Ulice handlowe przeżywają renesans?
2015-05-08 11:12
Warszawa stolicą kreatorów mody © SylaK - Fotolia.com
Polskie ulice handlowe rosną w siłę. A wszystko za sprawą rosnącego zainteresowania najemców, których nie odstraszają nawet dość wysokie czynsze - w Warszawie za m2 przychodzi zapłacić od 60-80 euro, podobne stawki obowiązują w Krakowie. To niektóre z wniosków, jakie nasuwa lektura raportu przygotowanego przez ekspertów Knight Frank.
Przeczytaj także: Najdroższe ulice handlowe świata 2014
Rynek ulic handlowych przeżywa ożywienie. Nic dziwnego - Polacy coraz częściej preferują zakupy w sklepach zlokalizowanych właśnie przy arteriach handlowych. Niestety rozwój tego rynku napotyka pewne ograniczenia - największym problemem jest niezmiennie nieuregulowana struktura własnościowa wielu nieruchomości.– Coraz więcej marek z branż usług, gastronomii czy mody, funkcjonujących dotąd w centrach handlowych, rozważa otwarcie butików lub rozszerzenie sieci sklepów przy ulicach handlowych. Wiele nowych brandów rozważa także wejście na polski rynek, m.in. Dairy Queen, Grill&Chill, Johnny Rockets, Superga, Kusmi Tea, jednak swoje decyzje uzależniają od perspektyw rozwoju na danym rynku – twierdzi Paweł Materny, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w Knight Frank.
Ulice handlowe to lokalizacja wpisująca się w strategię biznesową także wielu marek z wyższej półki czy nawet tych z ofertą luksusową. Trzeba jednak podkreślić, że rozwój tego sektora w Polsce dopiero nabiera tempa.
– Należy odejść od schematyzacji i przypisywania wyłącznego udziału w sektorze dóbr luksusowych markom o pochodzeniu zachodnioeuropejskim, czy zza oceanu. Wyraźnie bowiem możemy zaobserwować bardzo intensywny rozwój rodzimych marek z wyższej półki lub aspirujących do takiego miana. To właśnie one najchętniej otwierają swoje sklepy czy showroomy przy ulicach handlowych. Miastem o największej liczbie takich najemców w lokalizacji przy ulicach handlowych, ale i o największym potencjale jest Warszawa. Stołeczne ulice handlowe coraz częściej przyciągają też liczne marki rodzimych młodych projektantów – komentuje Agnieszka Mielcarz, Dyrektor Działu Retail Asset Management Knight Frank.
Najemcy zainteresowani lokalizacjami przy ulicach handlowych mają coraz większe możliwości wyboru odpowiedniej powierzchni. Mogą skorzystać m.in. z oferty deweloperów, oferujących lokale w obiektach łączących funkcje handlowe z biurowymi.
fot. mat. prasowe
Porównanie struktury najemców przy ulicach handlowych
– W Warszawie na etapie realizacji lub planowania jest kilka nowych inwestycji typu „mixed-use” oraz biurowców z funkcją handlową, usytuowanych przy ulicach handlowych. Rosnący wolumen nowoczesnej powierzchni handlowej w takich miejscach zachęca kolejne marki do rozszerzania swoich sieci o lokalizacje przy ulicach handlowych – dodaje Elżbieta Czerpak, Dyrektor Działu Badań Rynku w Knight Frank.
Ulice handlowe w Polsce mają w znacznym stopniu charakter usługowy, głównie finansowo-bankowy. Największy udział liczby lokali tej branży posiada Poznań (30%), natomiast najniższy – Kraków (18%). Stolica Małopolski, licznie odwiedzana przez turystów, wyróżnia się wysokim udziałem obiektów hotelowych, zlokalizowanych w obrębie ulic handlowych. Z kolei Wrocław w odróżnieniu od pozostałych miast charakteryzuje się niskim udziałem mody w strukturze najemców (zaledwie 13%) ze względu na bliską odległość do trzech centrów handlowych: Renomy, Arkad Wrocławskich oraz Galerii Dominikańskiej.
– Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych w Polsce, zależnie od miasta kształtują się w przedziale 35-80 EUR/m2/miesiąc. W Warszawie, najdroższej lokalizacji handlowej w kraju, stawki za najlepsze lokale w najbardziej prestiżowych lokalizacjach, tj. plac Trzech Krzyży oraz ulica Mokotowska, osiągają nawet 100 EUR/m2/miesiąc. Jednakże, w zestawieniu z europejskimi stolicami, jest to jeden z niższych poziomów, znacząco niższy niż na przykład w sąsiedniej Pradze. W innych stolicach Europy, jak Londyn czy Paryż, najemcy muszą liczyć się ze stawkami czynszu w wysokości nawet 1.000 EUR/m2/miesiąc – podsumowuje Bożena Kozłowska, konsultant w Dziale Badań Rynku Knight Frank.
Przeczytaj także:
Siła nabywcza Warszawiaków napędza luksusowe inwestycje
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
powierzchnie handlowe, rynek powierzchni handlowych, obiekty handlowe, ulice handlowe
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)