, jakby je wypowiadał Twój potencjalny klient.
- Dopasowane do oczekiwań. Spojrzyj na swoją stronę oczami klienta i zastanów się, co wpisałby w wyszukiwarkę, gdyby chciał znaleźć oferowane przez Ciebie produkty czy usługi.
- Konkurencyjność. Frazy muszą być popularne wśród internautów.
- Osadzenie w kontekście. Zwracaj uwagę na sezonowość oraz aktualne trendy. Na tej podstawie wybieraj swoje frazy.
6. Link building
Potoczne „linkowanie”, czyli link building to wszystkie działania zmierzające do pozyskania jak najbardziej wartościowych i naturalnych linków prowadzących do pozycjonowanej strony. To proces, który stale „motywuje” internautów do kliknięcia w link i wejścia na odpowiednią witrynę. Link building dąży również do tego, aby nasza strona była jak najczęściej cytowana przez innych. Takie działania dowodzą popularności serwisu oraz wskazują, że jest on dla innych użyteczny i pomocny.
Skąd pozyskiwać takie naturalne i wartościowe linki? Linki powinny być zdobywane z wartościowych i popularnych serwisów, które tematyką nawiązują do treści zawartych na naszej stronie.
7. Algorytmy Google
Jeśli chcesz wypozycjonować swoją stronę, powinieneś dobrze wiedzieć, czym są algorytmy Google i zmiany w nich. Algorytmy to specjalne wzory, które decydują o tym, która strona będzie wyżej, a która niżej w wynikach wyszukiwania. Aby jeszcze efektywniej pozbywać się z wyszukiwarki stron, które nie są prowadzone zgodnie z wytycznymi Google, gigant z Mountain View wprowadził pewne usprawnienia. Panda i Pingwin, bo tak nazywają się zmiany w algorytmie wyszukiwarki, mają na celu zmniejszenie widoczności stron z niską jakością treści oraz prowadzących do niej linków.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)