Smartfon vs komputer: jak robimy zakupy w sieci?
2015-05-14 00:26
M-commerce © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: M-commerce vs e-commerce: 1:0
Jakie różnice między e-commerce a m-commerce
Badanie zrealizowane przez mShopper dowodzi, że profile konsumentów kupujących w sieci za pomocą laptopa, smartfona i tabletu, są zbliżone. Konsumenci nie tylko wydają podobne kwoty, ale i odwiedzają podobne serwisy. Różnice stają się bardziej widoczne w odniesieniu do preferowanych metod płatności za zakupy, ale wynikają one głównie z niewygody w stosowaniu ich na mniejszych ekranach telefonów.
Różnice między wydatkami w sieci osób kupujących za pomocą kilku urządzeń, w tym smartfonów i tabletów, a wydatkami osób kupujących tylko za pomocą laptopa, są niewielkie. 63% e-kupujących nie przekroczyło przy ostatnim zakupie kwoty 150 zł, a 85% - kwoty 500 zł. W przypadku m-kupujących wydatek poniżej 150 zł deklarowało 58%, a poniżej 500 zł – 81%.
Na ostatnie zakupy więcej pieniędzy przeznaczyły osoby kupujące tylko za pomocą urządzeń mobilnych, poniżej 150 zł – 52%, poniżej 500 zł – 74%. Wśród tych kupujących liczba osób, która na ostatnich zakupach w sieci wydała więcej niż 500 zł, była najwyższa, aż 21% respondentów – ale wśród osób objętych badaniem była to niewielka grupa (5% internautów).
W przypadku wykorzystywanych miejsc zakupów największą różnicę między konsumentami widać przy sklepach z aplikacjami mobilnymi, ale jest to różnica wynikająca z prostej zależności – konsumenci korzystający na zakupach tylko z laptopa znacznie rzadziej korzystają z płatnych aplikacji mobilnych, niż użytkownicy smartfonów. Z kolei osoby kupujące wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych rzadziej zaglądają do sklepów internetowych, czy na serwisy aukcyjne, ale pozostałe serwisy sprzedażowe odwiedzają w niemal takim samym stopniu, co np. konsumenci „wieloekranowi”.
fot. mat. prasowe
Ostatni zakup - wydana kwota
Urządzenie to kwestia drugorzędna
Wyniki badań wskazują na to, że polscy konsumenci chętnie korzystają z nowych możliwości, tj. kupowania za pomocą urządzeń innych niż laptop. Co więcej, zakupy mobilne wydają im się łatwe (62% odpowiedzi), przeszkodami są głównie konieczność wypełniania długich formularzy i brak możliwości porównywania ofert – czyli utrudnienia ze strony sprzedawców, którzy jeszcze nie zdążyli się przystosować do nowej, wieloekranowej rzeczywistości.
fot. mat. prasowe
Wykorzystywane miejsca zakupów
Wobec tego pojawia się pytanie: czy dla przeciętnego użytkownika sieci, kupującego z użyciem smartfona, wielkość ekranu ma znaczenie? Wielu klientów już dziś oczekuje jednej, spójnej oferty handlowej, wykorzystującej różne kanały komunikacji.
Poza deklaracjami warto badać też konkretne działania konsumentów
– m-Commerce to bardzo istotny, a jednocześnie nieprzebadany jeszcze dokładnie obszar. Chcemy sprawdzić, w jakim stopniu mobile łączy z punktu widzenia konsumentów światy offline i online. Jakie narzędzia zakupowe, aplikacje bądź strony mobilne, są pożądane przez konsumentów i czy, podobnie jak w USA, polscy konsumenci kupujący wielokanałowo wydają więcej – komentuje Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)