Outsourcing IT okiem dużych firm
2015-05-06 11:00
Outsourcing IT © momius - Fotolia.com
Przeczytaj także: Outsourcing IT okiem MSP
Orange Polska zaprezentował trzecią już edycję raportu z cyklu Orange Insights, za którego realizację odpowiedzialny był ICAN Research. Najświeższa fala badań skupiła się na nastawieniu, jakie wobec outsourcingu informatycznego posiadają duże, zatrudniające ponad 250 pracowników, polskie przedsiębiorstwa.Najważniejsze wnioski
Jak wynika z raportu, większość (63 proc.) dużych firm i korporacji twierdzi, że outsourcing IT pozwala na budowanie przewagi konkurencyjnej, 55 proc. dostrzega wzrost jego znaczenia w ciągu ostatnich lat wzrosła, a prawie połowa (45 proc.) jest w stanie przyznać, że zastosowanie outsourcingu IT nie pozostaje bez znaczenia dla efektywności biznesu.
47 proc. badanych korzysta z modelu outsourcingu w informatyzacji, a aż 54 proc. poza tą dziedziną nie korzysta z outsourcingu w ogóle, co pozwala zakładać, że outsourcing IT jest najpopularniejszą usługą w tej dziedzinie. Poza IT, tylko 17 proc. firm korzysta z outsourcingu w finansach, 12 proc. w HR, a po 10 proc. w logistyce i marketingu.
Outsourcingu IT w praktyce
W modelu outsourcingu usług informatycznych, korporacje i duże firmy w zdecydowanej większości korzystają z wdrażania i utrzymania systemów informatycznych (85 proc.). Następne w kolejności jest rozwijanie systemów informatycznych (69 proc.) oraz serwis sprzętu (46 proc.).
Co do usług, z których w przyszłości respondenci zamierzają korzystać w modelu outsourcingu usług informatycznych, na pierwsze miejsce nieznacznie wybija się rozwijanie systemów informatycznych (31 proc.). Niewiele mniej respondentów, bo 29 proc., zamierza inwestować w konsulting w zakresie wykorzystania IT w biznesie, a 28 proc. planuje wdrażanie i utrzymanie systemów informatycznych.
fot. mat. prasowe
Outsourcing IT w praktyce
Warto też zwrócić uwagę na aspekt korzystania z chmury obliczeniowej. Obecnie używa jej w ramach outsourcingu IT jedynie 6 proc. badanych. Odsetek ten wzrośnie w niedalekiej przyszłości i wyniesie aż 24 proc. – tyle spośród ankietowanych firm planuje niedługo z niego korzystać. Można więc stwierdzić, że jednym z najważniejszych trendów w outsourcingu informatycznym w nadchodzących latach będzie właśnie wzrost popularności i wykorzystania cloud computingu.
Korporacje i duże firmy są świadome roli i jakości usług w modelu outsourcingu IT, dlatego jest to integralna część ich biznesu. W związku z tym, obecny zakres usług, z których korzystają polega w głównej mierze na standardowym wdrażaniu i utrzymaniu systemów informatycznych. Cieszyć może natomiast fakt, że przedsiębiorstwa idą dalej w swoich planach i dostrzegają potencjał jaki tkwi w informatyzacji i jej zastosowaniu w biznesie. Ta świadomość tłumaczy przewidywany wzrost zainteresowania usługami konsultingu w zakresie wykorzystania IT w biznesie. Większe zaufanie do nowych technologii i ich wykorzystania wśród dużych firm i korporacji przekłada się także na wzrost znaczenia usług w chmurze, które dotychczas nie cieszyły się dużą popularnością. Generalnie rzecz biorąc duże firmy zaczynają stawiać na innowacyjne usługi IT, dlatego też przewidujemy wzrost zainteresowania ofertą nowoczesnych rozwiązań - powiedział Dariusz Jędrzejczyk dyrektor Segmentu Klientów Kluczowych i Korporacyjnych Orange Polska.
Outsourcing IT – za i przeciw
Głównymi powodami, dla których badane firmy decydują się na korzystanie z outsourcingu informatycznego są dwa równoważne czynniki (po 53 proc. wskazań) – dostęp do wysokiej klasy specjalistów oraz możliwość optymalizacji kosztów. Z kolei firmy, które nie korzystają z outsourcingu IT wolą rozwijać własne zasoby informatyczne (76 proc.).
Dla ponad połowy badanych (60 proc.) największą zaletą outsourcingu IT jest możliwość redukcji kosztów. Niewiele mniej istotny jest dostęp do wysokiej klasy specjalistów (56 proc.). Jako trzecią najważniejszą zaletę co drugi respondent wymienia możliwość rozwoju zasobów informatycznych bez inwestycji (50 proc.).
fot. mat. prasowe
Outsourcing IT za i przeciw
Jeżeli chodzi o wady outsourcingu IT, badane firmy nie miały już tak zdecydowanych stanowisk. Najczęściej wskazywaną wadą (37 proc.) jest koszt tego rozwiązania. Prawie co trzecia badana firma narzeka na ograniczenia w elastyczności zarządzania IT (27 proc.). Z kolei niemal co czwarta (24 proc.) uważa, że outsourcing IT powoduje pojawienie się niekontrolowanych kosztów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)