Branża motoryzacyjna w Polsce I kw. 2015
2015-05-06 14:13
Polska branża motoryzacyjna ma za sobą najlepszy I kw. od 7 lat © Rainer Plendl - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna w Polsce IV kw. 2014
Samochody osobowe: nie udało się uniknąć spadku w stosunku do „okienka derogacyjnego”, jednak obiektywnie wyniki są dobre
Pierwsze trzy miesiące bieżącego roku przyniosły rejestrację 91,7 tys. nowych samochodów osobowych, co jest wynikiem o 9 tys. lepszym niż w poprzednim kwartale, ale jednocześnie o ponad 6% gorszym od osiągniętego w analogicznym okresie roku ubiegłego. Większe spadki zauważalne były w przypadku rejestracji dokonywanych przez nabywców instytucjonalnych (-8,2% r/r) niż indywidualnych, tj. osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą (-3,2% r/r).
W I kw. 2015 roku rejestracje samochodów osobowych były mniejsze o 6 tys. szt. niż w analogicznym okresie 2014 roku. Nie mam jednak najmniejszych wątpliwości, że to dobry wynik. W I kw. 2014 roku sprzedaż została napędzona przez tzw. „okienko derogacyjne”, podczas którego zarejestrowano 23 tys. samochodów „z kratką”. Teraz otoczenie regulacyjne ustabilizowało się i towarzyszą temu nowe zasady rozliczania aut w firmie, które wydają się być korzystniejsze od rozwiązania poprzednio obowiązującego i zostały lepiej przyjęte przez przedsiębiorców. Znajduje to odzwierciedlenie w rejestracjach samochodów i wzmacnia stosunkową poprawę sytuacji – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Bardziej stabilny okazał się rynek marek premium. W I kw. 2015 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w tym segmencie wyniosła 9,0 tys., czyli pozostała na niezmienionym poziomie w stosunku do poprzedniego kwartału i zmalała o 2,8% w porównaniu do I kw. 2014 roku. W segmencie marek popularnych wolumen rejestracji wyniósł 82,7 tys. – o 6,4% mniej niż w I kw. 2014 roku, choć wciąż o 12,2% więcej niż w IV kw.
W porównaniu do I kw. 2014 roku, kiedy prym wiodły „kratki”, popyt okazał się najbardziej stabilny w segmencie małych i średnich samochodów. Rejestracje w segmencie B wzrosły w I kw. 2015 roku o 6% r/r, w segmencie C zmalały o 2%, zaś w segmencie małych i średnich SUVów i crossoverów zmalały o 4%. W tym samym czasie segment D zmalał o jedną czwartą, a duże SUVy – o jedną trzecią. Z drugiej strony, rośnie zainteresowanie najdroższymi, niszowymi kategoriami samochodów osobowych, tj. największymi autami rodzinnymi z segmentu E, limuzynami z segmentu F oraz samochodami sportowymi i kabrioletami – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
fot. mat. prasowe
Rejestracje nowych pojazdów silnikowych w Polsce
Jednoślady: ponad dwukrotny wzrost rejestracji motocykli dzięki małym pojemnościom i wczesnej wiośnie
W I kw. 2015 liczba zarejestrowanych nowych motocykli sięgnęła rekordowego poziomu 4 097 sztuk (wzrost o 143% r/r). Przyczyną było wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 na podstawie prawa jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli typu street. Wczesna wiosna wspomogła także sprzedaż motocykli o większych pojemnościach. Rosnące zainteresowanie motocyklami o pojemności do 125 cm3 przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów – w I kw. 2015 roku rejestracje zmalały aż o 30,1%, do 5 035 motorowerów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)